شاید ظهور نزدیک باشد

سید عباس حسینی باقرآبادی 

روایات مربوط به دوران ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا فداه به دو صورت مطرح شده است ؛
در برخی تعابیر از عبارت «قبل قیام القائم» استفاده شده است مانند روایتی که بدریین خلیل ازدی نقل کرده که می گوید در محضر امام باقرعلیه السلام بودیم که ایشان فرمود:
آيَتَانِ تَكُونَانِ قَبْلَ‏ قِيَامِ‏ الْقَائِمِ علیه السلام لَمْ تَكُونَا مُنْذُ هَبَطَ آدَمُ إِلَى الْأَرْضِ تَنْكَسِفُ الشَّمْسُ فِي النِّصْفِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ الْقَمَرُ فِي آخِرِهِ
دو نشانه است که قبل از قیام حضرت قائم علیه السلام رخ می دهد و از زمان هبوط حضرت آدم علیه السلام بر روی زمین چنین اتفاقی نیفتاده است یکی کسوف خورشید در نیمه ماه رمضان و دیگری خسوف ماه در آخر همان ماه رمضان.
امثال این قسم از روایات فراوان است که از تعبیر قبل قیام القائم علیه السلام بهره گرفته اند لکن نکته ای که در این تعابیر، قابل تامل است معنی و مفهوم واژه قبل است که لزوماً نزدیک به ظهور نیست بلکه می تواند قرن ها قبل از قیام از حضرت رخ دهد چرا که در ضمن واژه قبل، قرب و نزدیک لحاظ نشده است.
اما دسته دوم از روایات که در بردارنده اوضاع و احوال دوران قبل از ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا فداه است روایاتی است که از عبارت «بین یدی القائم» بهره گرفته است.
تفاوت این روایات با روایات قبلی در این است که عبارت «بین یدی» حاکی از متصل بودن و نزدیک بودن است چون «بین یدی» یعنی در برابر دیدگان شما و در مقابل شما که نزدیکی و قریب بودن را حکایت می کند بنابراین وقتی می گویند در برابر دیدگان حضرن ولی عصر ارواحنا فداه فلان اتفاقات رخ خواهد داد اینگونه استنباط می شود که این وقایع، به مراتب نزدیک تر ازوقایع دیگر است.
ضمن اینکه به دلیل اتصال و نزدیکی از انفاقات به دوران ظهور، این دسته از روایات نسبت به دسته قبلی از تعداد کمتری برخوردار است که به مواردی از آنها در کلام امیرالمومنین علیه السلام اشاره می شود؛
روایت اول:
اصبغ بن نباته گوید از امام علی علیه السلام شنیدم که فرمود:
إِنَّ بَيْنَ‏ يَدَيِ‏ الْقَائِمِ‏ سِنِينَ خَدَّاعَةً يُكَذَّبُ فِيهَا الصَّادِقُ وَ يُصَدَّقُ فِيهَا الْكَاذِبُ وَ يُقَرَّبُ فِيهَا الْمَاحِلُ(کتاب الغیبة، مرحوم نعمانی،ص۲۷۸)
در اوان ظهور قائم ما، زمانی خواهد رسید که انسان های صادق و راستگو بی اعتبار شده و افراد دروغگو مورد احترام قرار می گیرند و افراد با دیگران از در مکر و حیله وارد می شوند و کمتر کسی را پیدا می کند با صداقت با شما روبرو شود.
متاسفانه، دوره ای که در آن قرار داریم بی شباهت به این روایت نیست و مکر و حیله و دغلبازی و … در جامعه ما رواج پیدا کرده و انسان هاص صادق و راستگو مورد تحقیر قرار گرفته و افرادی که با دوز و کلک و دغل به کار خویش می پردازند احترام و اعتبار بیشتری دارد.
روایت دوم:
مولای متقیان علی علیه السلام می فرماید:
‏ بَيْنَ يَدَيِ الْقَائِمِ مَوْتٌ أَحْمَرُ وَ مَوْتٌ أَبْيَضُ وَ جَرَادٌ فِي حِينِهِ وَ جَرَادٌ فِي غَيْرِ حِينِهِ أَحْمَرُ كَأَلْوَانِ الدَّمِ فَأَمَّا الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ فَالسَّيْفُ وَ أَمَّا الْمَوْتُ الْأَبْيَضُ فَالطَّاعُونُ. (الارشاد،شیخ مفید،ج۲،ص۳۷۲)
قبل از ظهور قائم ما دو نوع مرگ و میر در جهان رخ می دهد یکی مرگ سرخ و دیگری مرگ سفیدسپس می فرماید مرگ سرخ یعنی کشته شدن با شمشیر و مرگ سفید یعنی مردن با طاعون
مرگ سرخ چیست؟
از نظر فقه الحدیثی می توان اینگونه استدلال کرد که منظور امام علیه السلام از شمشیری که مرگ سرخ را رقم می زند یک وسیله عامی است که خون مردم را می ریزد چرا که در آن زمان، تنها وسیله کشتن و خونریزی شمشیر بود و امام علیه السلام با مقتضای حال سخن گفته است ولی امروز، انواع ابزار و آلات خونریزی وجود دارد که مردم را به ریختن خونشان به کشتن می دهد.
پس جنگ های ناجوانمردانه امروزی که با ابزاری چون توپ و تانک و موشک و بمب و … موجب تلفات انسانی شده و با ریختن خون آنها موجب مرگ آنها می شود می تواند همان مرگ سرخ باشد
اما اگر بخواهیم معنی و مفهوم دقیق شمشیر را نیز در نظر بگیریم، این روایت می تواند بیانگر ظهور فرقه ضالّه داعش باشد که امروزه مرگ سرخ را در اقصی نقاط عالم رقم زدند و ما شاهدیم و می بینیم چه جنایکاران و ظالمان و ستمگرانی ریختن خون مردم برای آنها عادی شده و به راحتی با شمشیر و خنجر سر از تن مرد و زن کودک و جوان جدا می کنند
در این چند سال اخیر، داعش چه بر سر ملت های مسلمان و غیر مسلمان آورد و چه خون ریزی هایی را در جهان انجام دادند که موجب اسلام هراسی تمام ملت های جهان شد؟
و اگر نبودند امثال حاج قاسم ها و ابومهدی ها و … خدا می داند چه خونریزی هایی در تمام نقاط جهان رخ می داد.
چه بسا منظور امام از مرگ سرخ در دوران پیش از ظهور، همین کشتارهای وحشیانه مردم در سرتاسر دنیا توسط داعش باشد که با ابزار شمشیر و خنجر به این کار پست و پلید خود می پردختند.
مرگ سفید چیست؟
امام علیه السلام فرمود در نزدیکی ظهور قائم ما، مرگی سفید با طاعون رخ خواهد داد که منظور از طاعون هم می تواند هر نوع بیماری باشد که بدون خونریزی، موجب مرگ و میر درجهان می شود چرا که مهمترین بیماری که در آن زمان بدون کشتن و خونریزی موجب مرگ و میر مردم می شد بیماری طاعون بود
اما طبق قاعده جری و تطبیق، چه بسا این روایت بر زمان ما هم صدق کند
اما مرگ سفید که همه دنیا را فرا می گیرد و بدون خونریزی موجب مرگ، بسیاری از مردم دنیا می شود کدام است؟
امروز تمام کشورهای دنیا گرفتار یک اپیدمی شدند.
بیماری ناشی از ویروس کرونا که بدون خون و خونریزی تاکنون هزاران نفر را به کام مرگ کشانده و معلوم نیست چه زمانی از پا در آمده و چه تعداد از مردم دنیا را با دست خود گلوگیر کند!
آیا این بیماری نمی تواند مرگ سفید باشد!!
مرگی که تمام دنیا را گرفتار کرده و یک مرگ و میر جهانی را رقم زده است!
بنابراین چه بسا بیماری کرونا یکی از همان نشانه هایی باشد که در کلام حضرت امیرعلیه السلام وارد شده باشد هرچند نمی تواند با ضرس قاطع این ادعا را ثابت کرد ولی می توان به عنوان یک احتمال به آن نگریست
ملخ های قرمز
نکته دیگری که در روایت امیرمومنان علی علیه السلام در این روایت وارد شده مساله ملخ های قرمز است.
حضرت در این روایت می فرماید نزدیک ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا فداه دومرتبه ملخ ها در جامعه ظهور گیدا می کنند یکی در زمان خود و در فصل خود که هرساله می آمدند و دیگری در زمان غیر خود که ملخ هایی قرمزرنگ در میان مردم ظاهر می شوند.
این در حالی است که در چندماه گذشته، خبر ظهورملخ های قرمز در دنیا و در کشور ما منتشر شد و در استان های جنوبی ظاهر شدند.
خلاصه کلام
به نظر می رسد ظهور حضرت و حضور آن حضرت در میان مردم بسیار نزدیک تر از ازمنه دیگر شده و لازم است خود را برای آن دوران زیبا و دلنشین آماده کنیم.
مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) در چند ماه گذشته مکرر به مساله ظهور پرداخته و حتی در جمع دانشجویان نیز فرمودند: امید است که شما جوانان نیز زمان ظهور را درک کنید.
اینکه اینقدر علمای بزرگ ما تاکید به نزدیک بودن ظهور دارند و این همه سختی ها و مشکلات، دامنگیر جوامع بشری شده، حاکی از یک مساله مهم و کاشف از یک جریان مهمی است که در حال رخ دادن است.
چه بسا این مساله و رخداد مهم، ظهور موفورالسرور منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه باشد ان شاء الله
پس خود را برای ظهور حضرت و حمایت از ایشان آماده کنیم

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

همای سعادت در آبادی معدن آباد

«ممل» گفت: «آقاتقی»! شنیده اید که «همای سعادت»