بافق نیازمند مرکزی مختص صنایع دستی

به گزارش هفته نامه افق کویر، صنایع دستی متعلق به دنیای پر نقش و نگار دست بافته ها و جلوه هایی که عاشقانه خلق شده اند انتخاب شده و ارزش آنها به حدی است که نمی توان قیمتی را برایشان متصور شد. می خواهیم ۱۰ژوئن روز جهانی صنایع دستی را با نگاهی گذرا به این هنر و صنعت ارزشمند قدر نهیم و با هم نگاهی کوتاه به زندگی اعظم و اکرم جعفری، ۲ خواهر هنرمند و سخت کوش بافقی داشته باشیم.
همیشه نگاهمان به دستان مادر؛ بود
اعظم جعفری؛ در پاسخ به این پرسش که مشوق شما در این حرفه چه کسی بوده است، توضیح داد: من و خواهرم از کودکی در کنار مادر، که در رشته صنایع دستی فعالیت داشت به این حرفه علاقمند شدیم و همیشه نگاهمان به دستان مادر بود که چگونه کار می کند.
وی با اشاره به کارهای جدید اعلام کرد: تمامی محصولات از جمله: بادبزن، کلاه، جارو، گلدان، ظرف آجیل، قندان را بوسیله مغ درخت خرما، با مدل های روز مهیا می شود.
جعفری، از حضورشان در کیش جهت یادگیری بیشتر صنایع دستی صحبت نمود و گفت: از استان یزد چهار نفر به کیش جهت آموزش عازم شدیم سه نفر از شهرستان بافق حضور داشتیم. استاد حاضر در آنجا از کشور چین آمده بود.
اعظم جعفری ادامه داد: در سالهای گذشته مورد توجه قرار نمی گرفتیم. اکنون؛ چندسالی است که مورد حمایت قرار گرفته و این حرفه بیشتر شناخته شده است. نزدیک به هزاران نفر در شهرستان بافق در صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند. اما؛ سیصد نفر آنها در بافق شناسایی شده اند. البته در مدارس جهت آموزش اقدام نمودیم.
وی با اشاره به اینکه در گذشته حدود پنج نفر برای یادگیری مراجعه، و اکنون نزدیک به سی نفر حضور دارند بیان داشت: خوشبختانه فرهنگیان زیادی به این سمت آمدند و جوانان بسیاری علاقمند به این هنر دیرینه و سنتی شدند.
اقداماتی برای بیمه صنایع دستی
بانوجعفری در ادمه برای دریافت کارت بیمه صنایع دستی توضیح داد: اگر مرکزی مختص آموزش صنایع دستی در این شهرستان در نظر گرفته شود، تمامی کلاس ها در همان مکان برگزار خواهد شد. و اقداماتی برای بیمه صنایع دستی در حال انجام است.
نبایدصنایع دستی، این سنت
دیرینه از یادها برود
وی از توصیه اش به جوانان گفت: نباید صنایع دستی، این سنت دیرینه ازیادها برود. باید حفظ شود تا چینی ها این کار را در دست نگیرند. اکثریت محصولات از کشور چین وارد می شود. بیایید برای صنایع دستی این اجازه را ندهیم.
کمبود مواد اولیه برای حصیربافی
اعظم جعفری از مسئولین خواستارشد هوای هنر مند ها را داشته باشند و به آنها کمک کنند و افزود: افراد حصیرباف، مواد اولیه ندارند. متاسفانه این مواد جهت تغذیه گوسفندان مورد استفاده قرار می گیرد. و آنها با مشکل مواجه اند.
با نوی هنرمند بافقی از خاطراتش گفت : همیشه بازیگوش بودم و به درس علاقه نداشتم و مورد خشم پدر قرار می گرفتم؛ در مقطع دبیرستان درس رها؛ و به کشاورزی روی آوردم. هرروز صبح به صحرا می رفتم و تا ظهر پا به پای پدرکشاورزی می کردم.
انصراف در مقطع کارشناسی ارشد
جهت عدم پرداخت شهریه
وی یادآورشد: با توجه به اینکه تمام خواهر و برادرانم دارای مدرک لیسانس بودند من هم توسط یکی از اطرافیان به درس خواندن تشویق شدم و در مدرسه شبانه ثبت نام و با بافت بادبزن شهریه صدهزارتومانی مدرسه را پرداختم. سپس به علت علاقه زیاد به کشاورزی، در کنکور شرکت و در رشته منابع طبیعی پذیرفته شدم. پس از اخذ مدرک کارشناسی با یکسال وقفه برای کارشناسی ارشد در کنکور شرکت نمودم و در رشته گردشگری در دانشگاه غیردولتی قبول شدم. متاسفانه به علت عدم پرداخت شهریه انصراف دادم. اکنون بعد از سال ها در رشته گردشگری جهت اخذ دومین لیسانس ثبت نام نموده و درحال تحصیل هستم.
اعظم جعفری در پایان صحبت هایش اعلام کرد: در بحث کشاورزی زمین هایی به ما ارث رسیده است. من و خواهرم هفته ای یکبار به آبداری می رویم و محصولاتی از جمله: شلغم، چغندر و خرما برداشت داریم و مدتی است به کاشت پسته پرداخته ایم.
خرج مدرسه و دانشگاه
با فروش بادبزن
در ادامه اکرم جعفری از خاطراتش گفت: در گذشته صد بادبزن مهیا و خاله ام آن ها را به قیمت ۲هزار تومان از ما خریداری می کرد. من و خواهرم با فروش بادبزن خرج مدرسه و دانشگاه خود را پرداخت نمودیم و از بچگی دستمان در جیب خودمان بوده است.

حدیثه امیریان_ راضیه برزگری|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در