خطاب به مدیر عامل شرکت سنگ آهن: کامیون داران را بیش از پیش حمایت کنید

در تاریخ تحولات صنعت حمل و نقل در کشور، روزهای سرنوشت سازی بوده اند که نقشی تعیین کننده در انسجام شبکه حمل و نقل داشته اند و ۲۶ آذرماه سال ۱۳۶۱، از شمار چنین روزهایی است. در این روز و در بحبوحه جنگ تحمیلی، حدود یکصد کشتی حامل کالا در بنادر جنوبی کشور، در انتظار تخلیه بار بود و بروز بحران ناشی از اتمام ذخیره کالاهای اساسی در کشور، تهدید کشتی های منتظر از سوی عراق و نیز شمول بیمه های جنگی، نگرانی هایی را برای مسئولان فراهم آورده بود. در همین روزها، رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی رحمه ا… در پیامی تاریخی، کامیونداران کشور را به مشارکت در تخلیه هر چه سریع تر کشتی ها فراخواندند.
به دنبال فرمان تاریخی حضرت امام خمینی رحمه ا… مبنی بر تخلیه کشتی های منتظر در بندرهای جنوبی کشور، ایران زمین شاهد بسیج عمومی کامیون داران گردید و صحنه های کم نظیری از فداکاری، ایثار و تلاش شبانه روزی به ثبت رسید و این روز را در تاریخ کشور در یادها ماندگار ساخت. پانزده سال پس از زمان صدور فرمان حضرت امام رحمه ا…، به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و در جهت آگاهی اقشار مختلف مردم از نقش و جایگاه والای شبکه گسترده حمل و نقل کشوری، در سال ۱۳۷۶ از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور، ۲۶ آذر به عنوان «روز حمل و نقل» شناخته شد.
خبرنگار هفته نامه افق کویر بدین منظور گفتگویی با “ناصر محمد علیزاده” رییس هیئت مدیره شرکت حمل و نقل زیستگاه سازان شهرستان بافق انجام داده است که در ادامه می خوانید:
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کرده و از سابقه کاری خود بگویید؟
ناصر محمد علیزاده هستم، از سال ۱۳۸۲ به عنوان کامیون دار و راننده در جاده بندرعباس فعالیت خود را آغاز و از سال ۱۳۹۲ شرکت حمل و نقل “زیستگاه سازان بافق” را تأسیس نموده و کارهای پیمانکاری مربوط به حمل و نقل شهرستان بافق را انجام می دهم.
افق کویر: فعالیت اصلی شرکت حمل و نقل “زیستگاه سازان بافق” چیست؟
حمل و نقل جاده ای مواد معدنی بین دو معدن سه چاهون و چغارت.
افق کویر: باربری های شهرستان بافق با چه تعداد کامیون خدمات رسانی انجام می دهند؟
تمام باربری ها با ۵ الی ۶ کامیون، بار بین دو معدن را حمل می کنند؛ وقتی باری با تناژ بالا بخواهد جابه جا شود، از سراسر کشور کامیون جذب می کنند، یک باربری به تنهایی قادر به جابه جایی بار نخواهد بود،حتی کنسانتره که از بافق خارج می شود، تا سال گذشته روزی ۳۵۰ کامیون بار را از بافق به خارج از شهر حمل می کردند، حال که کامیونها به ۱۵۰ دستگاه رسیده است،بازهم کامیون داران بافقی جوابگو این کار نیستند و مجبور هستند که از اطراف کامیون برای شهرستان جذب کنند.
افق کویر: چه مزیتی باربری برای شهرستان بافق دارد؟
تأسیس باربری در شهرستان از یک سو درآمدزایی برای فردی که آن را تأسیس کرده و از سوی دیگر برای شهر نیز درآمدزایی و جذب عوارض را به دنبال دارد.
افق کویر: در حال حاضر شرکت زیستگاه سازان با چند نیرو در بافق فعالیت می کند؟
۵ نیروی دفتری و حدود۱۶۰کامیون به صورت کرایه ای در این شرکت فعالیت می کنند.
افق کویر: چند باربری در بافق مشغول به کار هستند؟
۴۲ باربری فعال
افق کویر: مشکلات باربری های بافق چیست؟
تا یک سال پیش اکثر بارهایی که از چغارت خارج می گردید بر عهده کامیون داران بود که علاوه بر باربری ها به نفع شهرستان نیز بود؛ اما در حال حاضر تولید سنگ آهن کم شده و بیشتر بارها به سمت ریل کشیده شده است و همین امر باعث شده درآمد باربری ها کاهش یابد.
افق کویر: طبق گفته های شما باوجود ۱۵۰ کامیون در شهرستان، باربری ها جوابگوی نیاز شهرستان نیستند و از شهرهای دیگر باید کامیون برای بافق جذب کرد؟ چگونه است که می گویید درآمد باربری ها پایین است؟
درآمد باربری طبق باری است که از بافق صادر می گردد و کار به تعداد کامیون ندارد، هر چقدر تعداد بارنامه ای که در روز صادر گردد بیشتر باشد درآمد باربری بالاتر می رود؛ به عبارتی هر چه بیشتر بار با کامیون از بافق خارج گردد، تعداد کامیون ها بیشتر و بنابراین درآمد باربری ها بیشتر خواهد شد.
افق کویر: باتوجه به اینکه درآمد باربری ها در بافق کم شده است؛ چرا برخی از افراد به دنبال مجوز ثبت و کد باربری هستند؟
بیشتر به دنبال ثبت باربری هستند و این کار را از دوسال قبل آغاز کردند که درآن هنگام باربری درآمد داشت، ولی در یک سال گذشته هیچ فردی به دنبال ثبت کد باربری نبوده است. فردی که بخواهد باربری به ثبت برساند حداقل به دوسال زمان نیاز دارد آن هم در صورتی که اداره راه و شهرسازی بتواند زمین به آنها واگذار کند، در غیر این صورت ثبت باربری بیش از دوسال زمان نیاز دارد.
افق کویر: در حال حاضر دولت برای کامیون داران چه امتیازاتی قائل می شود؟
در حال حاضر دولت هیچ امتیاز و کمکی برای کامیون داران قائل نمی شود؛ درصورتی که بی نهایت لوازم مصرفی کامیون از جمله لاستیک گران شده است؛ هر جفت لاستیک کامیون بین ۱۹ الی ۲۰ میلیون تومان می باشد؛ این در حالی است که درآمد کامیون در ماه کمتر از ۵۰ میلیون تومان می باشد که مقرون به صرفه نیست.
افق کویر: چه توقعی از مسئولین علی الخصوص مدیر عامل سنگ آهن بافق دارید؟
کامیون داران را بیش از پیش از لحاظ سوخت، بیمه رانندگان،بحث بازنشستگی، سختی کار، باری که به آن ها تحویل می دهند و بارنامه ای که برایشان صادر می گردد، حمایت کنند؛ چراکه رانندگان قشری زحمت کش هستند و بیشتر اوقات در جاده به سر می برند؛ علاوه بر این در اکثر مناطق ایران که بارگیری انجام می شود سرویس بهداشتی، مسجد یا استراحت گاهی برای کامیون داران نیست، رانندگان گاهی مجبور هستند ۴۸ ساعت در نوبت بار و داخل کامیون بمانند؛ از مدیر عامل شرکت سنگ آهن خواهشمندم به فکر خوابگاه و امکانات رفاهی در ابتدای خروجی سنگ آهن برای کامیون داران باشد و تا آنجا که امکان دارد بار بیشتری به کامیون داران بدهند.
افق کویر: بعضاً مشاهده می شود برخی از کامیون داران در مسیر سه چاهون با سرعت غیرمجاز تردد می کنند چه توصیه ای به آنها دارید؟
از رانندگان درخواست دارم احتیاط بیشتری هنگام رانندگی داشته باشند، در صورتی که رانندگان کامیون افراد باتجربه ای هستند و ایمنی را رعایت می کنند؛ درضمن با توجه به اینکه روزانه نزدیک به ۱۰۰ دستگاه کامیون در مسیر سه چاهون حرکت می کنند نسبت به ترددی که انجام می شود، اتفاقات این جاده دو طرفه بسیار کم بوده است؛ متأسفانه بار کامیون ها سنگین است و ایراد فنی زیاد روی می دهد و همین امر باعث بروز حوادث جاده ای می شود که در چند سال گذشته چند مورد را مشاهده کردیم.
جاده استاندارد است، ولی جوابگوی این تعداد کامیون نیست، یکی از خواسته کامیون داران این است که دو راه فرار در جاده احداث کنند، ۴ سال پیش قرار بود راه فرار در این جاده احداث شود، دو منطقه را شرکت سنگ آهن برای این موضوع در نظر گرفت، ولی فقط کارهای جزیی آن انجام گرفته است.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی