مرگ کرونا در دمای ۲۶ درجه

به گزارش هفته نامه افق کویر، شیوع بیماری ویروس کرونا موجب بروز ترس و وحشت در جامعه شده است. در چند روز اخیر می توان این ترس و وحشت را در رفتارها فردی و جمعی مشاهده کرد. هجوم به داروخانه ها برای خرید ماسک و مایعات ضدعفونی کننده، خرید و انبار کردن آذوقه و مایحتاج روزانه توسط بسیاری از شهروندان، کاهش استفاده از وسایل نقلیه عمومی و … نمودهایی از این هراس همگانی از درگیر شدن با ویروس کرونا است. به همین جهت با دکتر” مسعوده مجاهد متخصص بیماریهای عفونی و تب دار و فلوشیپ HIV ایدز بالینی از دانشگاه تهران” مصاحبه ای انجام شد است.

افق کویر کرونا چیست؟
این بیماری هفتمین گروه از خانواده بیماری آنفولانزا است که نسبت به بیماری های آنفولانزا دیگر مانند ساس و مرس که قبلاً شایع شده بود در سال های ۲۰۰۲ و و ۲۰۱۲، اکنون در دسامبر ۲۰۱۹ شایع شد که به “کوید ۱۹” معروف شده است.

افق کویر آیا کرونا بیماری کشنده ای است؟
بیماری سارس از گربه به انسان منتقل شد و بیماری مرس از شتر به انسان ( ابتدا از خفاش به شتر و از شتر به انسان) و بیماری کرونا از خفاش و مار به انسان و سپس از انسان به انسان منتقل می یابد آن دو بیماری نسبت به کرونا کشندگی بیشتری داشتند، ولی کرونا کشندگی آن خیلی کمتر هست. انتقال آن از کشور چین است و بعد به کشورهای دیگری منتقل شده است و واگیر داری آن بین افراد زیاد می باشد و جهان گیر شده است. در کشور چین، گزارش ۲ درصد بوده است و حتی گزارشی داده نشده که اطفال آن بیماری را نمی‌گیرند، در ایران این گزارش را دقیق نداریم که آیا همان کشندگی و درگیری اطفال در حد چین است یا خیر! ولی تاکید می کنم گزارشی از اطفال را فعلاً نداریم.

افق کویر با وجود پایین بودن کشندگی کرونا چه چیز باعت ترس از آن شده است؟
چیزی که باعث شده است ترس در جان مردم بیفتد، مسئله انتقال بیماری است که انتقال آن شدید است و از انسان به انسان منتقل می شود. این بیماری می تواند سیستم تنفسی و قسمت تحتانی ریه ها را درگیر ‌کند و بعد از آن می‌تواند به کلیه آسیب برساند .
اگر آبریزش بینی داشته باشیم این نشانه خوبی است که آنفولانزا یا کرونا نیست
افق کویرعلایم این بیماری چیست؟
به صورت یک تب که ۵ تا ۷ روز طول می کشد و به صورت بی حالی، سردرد، درد سینه و تنگی نفس است. این بیماری با بیماری مانند سرماخوردگی، آلرژی بهاره، آنفولانزا اشتباه می شود. در بیماری آنفولانزا مریض می گوید که من حالم بد و تب کرده است و گلودرد، در صورتی که در کرونا اینگونه نیست، در کرونا به صورت چندین روز است که مریض ضعف و بی حال است و تب ملایم دارد که بر عکس آنفولانزا تب بالای ۴۰ درجه دارد. فرقی که با سرما خوردگی دارد، بیماری سرماخوردگی با آبریزش و گرفتگی صدا شروع می شود و این جزو مسائل بیماری آنفولانزا نیست. در بیماری کرونا آبریزش بینی شایع نیست و می تواند به صورت کیپ شدن بینی آن را داشته باشیم، یعنی اگر آبریزش داشته باشیم این نشانه خوبی هست که آنفولانزا یا کرونا نیست و به دنبال بیماری دیگر و ویروس های دیگر باشند. چیزی که اکنون شایع است آلرژی بهاری می تواند اشتباه شود با کرونا یا آنفولانزا و اگر شروع سریع داشته باشد، به آنفولانزا فکر می کنیم و اگر آب ریزش داشته باشد به سرماخوردگی و اگر این دوتا نباشد می توانیم کرونا را در نظر بگیریم. قطعاً نمی تواند گفت هست و باید آزمایش “سی پی آر” داشته باشد و اگر تایید شود ما می‌توانیم که بگوییم کرونا دارد.
این ویروس از خانواده آنفولانزا است
افق کویر برای پیشگیری از کرونا چه کنیم؟
بهترین کار این است که اگر فردی علائم کرونا دارد، که این علائم را از سرفه و تنگی نفس یا آبریزش و یا علامتی از سرماخوردگی می باشد، لازم است که ماسک بزند؛ ولی نیاز به اینکه مثل همه مردم به طور معمول ماسک بزنند نیست. این ویروس از خانواده آنفولانزا است، یک ویروس است که به اصطلاح برد پرواز آن هشت دهم متر بیشتر نیست؛ یعنی اگر فردی را می بینید که علامت دار است و علایم آن به نظرتان مشکوک است ، اگر فاصله ۲ متری را رعایت کنید به مشکلی بر نمی خورید.
نیاز به اینکه ماسک در همه جا زده شود به جز کسانی که در کادر پزشکی هستند و کسانی که علامت دارند بهتر است استفاده کنند؛ حتی ماسک های معمولی جلوی آن را می گیرد. برای پیشگیری، استفاده از ژل هایی که حاوی الکل است و می توانند الکل معمولی رقیق شده را از داروخانه بگیرید. کسانی که در بانک کار می کنند یا در جایی هستند که با مردم در ارتباط اند بهتر است مرتب دستانشان را با ژل دست ضد عفونی کنند به خصوص افرادی که با پول سر و کار دارد. ماسک برای افرادی که علایم دارند یا در معرض خطر هستند و فاصله رعایت نمی شود ماسک بزنند. ماسک معمولی کفایت می کند.
این ویروس در دمای ۲۶ درجه از بین می رود
در جاهای شلوغ و اجتماع نباشند، بهترین کار این است که در خانه بمانند و با افرادی که مشکوک هستند در ارتباط نباشند. این ویروس در دمای ۲۶ درجه از بین می رود، در شهرهایی مثل بافق که زودتر هوا گرم می شود می تواند با افزایش درجه حرارت هوا باعث غیر فعال شدن ویروس شود بنابراین جای نگرانی نیست و اگر قرار باشد ویروس پاک شود با توجه به گرمای هوای بافق زودتر هم پاک شود.تاکنون در بافق گزارشی نداشتیم .
برای کسانی که ضعف و ناتوانی شدید دارند و در بیمارستان بستری هستند “پودر ایندرامین” به آنها می دهیم که می تواند به آنها برای درمانشان کمک کننده باشد، مسئله دیگر این است که اکنون شایعات زیاد شده و در جامعه پخش شده است که آمار چقدر است و احتمال کشندگی آن زیاد است، به این شایعات گوش ندهید و اطلاعات دقیق را از شبکه خبر پیگیری کنید و هر چیزی که وزارت بهداشت و درمان می گوید بهترین آمار است. شستشوی مرتب دست مهمترین چیز است، شستن دست با آب و صابون در حد ۲۰ ثانیه موثر است، اگر ماسک زده می شود نیاید با دست آلوده به ماسک بزند که خود می تواند ویروس را منتقل کند. توصیه می شود هر فردی که تنگی نفس و سرفه و بی حالی و تب و ضعف دارد بیاید از نظر آزمایش سی بی سی و سی پی آر را بدهد اگر مشکلی داشت و چیزی مشاهده شد بعدا به دنبال آزمایشات اصلی می رویم و او را در ردیف کرونا قرار دهیم، ولی اگر مشکلی نداشت او را به مدت ۲ روز تحت نظر می گیریم و بعد درباره او تصمیم گیری می کنیم. با توجه به این که خود بیماری می تواند با علایم گوارشی مانند اسهال همراه باشد بهتر است بهداشت فردی به خصوص توالتهای فرنگی را خیلی مواظب باشند که به صورت گروهی و استفاده نشود.
افق کویر: چه رژیم غذایی مناسب است؟
با توجه به اینکه بعضی از غذاها مانند گوشت، مرغ نپخته، تخم مرغ نیم پز، فست فود ها و … می تواند ویروس در آن باشد غذای گوشتی خوب پخته شود. میوه هایی که پوست دارند پوست آن را بکنند، ولی میوه هایی که برگ سبز دارند آب پز کنند. چون ممکن است ویروس در آنها باشد. شیر و لبنیات را به صورت پاستوریزه استفاده کنند و از مصرف لبنیات محلی دست نگه دارند. اگر از پاستوریزه استفاده کنند بهتر است. مصرف عسل برای کسانی که قند بالایی ندارند، آبلیمو و ویتامین سی ، خوردن میوه و سبزیجات بخصوص پیاز در صورتی که پخته شود یا خوب شسته شود و مصرف ویتامین ها. توصیه می کنم خانم ها از مولتی ویتامین مینرال البته زمانی که مثلا احساس ضعف و بی حالی دارند و مولتی ویتامین مینرال که دارای آهن است و برای آقایان مولتی ویتامین ساده که البته هر دو از نوع ایرانی آن استفاده شود خوب است. سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.
این ویروس تا ۹روز روی سطوح به صورت زنده باقی می ماند و انتقال بیشتر می شود .
افق کویربه عنوان صحبت پایانی؟
انشالله مردم بافق همیشه سالم و سلامت باشند و هیچوقت به مشکلی بر نخورند و تا کنون ما گزارشی از کرونا نداشتیم و به شایعات کرونا گوش نکنند
هر خبری هم خواستند از شبکه خبر از وزارت بهداشت از رادیو طرح جامع اطلاع رسانی می شود و دنبال کنند.

 

سارا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در