حیوان‌آزاری یک نوع اختلالات روانی است

پایش را لنگ کردند، گوش هایش را بریدند، دمش را قطع کردند و چشمانش را کور کردند!
یک قلاده سگی که در یکی از فضای های سبز واقع در خیابان چهارده معصوم (ع) بافق؛ مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود. موضوعی شد که از زوایای مختلف به موضوع ” حیوان آزاری” پرداخته شود.
شرافت یعنی دوری از اعمال رذل چه نسبت به انسان، حیوان و طبیعت
رفتاری که متاسفانه ما در طی زندگی خود چند باری دیده ایم افرادی که با افتخار از آن تعریف کرده‌اند. بچه‌هایی که گربه را از دم؛ مانند وزنه‌ای می‌چرخاندند و پرتاب می‌کردند. روی موش‌ها نفت می‌ریختند و آتش می‌زدند تا فرار هراس انگیزش را تماشا کنند.

به برکت عصر ارتباطات شاهد بزرگسالانی هستیم که به‌راحتی حیوانات را آزار می دهند، تزریق اسید در قلب سگ ها و کشتن وحشیانه ی آنها، آتش زدن وحشیانه گاو و الاغی را با چوب زجرکش می‌کنند و… صحنه‌هایی دلخراش که برای دقایقی ذهن بسیاری از افراد را مشغول کرد و دوباره به وادی فراموشی سپرده می شود.
در ماده ٦٧٩ قانون مجازات اسلامی می‌خوانیم:
«هرکس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال‌گوشت متعلق به دیگری یا حیوانی که شکار آنها توسط دولت ممنوع اعلام شده است را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند، به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ‌ماه یا جزای نقدی از یک میلیون‌و‌پانصدهزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد»
اینکه در کشور ما هنوز قانون قاطعی برای مجازات حیوان آزاری وجود ندارد خود نوعی معضل است و مسئولین باید به فکر تصحیح این قانون باشند؛ اما این ضعف قانون چیزی را از مسئولیت انسانی ما کم نمی کند!
یکی از مفید ترین روش های پیشگری از بروز حیوان آزاری آموزش رفتار با حیوانات به فرزندان از سنین کودکی است که از وظایف والدین به شمار می آید.
حیوان‌آزاری یکی نوع اختلالات روانی است که ریشه در مشکلات روحی و روانی افراد دارد و در آن، فرد حیوان آزار از زجر و عذاب حیوانات لذت می‌برد. بسیاری از کشورها حیوان‌آزاری را فی‌نفسه یک جرم قضایی می‌دانند، اما حیوان‌آزاری در ایران، جُرم‌انگاری نشده ‌است رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) در حدیثی فرمودند: لعنت خداوند بر کسی که حیوانات را زجرکش کند.
در ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که آیا کشتن حیوانات به صورت مطلق آزاد است؟ “متقی هندی” در کتاب “کنزالعمال” نقل کرده است:
حیواناتی که از انسان به خدا شکایت می کنند
پیامبر اکرم(ص)، طی حدیثی در خصوص قیامت فرمود: هر حیوانى ( پرنده یا جز آن) کـه بـه ناحـقّ کشته شود در روز قیامت از قاتل خود شکایت خواهد کرد

ایشان ضمن نهی از کشتن بی دلیل حیوانات فرمودند: هرکس گنجشکى را بى سبب بکشد آن گنجشک در روز قیامت از او به درگاه خدا بنالد و بگوید: پروردگار من ! فلانى مرا نه براى استفاده، که بى‏سبب کشته است.
از حیوان آزاری تا خشونت نسبت به بشر
حیوان آزاری می‌تواند باعث کاهش حساسیت یک فرد نسبت به رنج و آسیب به دیگران شود. تحقیقات در زمینه روانشناسی و جرم‌شناسی نشان می‌دهد؛ افرادی که مرتکب اقدامات حیوان آزاری می‌شوند، به‌راحتی علیه انسان‌های دیگر نیز اقدامات خشونت‌آمیزی انجام می‌دهند. کارشناسان علوم رفتاری و روانشناسان معتقدند حدود ۹۰ درصد از قاتلان زنجیره‌ای در دوران کودکی، از آزار و اذیت و کشتن انان لذت می‌بردند
حیوان‌آزاری در ایران به حیطه جرائم وارد نشده و هنوز قانونی برای منع این عمل نفرت‌آور وجود ندارد، اما خوشبختانه در سال‌های اخیر با فعالیت‌ها و پیگیری های قضایی مجمع فعالان زیست محیطی کشور (انجمن حمایت از حیوانات و محیط زیست ایران) آمار حیوان آزاری به شدت کاهش یافته و اکثر حیوان آزاران پای میز محاکمه کشیده شده‌اند.
شروع بیماری حیوان آزاری از کجاست؟
به صورت دقیق نمی‌توان گفت که بیماری یک فرد سادیسمی از کجا شروع می‌شود، اما می‌توان گفت که چه رفتارهایی باعث ایجاد و تشدید حیوان آزاری می‌شود:
-۱ در یکسری از مواقع علاقه‌ای در کودکان مشاهده می‌شود که با آزار و اذیت حیوانات همراه است. به هیچ عنوان این علاقه را در کودک مایه شجاعت ندانید، زیرا این رفتار نشان دهنده علائم بیماری اختلال سادیسمی است.
-۲ به هیچ عنوان در مقابل چشمان فرزندتان حیوانی را سر نبرید یا شکار نکنید، چراکه این اعمال زمینه ساز رفتار سادیسمی در کودکان می‌شود.
-۳ افراد سادیسمی علاقه به آزار و اذیت مردم در کوچه و خیابان دارند، به طوری که فرد عاشق این است که زنگ منازل را بزند و فرار کند، با تمسخر به قشر مسن و سالمند توهین کند، به ناموس مردم تیکه بیاندازد و… که تماماً علائم تلخ از وجود بیماری سادیسم می‌باشد.
انواع حیوان آزاری
از دیدگاه فعالان زیست محیطی؛ حیوان آزاری همانند کودک آزاری است، به طوری که این عمل به دو الگو پدیدار می‌شود:
۱ – فعال:
در این الگو فرد حیوان آزار به صورت خودآگاه حیوان را مورد ستم قرار می‌دهد تا سریعاً در حیوان باعث ایجاد درد و رنج شود.
-۲ منفعل:
این مدل که شاید تاکنون از آن آگاهی نداشته‌اید، فرد حیوان آزار با غفلت کردن و بی مسئولیتی در نگهداری از حیوان سبب ایجاد درد طولانی مدت در او می‌شود.

سارا شفیعی|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در