آشنایی با پنج راه ریلی کشور

به گزارش هفته نامه افق کویر، پرسنل ترافیک مسئولیت کنترل و نظارت بر کلیه امور ترافیکی منطقه از جمله قبول و اعزام قطارها، سبقت، تلاقی، توزیع واگنها، برنامه ریزی حرکت قطارها و سایر امکانات موجود در خطوط راه آهن و ثبت وقایع را مطابق مقررات بر عهده دارد.پیرامون این موضوع گفتگویی با نامبردگان “کاظم عابدی و حامد شمس الدینی” انجام دادیم.

افق کویرخودتان را معرفی کنید؟
“کاظم عابدی “مسئول ایستگاه بافق هستم. ۲۱ سال سابقه کار دارم و در سال ۷۸ و از ناحیه هرمزگان استخدام شدم. فوق دیپلم حسابداری دارم و تاکنون با همین مدرک در ایستگاه بافق در حال فعالیت می باشم، به خاطر اینکه پدرم شاغل در راه آهن بودند و خودم نیز علاقه و تعصب خاصی به راه آهن داشتم با شناخت و آگاهی وارد این شغل شدم. به عنوان مسئول ایستگاه از نظر سازمانی دارای ساعت کار اداری هستم اما بدلیل حساسیت و اهمیت ویژه کار و شغل بنده که دارای سختی های خاص خود می باشد حتی بعد از ساعت اداری نیز آماده و آنکال هستم و اصلا بحث تعطیلی نداریم.

افق کویر درهر شیفت چند نفرهستید؟
پرسنل ترافیک بافق به دلیل ماهیت عملیاتی بودن کار به صورت شیفت و نوبتی کار می کنند. در هر شیفت کاری ۴ نفر از همکاران عزیز و پرتلاش کار می‌کنند. یک نفر مسئول ترافیک ، یک نفر متصدی پانل و دو نفر نیز به عنوان متصدی ترافیک مشغول به کار هستند. ۱۲ ساعت فعالیت می کنند و ۲۴ ساعت استراحت دارند. پرسنل ترافیک راه آهن همانند بسیاری از مشاغل عملیاتی به هیچ وجه تعطیلی ندارند و در هر شرایطی حتی تحویل سال ، تاسوعا ، عاشورا و…..به خدمت رسانی و انجام وظیفه مشغول هستند.

افق کویر ارتقای شغلی دارید؟
بله، درشغل متصدی ترافیک با توجه به سابقه کار و فعالیت های انجام شده می توان به رده مسئول ترافیک ، از مسئول ترافیک به معاون ایستگاه و به همین ترتیب مراحل ارتقاء را حتی تا بالاترین رده های اداره کل طی کرد.

پرسنل ترافیک ایستگاه مأمورینی هستند

افق کویرپرسنل ترافیک چیست؟

پرسنل ترافیک ایستگاه مأمورینی هستند که بعنوان مسؤل وقت ایستگاه فعالیت می نمایند و کلیه فعالیت های سیروحرکت ، قبول و اعزام ، تنظیم و تشکیل قطارها ، مانور و جابجایی واگنها و قطارها و هر آنچه که مربوط به ترافیک و تردد قطارها می شود را بر عهده دارند و بعنوان یک کنترل تمام فعالیت ها و عملیات ایستگاه را برنامه ریزی ، هدایت و نظارت می کنند. پرسنل ترافیک بافق با توجه به ماهیت کار و فرایند فعالیت های موجود حتی گاها با ایستگاههای همجوار و حتی فراتر از مرز ناحیه نیز با ایستگاههای یزد، میبد، اردکان، چادرملو، سیرجان ، زرند و… در ارتباط هستند و برنامه ریزی های لازم را انجام می دهند.

مقررات عمومی سیروحرکت در درجه اهمیت قرار دارد

افق کویر: به کوچکترین اتفاق که رخ می دهد پاسخ گو کیست؟
هدف اصلی و برنامه کلی مشاغل راه آهن و بخصوص پرسنل ترافیک بر مبنای حمل و نقل روان و سالم و کسب رضایت و تکریم حداکثری مردم ، مسافرین محترم و صاحبان کالا و بار تعریف و ابلاغ شده است و ارتقاء ایمنی و انجام فعالیت ها بر اساس مقررات عمومی سیروحرکت در درجه اهمیت قرار دارد. اما اگر اتفاقی رخ داد یا حادثه ای بروز داد ، مأمورین ترافیک با توجه به دستورالعمل ها و آیین نامه های موجود موظف به اطلاع رسانی به مسئولین رده های مختلف هستند.

در ادامه خبرنگار ما به سراغ «حامد شمس الدینی» رفت :
افق کویر: خودتان را معرفی کنید؟
«حامد شمس‌الدینی» هستم متولد ۱۳۶۱ دارای تحصیلات فوق دیپلم و بعنوان متصدی ترافیک ایستگاه بافق مشغول کار هستم. با توجه به شناخت و علاقه ای که داشتم در آزمون جذب نیرو و استخدامی شرکت راه آهن شرکت کردم و پس از قبولی در آزمون کتبی و انجام مصاحبه و مراحل پزشکی و طب کار و دوره تئوری و عملی ترافیک وارد کار شدم. این شغل دارای حساسیت و اهمیت زیادی است که نیاز به تمرکز و روحیه کاری بالا می باشد که منجر به خستگی و فرسودگی ناشی از کار نشود.

خستگی جزئی از زندگی و همراه آدمی است

افق کویر: خسته نشدید که بگویید من دیگر ادامه نمیدهم؟
خستگی که جزئی از زندگی و همراه آدمی است. و ماهیت کارهای شیفتی و عملیاتی خستگی است. اما ما با توجه به انگیزه و علاقه ای که در راه خدمت به مردم و مسافرین عزیز داریم که بتوانیم شرایط ایمن و سفری راحت برای آنها فراهم آوریم و قطارهای باری را سالم و روان سیر بدهیم خستگی را از تن ما بیرون می کند.

افق کویر: از حقوق و مزایای خودتان بگویید؟
حقوق و مزایای ما با توجه به نوع کار و سختی هایی که آن دارد نسبتا در سطح پایینی دارد. اما ما از شرایط فعلی راضی بوده و زیاد گله مند نیستیم.

افق کویر: تا حالا شده سانحه ای اتفاق بیفته؟
خدا را شکر که تا کنون با توکل بر خدا و همت و تلاش کلیه مأمورین که با آگاهی و اشرافیت کامل به شرایط و مقررات به انجام کار و فعالیت مشغول هستند علی رغم ترافیک بالا و حجم زیاد تردد قطارها شاهد سانحه ای نبودیم و انشاالله که نباشیم.

علاقه و انگیزه ما، مانع سختی های کارمان می شود

افق کویر: از سختی های کارتان بگویید؟
شغل و کار ما نیز مانند بسیاری از فعالیت ها دارای مشکلات و سختی های خاص خود است. شغلی است که نیاز به هوشیاری و بیداری کامل و تمرکز حواس بسیار بالا می باشد. کار کردن در مجاورت قطارها ، واگنها و ریل در سرمای سوزناک و گرمای طاقت فرسا و زیاد شهرستان بافق در تمامی اوقات شبانه روز و سال و رصد تمامی این فعالیت ها که باید سلامت مأمورین و تجهیزات را فراهم کنی دارای سختی های زیادی است. اما وقتی در طول کشیک تعداد بسیار زیادی از قطارهای مسافری و باری را مدیریت و برنامه ریزی و اعزام می کنیم و حجم زیادی از بار را جابجا می کنیم و به نتایج آن نگاه می کنیم هم به اهمیت و هم به سختی کار خود پی برده اما با انگیزه و علاقه ای که در وجود همه ما وجود دارد خیلی سختی های کار مانع فعالیت ما نمی شود.

استرس همراه همیشگی ما است.

افق کویر: استرس دارید؟
استرس که قسمتی از فعالیت کاری ما بوده و حذف نمی شود. زمانی که شما بعنوان ترافیک ایستگاه قطار را قبول می کنی تا زمانی که وارد ایستگاه شود، مانور و تنظیم و تشکیل شود و تا زمانی که اعزام شده و از ایستگاه بیرون می رود کلا استرس همراه ما و کار است. استرس اینکه کلیه فعالیت ها و فرایندهای تعریف شده که ما موظف به اجرای آن هستیم به درستی و مطابق بر مقررات انجام گردد و اتفاقی رخ ندهد خود بالاترین حساسیت و استرس را به همراه دارد. می شود تعداد زیادی قطار باری و حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تن بار را جابجا کرد و حدود ۱۴ رام قطار مسافری را مدیریت کرد و استرس نداشت؟ کلیه مأمورین و فعالیت ها زیر نظر متصدی و مسئول ترافیک ایستگاه انجام می گیرد. می شود مجموعه ای از نیرو را سرپرستی و نظارت کرد و کلیه فعالیت ها را برنامه ریزی ، اجرا و نظارت کرد و استرس نداشت؟ استرس همراه همیشگی ما است.

افق کویر: چرا بار را با کامیون انجام نمی دهند؟
این موارد مربوط به سیاست ها و قراردادهای سازمان و صاحبان بار و کالا می باشد. راه آهن دارای حمل و نقل روان ، ایمن ، سریع و با حجم زیاد جابجایی بار می باشد که باعث کاهش هزینه ها ، آلودگی محیط زیست و استفاده بهینه از ظرفیت ها و امکانات موجود به خصوص انرژی می شود که این مزایا باعث تمایل صنایع و معادن و صاحبان بار جهت حمل و نقل ریلی می گردد.

در راه آهن دارای حساسیت و اهمیت خاصی می باشد

افق کویر: کسی که میخواهد وارد این شغل شود؟
باید علاقه به این کار داشته باشند و با شناخت و آگاهی کامل وارد این عرصه شوند. چون ترافیک در راه آهن دارای حساسیت و اهمیت خاصی می باشد و اگر با علاقه و انگیزه خاص و شناخت و آگاهی کامل وارد این کار نشوند در حین کار و در فرایند انجام وظایف خسته شده و باعث بی انگیزگی در ادامه کار می گردند. البته فردی که علاقه داشته و با شناخت قصد ورود به این عرصه را دارد باید شاخص های ابتدایی از جمله مدرک تحصیلی مرتبط ، سن ، پایان خدمت را دارا بوده و در آزمون ورودی شرکت نماید.

اصولا بعد از کشیک باید استراحت کنیم

افق کویر: تا کنون بی خوابی کشیده اید؟
بالاخره در کارهای شیفتی مخصوصا کار ما که در ۱۲ ساعت کشیک در روز و شب نیاز به هوشیاری ، بیداری و تمرکز حواس بالا می باشد توام با بی خوابی خواهد بود و اصولا ما بعد از کشیک فقط باید استراحت کنیم تا با ریکاوری مجددا و توان بالا برای شیفت بعد آماده شویم. کار ترافیک راه آهن مانند در برج مراقبت فرودگاه است و نیاز به هوشیاری بالا دارد و اجازه رسی و انجام کوچکترین اهمال و سهل انگاری نداری. پس باید هوشیار و بیدار و حواس جمع بود.

 

توجه بیشتری به راه آهن و حمل و نقل ریلی داشته باشند

افق کویر: چه انتظاری از مسئولین دارید؟
انتظار ما از مسئولین این است که توجه بیشتری به راه آهن و حمل و نقل ریلی داشته باشند. در شرایط فعلی و مدیریت مدیر کل محترم یزد دید و نگرش خاصی به ایستگاه بافق شده و از این بابت از ایشان ممنون و متشکریم. اما ایستگاه بافق یک ایستگاه گار و ۵ راه مواصلاتی در شبکه ریلی کشور است که دارای جایگاه و اهمیت ویژه ای است که می طلبد مسئولین شهرستان نیز نگاه ویژه و نگرش مثبتی به ایستگاه و جایگاه آن داشته باشند. حداقل از نحوه فعالیت و روند فعالیت های ما مطلع و آگاه باشند. راه آهن بعد از همکاران عزیز و زحمتکش بیمارستان که در موقعیت فعلی بسیار زحمت کشیدند و همیشه آماده هستند ، تنها ارگانی بود که اصلا حتی یک لحظه تعطیلی نداشت و به انجام خدمت رسانی مشغول بود و ایستگاه راه آهن بافق نیز از این قاعده مستثنی نبود و بدون کوچکترین وقفه یا تعطیلی افتخار خدمت در تمامی رده ها را برای خود ثبت کرد. جا دارد مسئولین توجه بیشتر و خاصی به قشر زحمتکش و پرتلاش راه آهن بافق داشته باشند. و از نزدیک شاهد انجام وظیفه و فعالیت مأمورین راه آهن باشند مسئولین توجه بیشتری بکنند نسبت به کاری که ما داریم انجام می دهیم.

 

سارا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی