مشکل اصلی استان یزد در موضوع کرونا وابسته به فرهنگ مردم است

کرونا در استان یزد به نقطه قرمز رسیده است

به گزارش پایگاه خبری افق کویر به نقل از ایرنا آمار شیوع و ابتلای کرونا در استان یزد طی چند روز گذشته، رکورد عجیبی زده و هر روز هم دامنه آن گستردگی بیشتری پیدا کرده و بر نگرانی‌ها می‌افزاید.

این آمار در ۲ هفته گذشته از چند نفر آغاز شد و کم کم ۲ رقمی شد اما این افزایش به همین جا ختم نشد و آماری که داشت به صورت پلکانی بالا می رفت ناگهان شتاب گرفت و طی چند روز گذشته آمارهای ابتلای افراد از ۴۵، ۴۹ و ۵۴ نفر آغاز و امروز /یکشنبه/ هم این رقم به ۸۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت هم وضعیت یزد را قرمز اعلام کرد و گفت: این استان به تناسب جمعیت و آمار کلی و موارد جدید ابتلا در معرض این قرار گرفته که طی روزهای آتی بعنوان یکی از کانون های شیوع بیماری قلمداد شود.

هم اکنون هم آمارهای مبتلایان نشان می دهد که یزد در زمره چند استان اول کشور از نظر شیوع و ابتلای به این بیماری مهلک است.

وقتی با مسوولان ذیربط در استان صحبت می کنی همگی متفق القول هستند که این زنجیره شیوع را می توان پاره کرد اما با همکاری مردم, به گفته آنها اگر مردم رعایت کنند قطعا این زنجیره طی چند روز اینده کمتر و کمتر خواهد شد.

رییس بیمارستان شهید صدوقی که مجموعه درمانی تحت پوشش وی مرکز اصلی پذیرش و بستری بیماران کرونایی و مشکوک به کرونا در استان یزد است میگوید: روزانه ۴۰ تا ۷۰ نفر با علائم بیماری های تنفسی در این بیمارستان بستری می شوند و هم اکنون هم بیش از ۲۰۰ بیمار با این مشخصات در این مرکز بستری هستند و بخشی از آنها نیز روزانه مرخص می شوند.

وی تصمیم گیری معقول و مناسب در مورد ادامه تعطیلی بانکها و ادارات با توجه به وضعیت بحرانی فعلی را خواستار شد.

با یکی از مسوولان ارشد استان هم گفت و گو کردیم که گفت: تصمیم گیری در مورد ادامه تعطیلی های ادارات و بانکها از پنجم فروردین ماه به عهده ستاد ملی در تهران است و استان یزد نمی تواند در این زمینه تصمیم گیری کند.

خوشبختانه یکی از اقدامات خوبی که  امروز در استان یزد اجرایی شد جلوگیری از ورود مسافران غیر بومی به این استان بود که هر چند دیر آغاز شد اما در شرایط فعلی هم اثرگذار بوده و می تواند بخشی از شیوع این بیماری را کنترل کند.

از سوی دیگر مسوولان بهداشتی استان هم مکررا به شهروندان گوشزد می کنند که نکات بهداشتی را رعایت، از سفرهای غیر ضروری خودداری و در خانه بمانند تا زنجیره این بیماری ناشناخته و مرموز قطع شود.

شرایط فعلی در استان شرایط مناسبی نیست، طی چند روز گذشته آمار مبتلایان به شدت افزایش یافته و خیلی از شهروندانی که به توصیه مسوولان عمل کردند و در خانه ماندند از این نگرانند که سهل انگاری برخی از شهروندان منجر به ادامه چرخه این بیماری گردد.

راههای ورودی استان مسدود شده؛ مسافرخانه ها و هتل ها تعطیل گردیده، اغلب مغازه ها بسته شده و شهر هم تا حدودی خلوت شده و آنچه باقی می ماند رعایت کردن آن عده قلیلی است که خطر کرونا را جدی نگرفته اند و همچنان در سطح شهر در حال تردد هستند.

باور کنید خطر کرونا خیلی جدیست و اگر دیر بجنبیم بخش قابل توجهی از شهروندان استان را درگیر خواهد کرد.

لازم است مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد آغاز بکار ادارات و بانکها از پنجم فروردین در این استان تصمیم مناسبی اتخاذ کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد به ایرنا می گوید: اگر ادارات و بانکها تا ۱۵ فروردین ماه تعطیل شود خوب است به شرطی که مردم رعایت کنند و رفت و آمدها قطع شود.

به گفته وی اگر برخی از شهروندان رعایت نکنند باز یا بسته بودن ادارات و بانکها تفاوتی ندارد.

دکتر محمود نوری شادکام، مشکل اصلی استان یزد در این بخش را فرهنگی دانست و گفت: رعایت نکردن مردم، یک معضل فرهنگی و اجتماعی است و ربطی به تعطیلی یا عدم تعطیلی ادارات و ارگانها ندارد.

وی تاکید کرد: واقعا نمی دانیم چکنیم؟ اگر تعطیل نکنند شاکی می شوند و اگر تعطیل کنند راهی شهر و ییلاقات و خارج استان می شوند.

وی با بیان اینکه نباید مردم، راهی شهر و روستا شوند و باید در خانه بمانند ادامه داد: امروز برای بازدید از وضعیت کرونا به شهرستان های بافق و بهاباد سفر کردم و با وجود آنکه سال نو بود و در سه ماه گذشته موفق به دیدار پدر و مادر خود نشده بودم اما باز هم به دیدار آنها نرفتم تا آنچه به مردم می گوییم خود هم رعایت کنیم./ محمد حسین فلاح تفتی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی