ازدواج (بخش اول)

هر وقت زن و شوهرهای ۹۰ ساله ای را در پارک می بینم این سوال در ذهنم جرقه می زند که چه چیزی باعث شده ازدواجشان این همه سال پایدار بماند و چطور ما می توانیم مثل آن ها برای همیشه کنار یکدیگر زندگی خوبی داشته باشیم ؟
ازدواج و زندگی های امروزی، ازدواج به اصطلاح آدامسی است که ابتدای آن همه چیز خوب و شیرین است ولی بعد از گذشت مدتی و با برخورد کردن با یک سری مشکلات، ازدواج بی معنی شده و از هم می پاشد. یکی از مهمترین عوامل در داشتن زندگی پایدار بحث انتخاب همسر است.در بحث انتخاب همسر، شیوه ها و ملاک هایی به چشم می خورد که برخی از آنها جنبه اخلاقی دارند، برخی جنبه زیستی و برخی نیز شرایط و جنبه های دیگر را در بر می گیرند که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می شود:
۱- ثروت ودارایی فرد
گاهی ثروت و دارایی فردی، سبب می شود مشتاقانی پیدا شوند یا بر اثر زیبایی چهره و ظاهر فردی، دلدادگانی به او ابراز علاقه کنند، در حالی که نه ثروت امری پایدار است و نه کامجویی واقعی در سایه رنگ و زیبایی چهره می تواند دوام بیاورد. انتخاب شریک زندگی به خاطر علت و انگیزه های اقتصادی یا زیبایی ظاهری، بسیار خطرآفرین است.
۲- ازدواج جبری یا مصلحتی: بدین گونه که گاه پدری به اجبار، دخترش را به عقد فردی درمی آورد یا خانواده ای اصرار دارند که فلان پسربا فلان دختر ازدواج کند.چنین ازدواجی هیچ گاه زمینه ساز خیرو سعادت دختر وپسر نیست چرا که رابطه ی قلبی دختر و پسر در این.گونه ازدواج ها اهمیت نداردوزن و شوهر قربانی مصالح افراد می شوند.
۳- هم کفو نبودن: بسیاری از افراد، از لحاظ اعتقادی، اقتصادی یا تحصیلی در دو درجه کاملاً متفاوت قرار دارند. برای مثال، یکی، از .طبقه ثروتمند است و دیگری، از طبقه فقیر یا یکی مدرک تحصیلی بالایی دارد و آن دیگری بی سواد است.
بررسی ها؛ نشان می دهند که بخش مهمی از درگیری ها و ناسازگاری های خانوادگی، ریشه در این دارد که زن یا شوهر، خود را برتر .از دیگری می خواند و فخرفروشی می کند
۴- تفاوت سنی فاحش: از نظر شرعی در اینکه برای مثال فردی ۹۰ ساله با فردی ۲۹ ساله ازدواج کند منعی نیست؛ اما نکته مهم این است که در پی افزایش سن، افزایش تجربه ها، تغییر دیدگاه ها و تفاوت فهم ها و درک هاست. بدین جهت، ضروری است تناسبی در .رابطه سنی زوجین برقرار باشد تا بتوانند یکدیگر را درک کنند و بدون اختلاف در فهم و درک و تجربه، زندگی خانوادگی استوار بماند
۵- آلودگی ها و اعتیادها: دین مبین اسلام به ما اجازه نمی دهد با افراد آلوده و ناپاک رابطه زناشویی برقرار سازیم. در اسلام اصل بر این است که ازدواجی که صورت می گیرد، در آن نیمی از دین از خطرها حفظ شود، نه آنکه دین و آبرو و سلامتش از بین برود. همچنین بدیهی است ازدواج با افراد معتاد و آلوده به ناهنجاری های رفتاری و عقیدتی، هم خطر آفرین است، هم زمینه را برای رسوایی ها و .درگیری های بعدی فراهم می آورد البته این منع ها سبب ساز حرمت شرعی ازدواج نیستند؛ بلکه این منع ها ممکن است استحکام و دوام بنیان خانواده را تهدید کنند.
چرا امروزه ازدواج ها کم دوام شده اند؟
در جامعه امروز برخلاف گذشته قبح طلاق ریخته است. بسیاری از ازدواج ها خیلی زود به طلاق می انجامد به خصوص در مورد زوج
هایی که خیلی عاشقانه و با شر و شور ازدواج می کنند. بحران جنسی در هر فرد ریشه در دوران بلوغ او دارد وفرد مراحل رشد متفاوتی پشت سر می گذارد. به نظرمیرسد مشکل اصلی در جامعه ما بحران بلوغ است چون هر نوجوان با تغییرات عمده فیزیولوژیکی روبروست و هم با تغییرات روانی عمده. او باید از دوران کودکی خارج شود و به مرحله جدیدی در زندگی اش که مرحله حرکت و استقلال است برسد.
به همین دلیل هیچ کدام از رفتارهایش تابع قوانین مشخصی نیست.به همین دلیل معمولا خودش یک نفر را به عنوان عشق و شریک انتخاب می کند و اغلب هم انتخابش نادرست است. بسیاری از جوانان ما زمانی وارد بحث ازدواج می شوند که قصد می کنند از خانه جدا شوند و یکی از دلایل اصلی ازدواج برای خیلی از جوان ها اجازه پیدا کردن برای زندگی مستقل است و این که آزاد باشند. حال زمانیکه وارد پروسه ازدواج می شوند در شش ماهه اول یکسری قواعد را رعایت می کنند و در نهایت پس از فرو نشستن آن هیجانات اولیه، بخش های پنهان و ناخودآگاه سر باز می کند. در ابتدای شکل گیری یک رابطه، پذیرش طرف مقابل و در نظر نگرفتن تفاوتها بخصوص در رابطه بین زوجین بطور وسیعی اتفاق می افتد و هر یک از آنها این تفاوتها را به عنوان عامل جذابیت طرف مقابل و دلیل نزدیکی با هم می دانند اما پس از گذشت زمان، مسائل محیطی و اتفاقات دیگر باعث می شود از تحمل و سازش بسیاری از زوجین.کاسته شده و هر یک از آنان درصدد تغییر یکدیگر باشند و این سرآغاز فروپاشی خانواده و به دنبال آن جدایی است.
عواملی وجود دارند که ازدواج را به سوی عدم موفقیت سوق می دهند. برخی مواقع همسران به درستی با هم جور نشده اند. مواقعی دیگر همسران سبک و شیوه های رفتاری خود را تغییر می دهند یا بعضی مواقع یکی از زوجین دچار مشکلات روان شناختی می شود، وجود استرس های زناشویی، فقدان آگاهی برای بهبود روابط زناشویی و عدم وجود تعهد و اعتماد و مهارت حل مساله و دیگر مهارتهای زندگی از.جمله عواملی است که در عدم موفقیت ازدواج دخالت دارند.

زهرا رحمتی بافقی
کارشناس ارشد علوم تربیتی- آموزگار ابتدایی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در