دکترمحمدحسین جمالی: مسئولان حمایت بیشتری از قشر آسیب پذیر داشته باشند

پنجم شهریور ماه در تقویم ایران به نام شخصی نامگذاری شد که بزرگترین خدمت را به عالم طبابت داشت، این روز در تاریخ ایران برای بزرگداشت محمدبن زکریا رازی روز “داروساز” نام نهاده شده است؛ بی گمان یکی از شاخه های مهم دانش پزشکی زمان ما، داروشناسی و داروسازی است و به عنوان آخرین حلقه درمان و نظارت بر داروهایی تجویز شده و تداخلات دارویی، نقش بسیار مهمی دارند، بر همین اساس روز داروسازی جهت شناخت نقش مهم این حرفه نامگذاری گردیده است.
خبرنگار هفته نامه افق کویر به مناسبت روز داروساز گفتگویی با یکی از جوانترین داروسازان شهرستان بافق که به تازگی در خیابان مهدیه، فرعی ۶ ، داروخانه خود را تاسیس نموده است، انجام داد که در ادامه می خوانید:
تا ضمن تقدیر از زحمات بی شائبه این قشر، شما را بیشتر با داروساز و رشته داروسازی آشنا کند.
افق کویر: لطفاَ خودتان را کامل معرفی بفرمایید:
دکتر محمد حسین جمالی ، متولد ۱۳۷۱ و فارغ التحصیل دکترای داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال ۹۵ می باشم، به مدت دو سال در اطراف شهرکرد داروخانه داشته و در آنجا مشغول به کار بودم،پس از آن که موفق به گرفتن مجوز در شهر و محله خود گردیدم به بافق آمدم.
افق کویر: با توجه به اینکه شما به مدت دو سال خارج از بافق فعالیت داشتید کار در شهرستان بافق چه تفاوتی با شهرهای دیگر دارد؟
باعث افتخار بنده هست که به عنوان عضو کوچکی از جامعه پزشکی به مردم شهرم خدمت می کنم؛ از لحاظ فنی کار و مشقت همان است؛ اما برخورد مناسب شهروندان باعث دلگرمی بنده است. خدا را شکر با توجه به متخصصین حاضر در شهر، تجویزهای حرفه ای تر و در کنارش نظارت دارویی دقیق تر را می طلبد.
افق کویر: با ایجاد داروخانه در خیابان مهدیه زمینه برای اشتغال چند نفر فراهم شد؟
در حال حاضر زمینه اشتغال برای دو نفر به طور مستقیم فراهم شده است. ان شاا… به برکت این محله و پیشرفت کار نیروهای بیشتری به کارگیری خواهد شد.

افق کویر: چرا رشته داروسازی را انتخاب کردید؟
نزدیک ۱۲ سال برای کنکور درس خواندم، جزء شاگردان ممتاز بودم؛ تا اینکه در رشته داروسازی قبول شدم، وقتی وارد این رشته شدم، متوجه گردیدم که خیلی رشته جذابی است، چون شالوده ای از رشته های شیمی،پزشکی، بیوتکنولوژی، طب سنتی و… بود و به خاطر همین علاقه، پایان نامه بنده، با ساخت ترکیبات شیمیایی و آزمایشات بیوتکنولوژی روی سلول سرطانی بود. دکترای داروسازی ربط خاصی به داروخانه و فروختن دارو ندارد؛ ولی وقتی فارغ التحصیل این رشته می شوی، تنها موقعیت کاری که در ایران پیش روی یک داروساز است، تأسیس داروخانه می باشد و به ندرت در صنعت و بیمارستان به کار گرفته می شوند؛ در حالیکه در کشورهای دیگر دکترهای داروساز در بیمارستان به عنوان ناظر دارویی و در صنعت بیشترین میزان اشتغال را دارند.

افق کویر: تا کنون شده بیماری به شما مراجعه کند و توانایی پرداخت هزینه دارو را نداشته باشد؟ واکنش شما در این مواقع چیست؟
بله؛ بعضاً به افرادی که نسخه پزشکی داشته باشند، ولی توان مالی نداشته باشند، در حد وسع به آنها کمک می شود.
افق کویر: چقدر زکریای رازی را می شناسید و آیا تاکنون از آثار وی مطالعه داشتید؟
به شخصه از سال اول دانشگاه مشتاق شناختن این دانشمند بزرگ شدم و متوجه گردیدم به جز در زمینه شیمی، در زمینه های کیهان شناسی و ریاضیات هم توانمند بودند. کتاب الحاری وی از دید بنده در زمینه پزشکی جامع و معروف است.
افق کویر: اگر پزشک داروساز نمی شدید چه شغل دیگری را در جامعه انتخاب می کردید؟
رشته های فنی را انتخاب می کردم.
افق کویر: به نظر شما مهمترین ویژگی‌های یک دکتر داروساز چیست؟
از نظر بنده یک داروساز به عنوان آخرین حلقه درمان در کنار کنترل داروهای تجویز شده نسخه ها، باید با توجه به سابقه دارویی بیمار، عوارض و تداخلات دارویی، توصیه های لازم را رعایت کند و در صورت لزوم بیمار را به پزشک مربوطه ارجاع دهد.
افق کویر:آیا تحریم ها تأثیری روی صنعت داروسازی ایران می تواند داشته باشد یا خیر؟
بله، تحریم ها چالش جدید و نسبتاً سخت برای صنعت دارویی کشور هست، در حوزه دارو، تحریمها بیشترین تأثیر را بر روی داروهای بیماران خاص گذاشته است و از طرفی فرآیند تولید و تجاری سازی آن زمان بر است و نیاز به سرمایه گذاری دارد و شرایط را سخت ترکرده است که به حول و قوه الهی تا به امروز صنعت دارویی سر بلند بوده است؛اما از لحاظ داروهای دیگر آنچنان تأثیری نگذاشته است؛ چون توانسته اند مشابه آن را تولید و نیاز بیمار را برآورده کنند.
افق کویر:سخنی با مسئولین؟
ضمن تقدیر و تشکر از مسئولان سخت کوش شهرستان، از مسئولان ذی ربط خواهش دارم تا با ایجاد صندوق های خاص، حمایت بیشتری از قشر آسیب پذیر جامعه جهت هزینه های دارویی بیماران داشته باشند.

افق کویر: با سپاس از وقتی که در اختیار ما گذاشتید در آخر هم اگر مطلب خاصی دارید بفرمایید:
از هفته نامه افق کویر، ممنون و سپاس گزارم که در این روز به یاد ما بوده است، از همشهریان گرامی در خواست دارم در روزهای که درگیر بیماری کرونا هستیم، بیشتر رعایت کنند، در جمع های شلوغ حضور پیدا نکنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند؛ اگر خدای نکرده دچار بیمار کرونا گردند، علاوه بر خودشان، خانواده خود را نیز درگیر این بیماری خواهند کرد.
لازم به ذکر است که داروخانه دکتر جمالی هر روزه ساعت۸:۳۰ الی ۱۳:۳۰ و بعد از ظهر ۱۶ الی ۲۳ آماده خدمت به همشهریان گرامی می باشد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

معاون سیاسی سپاه الغدیر استان یزد: جمهوری اسلامی ایران جلوی خشونت بی مهابای رژیم صهیونیستی را گرفت

دهقانی گفت: جمهوری اسلامی ایران با یک کار