ناتوانی کولرهای آبی در برابر گرمای زود هنگام بافق 

یزد – ایرنا – مردم شهر بافق این روزها بر خلاف سال‌های گذشته ،تابستان زود هنگام و گرمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد را تجربه می‌کنند و خواستار پیگیری تغییر تعرفه آب و برق برای فصل گرم سال از سوی مسوولان شهرستان و استان یزد و تصویب آن در هیات دولت هستند.

افزایش دمای هوا این روزها در شهر بافق پس از روزهای معتدل بهاری به عنوان مهمان ناخوانده وارد منازل مردم شده و فعالان برخی مشاغل به سختی آن را تحمل می‌کنند.

در شهر بافق هوا معمولا ماه های تیر و مرداد گرم می شود، اما امسال مردم در دهه نخست ماه خرداد شرایط سخت گرما را تجربه می کنند.

سفر زودهنگام گرما قبل از فصل خرماپزان

گرمایی که بافقی‌ها با آن ناآشنا نیستند و تازه هنوز فصل خرماپزان به قول افراد محلی نرسیده ، و دمای هوا در ماه های مرداد و شهریور به اوج خود می‌رسد که به ادعای شماری از مردم محلی هرگز هواشناسی دمای واقعی را اعلام  نمی کند، زیرا محل نصب ایستگاه در بلندی و در جای خنک قرار دارد که نسبت به نقطه مرکزی شهر بعضا تا پنج درجه اختلاف دارد.

بازگشایی صنوف و کسب و کارهای مختلف، گرما را برای برخی مشاغل سخت کرده ، آنها در چنین شرایطی در نانوایی ها ، شیرینی پزی ها، جوشکاری ها، آهنگری و از این قبیل مشاغل به کارخود ادامه می دهند.

امسال علاوه بر گرما، مردم میزبان مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا هستند که به این سادگی قصد ترک شهر را  ندارد و زندگی همه اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار داده‌ است.

به گفته کارگر یکی از نانوایی ها در این وضعیت آب و هوایی و با گرمای بالای ۴۰ درجه کارکردن در کنار تنور بسیار سخت است ضمن اینکه به خاطر رعایت نکات بهداشتی باید از ماسک و دستکش هم استفاده کنیم.

ایمان حسینی افزود: از نیمه های اردیبهشت سیستم خنک کننده هوا که معمولا کولرهای آبی است و با اقلیم  منطقه سازگاری دارد، راه اندازی شده  و  رمضان امسال ها هوا نسبتا  خوب بود.

صاحب یک کارگاه جوشکاری هم گفت: بعد از رمضان هوا خیلی گرم شد، کارگران هم ملزم به استفاده از ماسک، دستکش و کلاه مخصوص جوشکاری هستند و با وجود ۲ دستگاه کولرآبی هوا همچنان گرم است.

بمانعلی رنجبر افزود: به خاطر شرایط آب و هوایی گرم و خشک منطقه ، کولرگازی مناسب نیست چون این نوع وسیله سرمایشی رطوبت محیط را کاهش و تنفس را با مشکل روبرو می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون چنانچه گرما در هر یک از شهرهای کشور بالای ۵۰ درجه باشد اداره ها  تعطیل و قبض آب و برق هم ارزانتر محاسبه می شود ولی در بافق هیچ وقت گرمای واقعی اعلام نمی‌شود.

کارشناسان با نظر مردم موافق نیستند

معمولا کارشناسان هواشناسی این ادعای شهروندان را رد و اظهار می دارند، آنها روزانه دمای واقعی را گزارش می کنند.

به گفته آنها معمولا دمای سطح شهر به دلیل تابش نور خورشید، وجود آسفالت و تردد خودروها با دمای ایستگاه های هواشناسی تا حدود اندکی تفاوت دارد نه آنچه مردم مدعی آن هستند.

به گفته کارگر یک واحد فالوده و بستنی فروشی با توجه به شیوع کرونا آنها ملزم به رعایت نکات بهداشتی در زمان کار هستند و با وجود افزایش دمای هوا  از ماسک، کلاه سفید و دستکش استفاده  کنند.

حسین تفکری فعالیت در این واحد صنفی را با دیگر مشاغل سخت مقایسه کرد و افزود: استفاده از سه پنکه و ۲ دستگاه کولر محیط را برای مشتریان خنک می‌کند و کارکنان این صنف این روزها نسبت به نانوایی‌ها شرایط بهتری دارند.

وی تصریح کرد: در این شرایط اگر برق قطع شود،کارگران صنوف قادر به فعالیت نیستند.

 این روزها چرخ‌کولرها بیشتر و تندتر می‌چرخد

هیات دولت تابستان سال ۹۶  در اقدامی با کاهش بهای برق در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان موافقت کرد و مردم بافق نیز با وجود گرمای، درخواست برخورداری از چنین تسهیلاتی دارند.

به گفته یکی از شهروندان بافق این روزها استفاده از ۲ دستگاه کولر آبی هفت هزار و چهار هزار و ۵۰۰ در منزل پاسخگو نیست.

حسین آذرآئین که در صنف پوشاک فعالیت دارد،افزود: از اسفند سال ۹۸ به خاطر شیوع ویروس کرونا محل کسب را تعطیل کرد و پس از بازگشایی برخی صنوف با رعایت نکات بهداشتی فعالیت ها از سرگرفته شد ، هنوز شرایط اقتصادی به روال عادی بازنگشته  و از مشتری هم چندان خبری نیست و درآمدها کفاف هزینه های آب و برق مصرفی را نمی دهد.
گلایه مردم از تعرفه های آب و برق

وی افزود:با وجود افزایش دمای هوا ،گلایه مردم از تعرفه‌های قبض آب و برق داغ تراست در هر حال بافق یکی از گرمترین شهرهای استان است و برخی وقت‌ها در فهرست گرمترین شهرهای کشور هم قرار می‌گیرد جا دارد مسوولان برای تعیین تعرفه‌های  مناسب کار اساسی انجام دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به بیابانی بودن منطقه و افزایش دما این موضوع مورد توجه دولتمردان قرار نگرفته و بهای آب و برق مصرفی در بافق با مناطق خوش آب و هوا هیچ فرقی ندارد.

یکی از کارشناسان اداره برق شهرستان که خواست نامش در خبر ذکر نشود، گفت: تغییر تعرفه آب و برق  باید از سوی فرمانداری بافق و استانداری یزد پیگیری تا در هیات وزیران به تصویب برسد.

در حالی که بافق در ردیف گرمترین نقاط یزد قرار دارد، مرکز دهستان سبزدشت که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری این شهر واقع است در بیشتر روها از سردترین مناطق استان گزارش می شود.

این شهرستان با ۵۵ هزار نفر جمعیت یک بخش مرکزی، سه دهستان و ۱۰۰ روستا و آبادی دارد.

محمود یحیوی زاده  رییس ایستگاه هواشناسی بافق روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا دمای دیروز این شهر را ۴۱ درجه سلسیوس ذکر کرد و گفت: دمای هوا در مرکز شهرستان امروز نسبت به روزگذشته تغییری ندارد.

وی اضافه کرد: دمای هوا در این شهر تا آخر هفته جاری با یک درجه افزایش به ۴۲ سانتیگراد می رسد.

شهر بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.

همچنین رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۱۳۹ هزار و ۵۱۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۵۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته،  تعداد آنها به هفت هزار و ۵۰۸  تن  رسید.

کیانوش جهانپور روز سه شنبه بیان کرد: از دیروز تا ظهر ششم خرداد ماه ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هزار و ۷۸۷ بیمار جدید مبتلا به کووید – ۱۹ در کشور شناسایی شدند و از بین مبتلایان جدید، ۳۵۲ مورد بستری و هزار و ۴۳۵ مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند.

وی افزود:  تاکنون ۱۰۹ هزار و ۴۳۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند، همچنین ۲ هزار و ۵۶۷ بیمار  تحت مراقبت قرار دارند.

وی اظهار کرد: تاکنون ۸۳۷ هزار و ۹۰ آزمایش تشخیص کووید – ۱۹ در کشور انجام شده است.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در