حرفهایم گلایه نیست، درد است

به گزارش هفته نامه افق کویر،”دانیال زارعی” مداح نوجوان ۱۸ ساله که توانسته از بین ۱۲۵ نفر در رده سنی ۱۸ سال مقام اول مداحی را در کشور بدست بیاورد، در این خصوص خبرنگارما گفتگویی با این نوجوان مداح انجام داد:
افق کویر از چندسالگی مداحی را شروع کردید ؟
از ۷سالگی شروع کردم، به نوحه خواندن، و اولین اجرای مداحی ام کنار( دایی خدا بیامرزم) بود و این باعث شد من بیشتر علاقه مند به مداحی شدم.
افق کویر: آیا دوره های مداحی را پشت سر گذاشته اید یا خیر؟
تا سن ۱۶ سالگی کلاس نمی رفتم و اوایل بچه ها را جمع می کردم و برایشان نوحه می خواندم و این باعث شد بیشتر علاقه مند شوم و همیشه با بچه ها، هیئت می گرفتم و در سال ۱۳۹۲ در” بیت العباس” شهرستان بافق توانستم مداحی کنم که با آن مداحی، شناخته شدم.
افق کویرچرا مداحی را انتخاب کردید؟
مداحی هیچ فردی نمی تواند درک کند،۵۰ درصد از کسانی که می خواهند مداحی کنند، نمی دانند چگونه باید نوحه بخوانند. مداحی هزاران دستگاه است خودم که اینجا در حضور شما هستم هنوز نمی دانم مداحی چیست! حتی استادم که سالها مداحی کرده است می گویند؛ هنوزم مداحی برایم تازه است و هر دفعه یک نکته را از مداحی یاد می گیرم!
افق کویر در کلاس های مداحی چه آموزش هایی دیده اید؟
آموزش هایی که در مداحی دیدم، باعث شد مداحی را متوجه شوم و دقیق مداحی کنم، یاد گرفتم چگونه مخاطبم را جذب کنم و این باعث شد”ادب تشهدی “که در مداحی وجود دارد برای من هم ایجاد شود.
افق کویر آیا تا به حال که مداح امام حسین (ع) بودید، در زندگی شما تاثیر داشته است یا خیر؟
من هر چه دارم از امام حسین (ع) دارم و اگر یک درصد آبرویی که دارم، مدیون امام حسین (ع) هستم، در صورتی که من خیلی سختی کشیدم و با وجود اینکه پدر نداشتم، حتی خیلی ها قصد ضربه زدن به من داشتند تا به این مسابقات نتوانم شرکت کنم و چه تهمت هایی که من نزدند و این درد است برای جوان ۱۸ساله که درجامعه ای هست که باید آنقدر تلاش کند تا خودش را نشان دهد

افق کویرویژگی های یک مداح خوب چیست؟
یک مداح خوب باید اخلاص داشته باشد، یعنی مردمی باشد ادب داشته باشد، احترام بگذارد و ویژگی یک مداح به ظاهرش نیست به باطن مداح است.
افق کویر آیا اشعاری که در مداحی می خوانید از خودتان است یا خیر؟
گاهی اوقات از خودم شعر می گویم و از شاعرهای دیگران استفاده می کنم.
افق کویر در خصوص مسابقات مداحی بگویید چه تلاش هایی کردید؟
خیلی تلاش کردم یعنی زندگیم را برای مسابقات گذاشتم و کسب رتبه من در مسابقات باعث شد جوانان امید پیدا کنند و نا امید نشوند و برای خواسته هایشان تلاش کنند.
افق کویر: چه سختی هایی برای این مسابقه کشیده اید؟
همه سختی اش این بود که باید یک شعر خوب پیدا می کردم ، یک شعری باشد که بتوانم از رقیب هایم بهتر باشم و خدا را شکر توانستم مقام اول را کسب کنم، از قبل به خودم گفته بودم اگر اول بشوم لوح تقدیرم را هدیه می کنم به “معلولان ذهنی” چون آرزو داشتم و این کار را انجام دادم .
افق کویر: یک خاطره خوب ازخودتان بگویید؟
خاطره خوب این است من کربلا نرفته بودم، حتی در مداحی هایم اسم کربلا می آوردم، چون علاقه شدیدی به کربلا داشتم و یک روز که همه به کربلا می رفتند، ناراحت شدم گفتم؛ یا امام حسین (ع) چرا خیلی ها می روند و من که مداح “اهل بیت” تو هستم و عاشق و دلباخته توام چرا؟ نمی توانم به پابوست بیایم. همان روز ساعت ۱۲ شب بود که مادرم گفتند اسم بنویسم برای کربلا، گفتم ما را که نمی برند! دیگر بلیط ها تمام شده است مادرم گفتند : اسم بنویسیم یا بلیط هست یا نیست، وقتی رفتم به آژانس مسافربری بافق تا فهمیدن مداح هستم خیلی استقبال کردند و به کربلا رفتم.
افق کویر حرف پایانی؟
۱۸ سال از خدا عمر گرفتم و از هیچ کس کمک نخواستم و شخصی سر کوفتم می کرد به خدای خودم می گفتم و اگر حرفی دارم اسمش گلایه نیست، درد است! به جوان ها امیدواری بدهند، نگذارند جوان ها از استعداد هایشان دست بکشد. چون خیلی جوان در بافق هستند صدای خوبی دارند، اما هیچ کس آنها را حمایت نمی کند و تنها خواسته ام این است جوانان را در هر استعدادی حمایت کنند.
و جمله آخرم این است: لطفی که تو کرده ای به من مادرم نکرده ای مهربان تر از مادر و پدرم حسین(ع)

راضیه برزگری

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی