بازار فرش تنها نمایندگی قالی سلیمان در استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر، در گذشته یکی از ملاک‌های سنجش بهای جهیزیه دختران تعداد و نوع فرش‌هایی بود که با خود به منزل همسر می‌بُرد. سال‌ها پیش از این در بسیاری از خانه‌ها به ویژه در روستاها زنان خود بافنده قالی بودند. در گوشه‌ای از خانه شانه به گیسوی فرش می‌زدند و پای دار قالی مو سپید می‌کردند؛ اما حال با تغییر سبک زندگی، تنوع طرح و رنگ و قیمت مناسب، فرش ماشینی جایگاه ویژه ای در جامعه پیدا کرده است. در این شماره خبرنگار هفته نامه افق کویر به سراغ یکی از فروشندهای قدیمی فرش در بافق رفته و گفتگویی با وی انجام داده است.
افق کویر: خودتان را معرفی کنید و از سابقه کاریتان بگویید؟
محمد حسین ابراهیم زاده، متولد ۱۳۶۷، حدود چهار سال است که فروشگاه بازار فرش در میدان زکات(میدان معلم سابق)، خیابان امام خمینی(ره) فرعی یک تأسیس و از ۱۵ سالگی در مغازه پدرم کار می کردم.
افق کویر: از سابقه کاری پدرتان(ابوالحسن ابراهیم زاده) بگویید؟
پدرم از سال ۱۳۷۱ مغازه موکت فروشی و خرده فروشی را در خیابان مسجد جامع افتتاح و بعدها به مرور زمان قالی و فرش را نیز اضافه کرد و مغازه خود را به بلوار انقلاب، جنب آموزش و پرورش انتقال داد. حدود چهار سال است که از مغازه پدر جدا شده و فروشگاه بازار فرش را تأسیس نمودم.
افق کویر: سرمایه اولیه برای راه اندازی فرش چه میزان بود؟
حدود ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردم؛ فقط با این سرمایه فرش خریداری نمودم.
افق کویر:رمز موفقیت خود در فروش را چه می دانید؟
کار خود را با توکل به خداوند آغاز کردم و از همان ابتدا با دو نمایندگی “محتشم” و “قالی سلیمان” قرارداد منعقد و این شرکت‌ها از بنده پشتیبانی کردند، انواع فرش ها را در اقساط یک ساله در اختیارم گذاشتند و فرش ها را ۵ درصد پایین تر از قیمت کارخانه در اقساط ۱۲ الی ۲۴ ماهه در اختیار مشتری قرار دادم. همچنین سند شش دانگ مغازه را در رهن کارخانه قالی سلیمان قرار داده و با این اقدام توانستم تنها نمایندگی فرش قالی سلیمان در استان یزد را کسب نمایم که با این اقدام مشتری توانست فرش را در شهرستان بافق به قیمت کارخانه خریداری کند.
افق کویر: باتوجه به تورم سالهای اخیر، اوضاع بازار فرش ایران چگونه است؟
در بازار ثبات قیمت نیست، مشتری که هفته پیش قیمت گرفته، وقتی برای خرید مراجعه می کند با افزایش قیمت روبرو می شود؛ اگر فردی بخواهد در این اوضاع بازار، مغازه فرش فروشی راه اندازی کند، بزرگترین اشتباه را مرتکب شده است.
افق کویر:در بازار فرش چه محصولاتی به فروش می رسد؟
قالی، گلیم فرش، موکت، پرده، پادری، انواع تابلو فرش و…
افق کویر: بازار فرش چه خدماتی به مشتری ارائه می‌دهد؟
اندازه گیری، حمل و نقل، برش فرش، نصب پرده و… را به صورت رایگان برای مشتری انجام می دهیم. یکی از اقدامات جدیدی که به تازگی انجام می شود ارائه رایگان بسته های مخصوص فرش به خریداران که شامل پادری، اسپری، چسب محافظ فرش و… است.
افق کویر:شرایط فروش فرش چگونه است؟
۳۰ درصد قیمت فرش را به صورت نقد و بقیه را به صورت اقساط ۵ الی ۱۲ ماهه در اختیار مشتری قرار می دهیم.
افق کویر:چگونه می توان فرش مرغوب را از فرش نامرغوب تشخیص داد؟
نمونه های تقلبی فرش در بازار زیاد است. مردم نقشه های فرش را در اینترنت مشاهده می کنند و بدون اینکه تحقیق و بررسی داشته باشند، اقدام به خرید فرش می کنند؛ پس از خرید متوجه می شوند فرشی که خریداری نمودند، از جنس پلاستیک است.
بهترین روش خرید فرش مرغوب این است که از شرکت های معروف ایران که دارای “برند” هستند خریداری نمایند. شرکت‌های معروف به خاطر صادراتی که انجام می دهند از نخ اکریلیک استفاده می کنند؛ در حالی که شرکت هایی که معروف نیستند از نخ پلاستیک استفاده می کنند.
یکی دیگر از اشتباهاتی که مردم در خرید فرش انجام می دهند، این است که شرکت های که معروف نیستند، نام شرکت های معروف ایران را بر روی فرش خود می گذارند منتها اول و آخر نام شرکتشان از پسوند یا پیشوندی استفاده می کنند و مشتری را فریب می دهند.
افق کویر: به نظر شما چرا مردم در شهرستان بافق به خرید اینترنتی روی آورده و یا برای خرید به شهر یزد می روند؟
به خاطر اختلاف قیمتی که فرش بافق با فرش یزد دارد؛ اگر مغازه دار بافقی فرش خود را به قیمت یزد بفروشد، هیچ گاه مشتری برای خرید به یزد نمی رود یا خرید اینترنتی انجام نمی دهد.
افق کویر: نظر شما در مورد خرید فرش به صورت اینترنتی چیست؟
خرید فرش به صورت اینترنتی کاملاً اشتباه است، فرش را باید از نزدیک ببینند، حتی رنگ بندی آن در عکس کاملاً تغییر می کند. مشتری باید در خرید اینترنتی کارخانه معروف و مناسبی را پیدا کند تا خدای نکرده فرش تقلبی خریداری ننماید.
افق کویر: منظور از فرش ۵۰۰ شانه و ۷۰۰ شانه چیست؟
به تعداد گره در هر متر مربع از عرض فرش را شانه فرش می گویند. برای مثال فرش ۷۰۰ شانه ماشینی به این معنی می باشد که در هر متر مکعب از عرض فرش معادل ۷۰۰ گره بافته می شود؛ شانه های رایج در بازار۵۰۰،۷۰۰،۱۰۰۰، ۱۲۰۰ الی ۱۵۰۰ شانه می باشد.
تراکم فرش مانند شانه فرش به تعداد گره هایی که در هر مترمربع از طول فرش وجود دارد، گفته می شود؛ برای مثال فرش دارای تراکم ۲۵۵۰ در هر مترمربع از طول ۲۵۵۰ گره بافته شده است. تراکم های رایج ۱۰۰۰، ۱۲۰۰، ۱۵۰۰، ۲۱۰۰، ۲۵۵۰، ۳۰۰۰، ۳۶۰۰ الی ۴۵۰۰ می باشد؛ به نظر من اولویت اول در خرید فرش نخ فرش می باشد؛ اگر کارخانه ای نخ آن مرغوب باشد فرقی ندارد تراکم آن ۵۰۰ شانه باشد یا ۷۰۰ شانه.
افق کویر: از مشکلات کاریتان بگویید؟
باید اجناس را به صورت نقد خریداری کنیم و ثبات قیمت در بازار نیست، مشکل دیگری که ۸۰ درصد مغازه داران بافقی با آن مواجه هستند کمبود کارگر است.
افق کویر: چرا به سمت کارهای دولتی نرفتید؟
علاقه ای به کارهای دولتی نداشتم، در بافق اگر جوانی بخواهد شغل آزاد داشته باشد کار هست، منتها باید همت داشته باشند؛ اما به گونه ای هستند که فقط کار در شرکت سنگ آهن را ترجیح می دهند، در حالی که با ۱۸ سال سابقه مغازه داری در حال حاضر شخصاً برای مشتری فرش ها را برش داده و کارهای متفرقه را انجام می دهم.
افق کویر: به عنوان یک جوان موفق چه سخنی با همسن و سالان خود دارید؟
جوانهای امروزی می خواهند راه صد ساله را، یک شبه بروند. پدرم معلم بود و با کمترین حقوق و با کمک مادرم که در خانه فرش می بافت، سال ۷۱ توانست مغازه خود را در خیابان مسجد جامع تأسیس نماید، من از همان دوران کودکی در مغازه پدر مشغول به کار بودم، بعد از ۱۴ سال سابقه کار، توانستم مغازه را تأسیس کنم. با اوضاع و احوال کنونی هیچ کاری نیست که فقط با یک شیفت کار بتوان امرار معاش کرد؛ همه افراد باید دوشغله باشند، چون کفاف زندگی را نمی دهد. شخصاً روزانه فقط ۳ ساعت در منزل هستم؛ بیشتر وقتها به جز روزهای تعطیل در مغازه مشغول به کار می باشم؛ جوانها در هر کاری همت داشته باشند، به هر چه بخواهند، می رسند.
افق کویر:سخن پایانی:
در پایان از پدر و مادر گرامی، همسرم عزیزم و تمامی دوستانی که در تمام مراحل زندگی و مشکلات کنارم بودند. تقدیر و تشکر می کنم.
شماره تماس:
۰۹۱۳۷۷۷۳۰۰۸
۳۲۴۲۶۰۰۲-۰۳۵

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل