در به در دنبال زمین برای ساخت کتابخانه

محمدحسین تشکری| به گزارش هفته نامه افق کویر، مدتی است که بحث ساخت کتابخانه مرکزی برای بافق به فراموشی سپرده شده است؛ بدین منظور گفتگویی تلفنی با “الهام آقایی” رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بافق انجام شد.
افق کویر: آیا تاکنون زمینی برای احداث کتابخانه جدید در نظر گرفته شده است؟
چند زمین وقفی پیدا نمودیم؛ اما اداره اوقاف و امورخیریه بافق، جهت پذیرش و تحویل از ما درخواست پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان وجه می کند تا زمین را تحویل دهد که ما توان پرداخت این مبلغ را نداریم.
افق کویر: آیا به صورت تملک واگذار می شود یا اجاره؟
به صورت اجاره ۹۹ ساله است، ولی باز این هم میسر نشد.
افق کویر:زمین های وقفی دیگرچطور؟
ما در دو منطقه دنبال زمین هستیم؛ یکی شهرک مناجات هست که اداره مسکن و شهرسازی باید موافقت کند و یکی هم خیابانی مهدیه که اصلا کتاب خانه و مرکز فرهنگی در آن وجود ندارد. ما پیگیر این دو منطقه بودیم که امکان پذیر نشد؛ در بلوار مهدیه به نام «بهشتی زاده» قرار بود زمینی را اهداء کنند که به رغم پیگیریها موفق نشدیم که این زمین اهداء شود تا به نام آنها ساخته شود. محل و موقعیت آن خوب بود و در وسط مهدیه قرار دارد و این محله هم که جمعیت آن شلوغ است و ۱۳ مدرسه در آنجا قرار دارد. در اینجا کتابخانه واقعا مورد نیاز است چون دانش اموزان بیشتر ازمهدیه می ایند؛ به ویژه در مواقع کنکور که برای رفت و امد مشکل راه دارند.
افق کویر: در صورت تامین زمین برای ساخت آن بودجه دارید؟
برای ساخت می توانیم از شهرداری و سنگ آهن کمک بگیریم؛ ولی پیگیر این قضیه هستم که کتابخانه شهید بهشتی آهنشهر که فضای مناسبی ندارد و جمعیتی هم در شهرک نیست جابجا کنیم که بعد از مذاکره با شرکت سنگ آهن؛ آنها اعلام کردند قصد ساخت فرهنگ سرا دارند.
افق کویر: آیا از نهاد کتابخانه های کشور به شما کمک می شود؟
نه متاسفانه، در بحث تجهیزات ممکن است،کمک کنند.
افق کویر: برای ساخت کتابخانه چه مقدار باید هزینه کرد؟
اگر زمین ۳۰۰ متر باشد، متری ۱ میلیون و دویست هزار تومان می شود؛البته این قیمت قبل است و هر روز قیمت ها متفاوت می شود؛حتی ۳۰۰ متر هم برای ما کافی است و آیا ۳۰۰ متر زمین در بلوار مهدیه یا مناجات پیدا نمی شود؟ اگر کتابخانه ساخته شود؛ قطعاً وسایل پیشرفته داخل آن می گذاریم. هر کتابخانه که در بافق داشتیم بازسازی کردیم و خوشبختانه آسیبی به ساختمان وارد نشد.
این گفته های مسئول کتابخانه بافق است که برای مدتی است تا درگیر یافتن زمینی مناسب برای ساخت کتابخانه است. می طلبد تا مسئولین شهرستان نسبت به این موضوع وقت گذاشته و از طریق اداره اوقاف و چه از طریق جذب خیرین و نیکوکاران، مشکل زمین را حل کنند تا با کمک بخش صنعت و معدن، کتابخانه مرکزی بافق به دو شکل دیجیتال و سنتی بنا شود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی