استخراج سرب و روی از مرز ۹۷۷ هزار تن گذشت

آمارهای رسمی گویای آن است که سال گذشته میزان استخراج سرب و روی از معادن انگوران (زنجان) و سرب نخلک (اصفهان) به ۹۷۷ هزار و ۳۴۳ تن رسید که در مقایسه با عملکرد سال ماقبل افت ۱۱ درصدی دارد.

سهم معادن انگوران از عملکرد پارسال بیش از ۹۳ درصد با ۹۱۰ هزار و ۱۷۷ تن و سرب نخلک نیز بقیه را با ۶۷ هزار و ۱۶۷ تن به خود اختصاص داد.

مجموع عملکرد استخراج واحد های معدنی مزبور دراسفند ۹۸ به رقم ۹۴ هزار و ۳۷۲ تن رسید که نسبت به ماه مشابه در سال ۹۷ رشد ۱۶ درصدی را نشان می دهد.

سهم انگوران از استخراج اسفند پارسال با بیش از ۹۳ درصد به میزان ۸۸ هزار و ۶۱۵ تن بود و بقیه به نخلک با پنج هزار و ۷۵۷ تن اختصاص داشت.

آمارهای پیشین گویای این است که بیش از ۸۰ واحد استخراج روی در کشور فعالیت دارند که ظرفیت نصب شده آنها ۴۵۰ تا ۴۷۵ هزار تن برآورد می‌شود و سال ۹۷ بالغ بر ۲۲۰ هزار تن تولید داشتند.

طبق گزارش‌های گروه بین المللی مطالعات سرب و روی مصرف سرانه روی در ایران ۱.۱۴ کیلوگرم در سال است، متوسط مصرف سرانه این کانی‌ها در اروپای غربی ۵.۹ کیلوگرم است، چین حدود ۲.۵ کیلوگرم و آمریکای شمالی هم ۳.۴ کیلوگرم ثبت شده است.
معدن سرب و روی مهدی آباد (یزد) بی نظیرترین معدن در سطح جهانی با ذخیره ۱۷۰ میلیون تن معرفی شده است که اکنون در مرحله باطله برداری قراردارد.

معادن سرب و روی انگوران – زنجان، نخلک – اصفهان. کوشک _ بافق و آهنگران – ملایر از مهمترین معادن سرب و روی کشور است.

آمارهای بین المللی گویای این است که ایران در سال ۲۰۱۶ در جایگاه پانزدهمین صادر کننده شمش روی به ارزش ۲۲۷ میلیون دلار با سهم ۱.۶ درصد بود که در سال ۲۰۱۷ ضمن حفظ جایگاه خود ارزش صادرات را به رقم ۳۰۲ میلیون دلار رساند و کماکان سهم ۱.۶ درصد از کل صادرات این بازار را داشت.

کره جنوبی، هلند و کانادا بزرگترین صادرکنندگان شمش روی جهان محسوب می‌شوند که در سال ۲۰۱۷ به ترتیب ۸.۸ و ۷.۵ و ۷.۴ درصد بازار را به خود اختصاص داده‌اند./ایرنا

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در