برداشت گل محمدی در بهاباد آغاز شد

یزد – ایرنا – مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بهاباد از آغاز برداشت محصول گل محمدی از ۱۵ هکتار زمین‌های زیرکشت این گیاه خبر داد و پیش بینی کرد که امسال در مجموع ۳۵ تن محصول برداشت شود.

مهدی عبدالحسین زاده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: بیشتر محصول برای تهیه گلاب به شیوه سنتی در منطقه و به صورت خشک نیز به عنوان داروی گیاهی در شهرستان مصرف می شود.

وی اضافه کرد: کشت این گیاه با استقبال خوب کشاورزان روبروست و در سال جاری حدود پنج هکتار به سطح زیرکشت اضافه شد و بیشترین سطح زیرکشت آن در بخش آسفیچ و دهستان بنستان قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی بهاباد اضافه کرد: رویکرد سازمان در جهت افزایش سطح زیرکشت و تولید محصول و حفظ منابع طبیعی با حمایت از توسعه این محصول است و گل محمدی با دارا بودن مزایای بسیار، گیاهی با اهمیت است که نیازمند به تجاری‌سازی محصول دارد.

گل محمدی به صورت قلمه و پاجوش از آذر ماه تا پایان اسفندماه کشت می‌شود و از فروردین تا اردیبهشت ماه به صورت گلبرگ و غنچه با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه در فواصل معین برداشت می شود.

 مدت زمان گل دهی این گیاه ١٢ سال است و صرفه اقتصادی آن از سال سوم آغاز می شود، و بعد از ١٢سال شاخه این گیاه به اندازه ٢٠ سانتی متر بریده و باغستان جدید احداث می‌شود.

گل محمدی گیاهی کم آبخواه است که نیاز آبی آن در هر منطقه متفاوت است و در بهاباد به پنج تا ۶ مرحله آبیاری نیاز دارد و اجرای آبیاری قطره‌ای در باغستان‌ها موجب بهره وری آب و افزایش تولید گل می‌شود.

مرکز شهرستان ۲۰ هزارنفری بهاباد در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شرق استان یزد قرار دارد.

[/highlight]

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در