تحولات آستان امام زاده عبدا…(ع) طی چهار سال گذشته

به گزارش هفته نامه افق کویر، سیدسعید حسینی مبارکه رئیس هیئت امنای آستانه امام زاده عبدا…(ع) بافق، طی حکمی از اوایل دیماه سال ۱۳۹۵ به این سمت منصوب شد. اینک خبرنگارما به سراغ وی رفته و گزارشی از عملکرد ۴ساله آستان متبرک شهرستان بافق تهیه نموده است.

اعتماد سازی جهت هزینه ها از محل نذورات
وی در خصوص فعالیت های عمرانی اظهارداشت: در ابتدای شروع کار هیئت امنا با مشکلات عدیده ای ، از جمله عدم اعتماد زائرین و مجاورین به نحوه هزینه کرد نذورات و درآمدهای آستان مقدس روبرو بود. که زمینه اعتمادسازی را ایجاد نمودیم.
حسینی به:اولین اعتماد سازی که غبارروبی و عطر افشانی ضریح مطهر بود اشاره داشت و گفت: طی فراخوانی آحاد مردم و مسئولین را دعوت نموده.و هر دو الی سه ماه یکبار در مراسمات غبارروبی گزارش آستان مقدس را به اطلاع عموم رساندیم. که این اقدام با عث شد مردمی که بی‌اعتماد به نحوه هزینه درآمدهای آستان بودند و عقیده داشتند که پول امام زاده عبدا… در مرکز استان هزینه می گردد. از بین برود.
وی افزود: نذورات آستان با این وضعیت تورم و گرانی ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و حتی مردم املاک و دارایی هایی ازقبیل زمین کشاورزی، منازل مسکونی و تجاری که متعلق به آستان بوده و در آستان مقدس ثبت و ضبط نگردیده شده بود را به هیئت امنا اعلام نمودند و سپس با نصب تابلو املاک امامزاده عبدا… را مشخص و برخی از زمین ها را با کشیدن حصار از حالت متروکه بیرون آورده و به صورت اجاره به مردم داده شد تا از این طریق کسب درآمد بیشتر نماییم.
سید سعید حسینی در رابطه با اعتماد سازی اصناف اعلام داشت: اصناف بخاطر تاخیر در پرداخت حاضر نبود به آستان مقدس امامزاده عبدا..(ع) جنس بفروشد و هیت امنا با پرداخت بدهی ها در این زمینه اعتماد سازی بین اصناف به وجود آورد. نیز در حال حاضر اصناف اجناس را با قیمت ارزان تر در اختیار آستان قرار می دهدو بعضا هیچگونه سودی نمی گیرند.
رییس هیئت امنا در خصوص ایجاد نظم و انضباط در امورجاری و امور خدام گفت: ایجاد آرامش در حرم مطهر با بکارگیری از نیروهای مجرب و خادمین آقا و خانم در حرم مطهر، پیگیری و تصویب طرح جامع، از دوباره کاری ساخت و سازهای بدون کارشناسی که انجام شده بود جلوگیری شدو به اصلاح امور آن پرداختیم.
وی اضافه کرد: قدم بعدی ما ورود به طرح جامع بود که کارشناسان بسیاری از تهران و کارشناسان اداره اوقاف را دعوت کردیم و امام زاده عبدا… (ع) بافق اولین آستانی بود که در استان طرح جامع آن تصویب شد.
حسینی اقدامات جهت ساخت سرویس بهداشتی را اعلام کرد: در این طرح ۲۶ چشمه سرویس بهداشتی با امکانات به روز با هزینه ای بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان احداث گردید.
وی با اشاره به ساخت و اصلاح پله های داخل صحن به سمت رواق ها گفت: بازسازی و تهیه آجر فرش پشت بام و جلوگیری از نشت آب به داخل حرم با استفاده از عایق بندی در این طرح اکثر پشت بام حرم آجر فرش گردید. همچنین در طراحی و اصلاح پله های ورودی به صحن از درب باب الرضا(ع) پله های بلندی که رفت و آمد را برای زائرین سخت و دشوار کرده بود که بازسازی شد و یک سکو در ابتدای ورود به این صحن ساخته شد.
سیستم بسیار ناایمن آستان باسازی شد

رییس هیئت امنا امام زاده عبدا… (ع) در زمینه بازسازی سیستم برق بیان داشت: این سیستم بسیار نا ایمن و غیر اصولی بود که چندین ورودی از شبکه سراسری داشت که مورد اعتراض اداره برق قرار گرفته بود و همیشه با قطعی برق روبرو بودیم و در هنگام بارندگی هیچ شخصی نمی توانست به پشت بام برود که ما با کمترین هزینه و با کمک معادن توانستیم یک سیستم برق ایمن راه اندازی نماییم. و در این سیستم ورودی های اضافه حذف شد و برق هر ناحیه از امامزاده در آن مشخص گردید به گونه ای که اشخاصی که در آستان مشغول بکار هستند به راحتی بتوانند برق را قطع و وصل نمایند.
وی گفت: بازسازی و طراحی و اجرای سقف شبستان حضرت زهرا(س)که همان حسینیه قدیم آستان مقدس می باشد همگن با حرم شده و به همین دلیل تغییر نام پیدا کرده است. در این طرح هم سطح کردن سفه ها، ساخت محراب شکیل با معماری اسلامی ،همگن سازی با رواق آجری،جمع آوری سقف شیشه ای که سیار خطرناک بود و سقفی با معماری اسلامی برای آن ساخته شد و در نهایت با فرش بسیار زیبا به رنگ فیروزه ای آن مکان مورد بهره برداری گردید که هم اکنون نماز در آنجا برگزار می شود. این طرح ۳۷۰ میلیون تومان هزینه در برداشته است.
حسینی در خصوص ایجاد رمپ معلومین جنب درب ورودی گفت: در این طرح افراد ناتوان که قصد زیارت امام زاده عبدا…(ع) را داشتند و زیارت برایشان سخت بود با ایجاد رمپ معلولین خواسته ۲۰ ساله اداره بهزیستی و مطالبات مردمی را پاسخ دادیم که افراد هم اکنون با سهولت می توانند به زیارت بروند.
وی با اشاره به جمع آوری کولرهای آبی و جایگزین نمودن کولرهای گازی اسپلیت اضافه کرد: در این طرح کلیه کولرهای آبی جمع آوری شد؛ چون علاوه بر این که سرو صدای زیادی داشت، هوای مطبوعی را نیز تولید نمی کرد؛ حتی در برخی مواقع با پرتاب آب باعث خرابی آیینه کاری های داخل حرم می شد. در این طرح ۱۰ دستگاه اسپلیت توسط بانی خیر تامین گردیده است.
رییس هیئت امنا اعلام کرد: رعایت الگوی مصرف برق و حذف لامپ های پرمصرف بویژه لامپ های چراغانی،نور پردازی گنبد و گلدسته آستان و جایگزینی لامپ های کم مصرف به جای پر مصرف، آماده نمودن دفتر آستان و تجهیز آن در شان آستان مقدس، ساخت رواق صحن حضرت جواد الائمه (ع) ، سنگ فرش صحن حضرت جواد الائمه (ع)، تکمیل شبستان حضرت جواد الائمه که هزینه این طرح بالغ بر ۰۰۰/۰۰۰/۸۰۰/۱ تومان برآورد شده که تا دو ماه آینده به بهره برداری می رسد و فاز بعدی آن ۸۵۰ میلیون تومان پیش بینی شده است که در این فاز کفشداری، پله ورودی، پله های برقی وآسانسور پیش بینی شده که آسانسور و پله های برقی برای اعتبارات بعدی می باشد و طرح آماده مناقصه گزاری و تعیین پیمانکار است.
وی بیان داشت:کاشی کاری سردر صحن حضرت جواد الائمه، معروف به باب القبله کاشکاری آن هزینه ای بالغ بر ۳۳۰ میلیون در برداشته است.

ساماندهی بخشی از  املاک و دارایی‌ها
حسینی در خصوص ساماندهی بخشی از املاک و دارایی ها اعم از رقبات تجاری، املاک کشاورزی و… گفت: در این راستا مردم کمک شایانی به ما کردند، عمده این املاک ساماندهی شدو برخی از این املاک تنظیم سند اجاره آن در اوقاف انجام شده است و درآمد مالی آن بصورت ماهیانه به حساب آستان واریز می شود.برای مثال زمینی بالغ بر ۲۱ هزار و ۷۰۰ متر از آستان مقدس امام زاده عبدا…(ع) که دستخوش بحران قرار گرفته بود و با پیگیری‌هایی که انجام دادیم به امام زاده برگشت و در این زمین سوله ای ساخته شد و حصارکشی آن انجام و در حال حاضر سند اجاره تنظیم شده است. شایان ذکر است این زمین بالغ بر سی میلیارد تومان قیمت دارد.

نصب درب برقی و کولرگازی برای مغازه های آستان
وی به تعمیر و باسازی مغازه های دایره آستان مقدس اشاره و عنوان داشت: با توجه به عدم رونق رقبات تجاری و بی انگیزه شدن کسبه اقدام به تعمیر و باسازی و نصب درب برقی و سکوریت و کولرگازی گردید که اکثر بازسازی و تعداد کمی از رقبات باقی مانده تجهیزات آن، بخصوص کولر گازی های مورد نیاز خریداری و در انبار نگهداری می شود.
سیدسعید حسینی به کارهای در دست اجرا اشاره داشت و گفت: طرح فاز دوم شبستان حضرت جواد الائمه(ع ) آماده برگزاری مناقصه می باشد، اجرای سقف متحرک صحن که طرح آن آماده و. کارهای کارشناسی آن انجام شده و آماده برگزاری مناقصه است.

اجرای سقف متحرک صحن

وی در خصوص اجرای سقف متحرک صحن که طرح آن در چند سال گذشته پیگیرهای زیادی انجام داده شده گفت: جلساتی با فرماندار سابق آقای زاده رحمانی و مدیر کل میراث استان یزد داشتیم، مجوز میراث فرهنگی آن با پیگیری های زیاد اخذ شد و در حال حاضر همت اداره کل اوقاف را می طلبد تا مناقصه آن برگزار شود و این خواسته زائرین عملی گردد. اگر اداره اوقاف مناقصه طرح را سریع برگزار کند این طرح در عرض ۶ ماه آماده بهره برداری می رسد.
رییس هیئت امنا به پیگیری ساخت زائرا سرا اشاره داشت و تصریح کرد: یکی از نقطه ضعف‌های آستان مقدس امام زاده عبدا…(ع) نداشتن زائر سرا می باشد.

ساخت زائرسرا در مرکز شهر

وی گفت: آستان مقدس زمینی کنار مسجد حاجی حسین دارد که با شهردار محترم توافق گردید تا با زمین مسکونی در مرکز شهر معاوضه گردد تا بتوانیم یک زائر سرا در مرکز شهر احداث نماییم. کارهای مقدماتی معاوضه انجام شده، فقط منتظر اداره کل اوقاف هستیم تا این مورد عملی شود. ان شاا… خواسته چندین ساله ارادتمندان امام زاده عبدا… (ع) برآورده گردد.

ساخت موزه با اعتباری۴۰۰ میلیون تومان

حسینی در خصوص پیگیری ساخت موزه گفت: علی الرغم اینکه امام زاده عبدا…(ع) دارای اشیاء بسیار قدیمی و تاریخی است ؛ بعضاً برخی از این اشیاء گویا به جای دیگر منتقل شده است،حتی شهروندان اعلام آمادگی نمودند تا درصورت ایجاد موزه در آستان مقدس وسایل و اشیا قدیمی خود را به این موزه اهدا نمایند.می‌توانیم این موزه را در شان آستان احداث کنیم و پیش‌بینی می شود جهت دایر نمودن موزه اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان نیاز باشد .

زمین های کشاورزی آستان مقدس بدون درخت

وی در رابطه با پیگیری سرمایه گذاری توضیح داد: نحوه سرمایه گذاری در دستور کار هیئت امنا قرار گرفت و مقرر شد در سه بخش سرمایه گذاری شروع شود : ۱- احداث کارخانه جوارمعدنی ۲- سرمایه گذاری در بخش نگهداری، تولید و تکثیر شتر با همکاری مرکز تحقیقات بافق ۳_ در بخش کشاورزی که آستان مقدس ساعات و هکتارها آب و زمین کشاورزی دارد که بدون درخت کاری مانده؛ چنانچه پسته کاری شده بود میلیاردها تومان درآمد برای آستان داشت که متأسفانه اداره کل اوقاف در اکثر موارد بخصوص در موضوع درخت کاری زمین های مورد نظر علیرغم پیگیریهای مکرر کوتاهی نموده است.
طبق فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله) که فرمودند: امام‌زادگان می‌بایست در سرتا سر کشور به قطب فرهنگی تبدیل شوند که در این راستا موارد ذیل انجام و در حال اجرا است.

برگزاری برنامه های فرهنگی

رییس هیئت امنای امام زاده عبدا…(ع) کارهای فرهنگی را نام برد:
۱-برگزاری مراسم سالگرد شهید سپهبد صیاد شیرازی، حاج قاسم سلیمانی و.. ، دایر نمودن نمایشگاه دفاع مقدس تحت عنوان گرامیداشت شهدای عملیات مرصاد
۲- دایر نمودن نمایشگاه کتاب جهت عموم
۳- گرامیداشت سالگرد شهدای شهرستان با همکاری بنیادشهید
۴- گرامیداشت سالگرد شهید تهرانی مقدم پدر موشکی کشور
۵- برگزاری مراسمات اعیاد و شهادت ائمه معصومین علیه السلام
۶- برگزاری مسابقات قرآنی
۷- طرح حفظ قرآن بصورت تلفنی و مجازی به دو نوبت که مورد استقبال بسیاری از خانواده ها قرار گرفت.
۸- طرح حفظ قرآن به صورت استاد در خانه ساخت فیلم یک صد ثانیه ای قرآنی
۹- برگزاری مسابقات کتاب خوانی
۱۰-برگزاری مراسم انس با قرآن و دعوت از قاریان بین المللی
۱۱- تجلیل از پسران روزه اولی ها و اهدای هدیه به درب منزل آنها از طرف استان
۱۲- دعوت از اساتید مجرب کشوری جهت برگزاری دوره های مشاوره تحکیم خانواده به صورت دو نوبت
۱۳- استفاده از اساتید دانشگاه جهت مشاوره تحصیلی دانش آموزان جهت انتخاب رشته
۱۴-برگزاری جلسات تفسیر قرآن بصورت حضوری و مجازی جهت خدام
۱۵- طبخ غذا جهت دهه محرم
۱۶- طبخ غذا جهت مستمندان و بیمارستان
۱۷- تهیه بسته های معیشتی و توزیع در بین نیازمندان در روزهای کرونایی در دو نوبت
۱۸- برگزاری مراسمات اربعین حسینی و ایجاد موکب
۱۹- برگزاری مراسمات ابلاغی از طرف سازمان اوقاف و امور خیریه کشور مثل آرامش بهاری،یاس نبوی و نشاط معنوی
۲۰-برگزاری مراسم شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی
۲۱- غبار روبی و عطر افشانی ضریح مطهر دو الی سه ماه یکبار
وی در پایان گفت: پیشرفت کاری تمامی اعضای هیئت امنا را مدیون لطف و کرم امام زاده عبدا… (ع) و شهدای معظم جوار حرم مطهر می باشیم . همچنین از شهروندان، کلیه همکاران گرامی آستان مقدس، هیئت امنای همدل، همراه و دلسوز و خدام رسمی و افتخاری تشکرویژه دارم. از هفته نامه افق کویر به خاطر تهیه این گزارش و انعکاس آن به مردم شریف سپاسگزارم.

سر در قبله بعد از تعمیر و مرمت

سر در قبله قبل از تعمیر  و مرمت

 

 

پشت بام امام زاده قبل از تعمیر

پشت بام امام زاده بعد از تعمیر

 

برق آستان امام زاده عبدا… قبل

برق آستان امامزاده عبدا… بعد

شبستان حضرت زهرا(س) . قبل

شبستان حضرت زهرا(س) . بعد

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل