مرمت بقعه تاریخی قاضی میرجعفر بافق آغازشد

  مرمت بقعه تاریخی قاضی میرجعفر بافق واقع در سایت باستان شناسی این بنا، با مشارکت هیات امنای آن و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان از امروز (سه‌شنبه) با همکاری تعدادی از استادکاران ایرانی آغاز شد.

رییس اداره میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی بافق امروز گفت: مرمت ، باز پیرایی و ساماندهی این اثر در سال‌های گذشته با مصالح ناهمگون و نامناسب ، نماسازی شد که بدون استحکام لازم است.

لیلی رنجبر افزود: جمع آوری نمای سرامیکی فرسوده داخل بقعه خشتی و زیربندی و استحکام بخشی، رفع آسیب های فیزیکی و آجرکاری نمای سنتی و گچ کاری داخل فضای بقعه میرجعفر از جمله عملیات اجرایی  پروژه است.

وی خاطرنشان کرد: مرمت این بنای تاریخی تا پایان تیرماه جاری به اتمام می‌رسد و پس از آن فضای داخلی بقعه با کارکرد سنتی و مناسب مورد استفاده زایران قرار می‌گیرد.

رییس اداره میراث فرهنگی بافق هزینه اجرای این پروژه را افزون بر ۷۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: این مبلغ  از محل بودجه میراث فرهنگی و بقعه میرجعفر پرداخت می‌شود.

این بنا متعلق به اواخر دوره قاجار است که با شماره ۲۸۶۸ به سال ۱۳۹۱ خورشیدی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

بقعه یادشده که در تپه‌ای به همین نام در فاصله ۲ کیلومتری شرق شهر بافق قرار دارد، توسط شخصی به نام « مرمر فاضلی» بر سر آرامگاه قاضی میرجعفر بنا شد.

این بنا با مصالح به کار رفته خشت و گل و دارای سقف گنبدی شکل با مقبره‌ای کوچک از معماری اصیل ایرانی- اسلامی بهره برده است.

در اطراف بقعه ، خانه هایی قدیمی  با سبک معماری دوره ساسانی به چشم می خورد که در زیر خاک مدفون است.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی