حقوقم کفاف زندگی مرا نمی دهد

به گزارش هفته نامه افق کویركارگران بازوان حركت هر جامعه‌اي به سوي رشد، تعالي و شكوفايي هستند بي شک همه پيشرفت‌هاي حاصل در مسير زندگي نشات گرفته از رشد و پويايي فكر و گسترش انديشه‌ورزي است و در هر جامعه‌اي كه از فرصت انديشه و بازوي هنرمند كارگران بهتر استفاده شود توسعه و پيشرفت، رونقي دو چندان خواهد يافت ، به مناسبت روز کارگر که مصادف با ۱۲ اردیبهشت می باشد، با چند نفر از کارگران زحمتکش مصاحبه ای انجام دادیم.
ابتدا به سراغ حسن منصوری که در حال کاشی کاری بود رفتیم، وی گفت :
کار ما مثل سیل است، مثلا ۵ الی۱۰ روز، خیلی خوب کار می کنیم ولی شاید ۵ الی ۱۰ روز کار نباشد، سرما است یا اینکه وسایل ساختمان را آماده نکرده اند. باید وقتی می رویم سرکار همه چیز فراهم باشد، کار ما آزاد است و در آمد من بیشتر از کاشی و نمای سنگ است.
وی ادامه داد: این کار سخت ترین کار جهان است و همیشه با خون دل وقت و بی وقت خاک و گل است ، کار اداری که نیست سر کار امروز تعطیل شد یا حقوق ثابت مثل چشمه آب باشد، کار ممکن است یک روز اینجا ۴۰۰ و ۵۰۰ هزارتومان کارکنیم اما یک روز هم پول شاگرد هم ندارم که بدهم حتی باید خودم پول شاگرد را حساب کنم چون بچه های این دوره اصلا هیچکدام حاضر نیستند کار سخت مثل بنایی را انجام بدهند و بیشتر این کار را افغانی هادر دست گرفته اند.
یکی از اهالی ایران شهر که در حال جا به جا کردن فرغون بود گفت :
در آمد من، مخارج زندگی من را نمی دهد و من بیشتر کار کشاورزی می کنم و در آمد من روز مزدی ودر روز درآمد من ۱۰۰ الی ۶۰ هزارتومان می باشد و اصلا بیمه نیستم .با این اوضاع نمی توانم مواد مورد نیازم را برای خانه فراهم کنم زندگی من با افرادی که ماهی ۳ میلیون یا ۵ ملیون حقوق می گیرند فرق می کند من خانواده ام با وسایلی که در اختیار داریم می گذرانیم و حتی هر چند ماهی نمی توانیم وسایل جدید بخریم .
علی بابا خلیفه زعفران که در حال شیرینی پختن بود گفت :
این حقوق من برای اجاره خانه است و با این حقوق اندک نمی توانم خرج و مخارج امکانات دیگر را بدهم، من شمالی هستم وچون نمی توانم خرج کامل زندگی ام را در بیاورم از شمال برنج می آورم و اینجا می فروشم در آخراز مسئولین در خواست می کنم که به فکر کارگر ها و همچنین به فکر این گرانی ها باشند و کاری برای ما انجام بدهند و دست ما را بگیرند.
محمد رسولی با ۶۳ سال سن فروشنده پوشاک است، که در این باره گفت :
این وضعیت کرونا نگذاشته است درآمد داشته باشم و من همین یکی شغل را دارم و بیمه من آزاد است و خواسته ام این است که اگر بیشتر کارگر هارا حمایت کند و ما به خاطر این ویروس کرونا هم که آمده وضعیت خراب شده همچنین با این اجاره سنگین.
احمد اسدی ۳۳ساله دارای ۱فرزند گفت:در معدن کار می کنم ولی حقوق معدن هم می رود پای وام، در آمد من اوایل خیلی خوب بود ولی الان بازار خیلی خراب شده. اجاره مغازه سنگین است.
توصیه ای که به مسئولین دارم در این اوضاع اقتصادی واقعا خیلی سخت است از لحاظ در آمدی خیلی سخت است.
محمد علی فتاحی بافقی که در سوپر مارکت خود نشسته بود گفت:
در آمد من کفاف نمی دهد، برای استخدام معدن مراجعه کردم ولی قبول نکرده اند تازه من متاهل هستم و به دلیل سن بالا رد کردند.
در آمد من در سوپرمارکت کفاف نمی دهد و اجاره سنگین است
مسئولین کاری برای ما انجام نمی دهند به فکر خودشان هستند اجناس هم دارد روز به روز بالا می رود.
محسن پوری مند از کرج دارای ۲ فرزندبود گفت:
در آمد من ماهی ۳ تومان است فعلا جواب می دهد بیمه تامین اجتماعی هستم
توصیه ای که به مسئولین دارم این است که فقط گرانی است در آمدم با خرج جور در نمی آید از کاسب تا کار گر!
علیرضا محبی زاده که در آتش نشانی سنگ آهن مرکزی کار می کند گفت:
در آمد کارگری اینجا خیلی کم است و همچنین با این وضعیت اقتصادی. من در سنگ آهن کار می کنم و شغل دوم سرویس کولر است. گاهی مواقع برای سرویس کولر یا برق کشی کار پیش می آید.
توصیه ای که به مسئولین دارم این است که نظارت بیشتری بر وضع اقتصادی و گرانی ها داشته باشند، خودشان را به بی خیالی نزنند، ما انتظار بیشتری از مسئولین داشتیم
احمد حسینی کیا گفت:مخارج را به خوبی پاسخ گو نیست اصلا کفاف نمی کند همچنین حقوقم که پایین است بیمه آزاد پرداخت می کنم.

حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسابقات فوتسال جام رمضان

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مسابقات جام