متخصص زیاد ولی متعهد کم است

 به گزارش هفته نامه افق کویر، در این شماره از نشریه با ” بتول برزگرانی” بانو بافقی که از درجه نظامی بالایی در سطح استان یزد برخوردار است گفتگویی انجام گرفته که در ادامه می خوانید.
افق کویر: لطفاًَ بطورکامل خودتان را معرفی بفرمایید.
بنده متولد ۲۹ خردادماه سال۱۳۵۱ از شهرستان بافق هستم. دوران تحصیل را تا اخذ مدرک دیپلم تجربی در شهر بافق گذراندم. ازسال ۱۳۷۲با قبولی در رشته مقدس پرستاری به تهران جهت تحصیل عازم و بعد از پایان دوران تحصیل در بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) وابسته به نیروی انتظامی مشغول به کار شدم که در حال حاضر آخرین رتبه ۱۶ و جایگاه شغلی ۱۷ که همان سرتیپ دومی است را دارا می باشم. در سال ۸۴ ازدواج و ثمره آن دو فرزند دختر بنام های یلدا و هلنا است.
افق کویر: شما اولین زن از بافق هستید که این درجه را احراز کردید چرا تاکنون کار اجرایی به شما محول نشده است؟
بنده زمانی که در این رشته بعنوان پرستار نیروی انتظامی مشغول به کار شدم به ترتیب سالهای خدمت از پرستار به جانشین پرستار و سرپرستار بخش های “سی سی یو” اتاق عمل قلب و سپس در سال های آخر خدمت به‌عنوان سوپروایزر بالینی خدمت کردم. تحصیلات من در رشته پرستاری باعث شد که در جایگاه شغلی خودم در بیمارستان خدمت کنم. در طول خدمت صادقانه چون شغلم را دوست داشتم همیشه خدمتگزار بیماران و خانواده آنها بودم در دوران سخت کرونا با تلاش مضاعف وجدیت به همه بیماران خدمت و آموزش های لازم به خود بیمار و خانواده آنها داده شد.
افق کویر: در طول خدمت صادقانه شما خاطرات تلخ و شیرینی که به یادگار مانده است را لطفا بیان کنید:
خاطرات شیرین بسیار زیادی در طول خدمت داشتم. یکی از آنها که برای من خاطره ساز شد در مورد جوانی بود که بر اثر تصادف مدت ها در حالت کما بسر می برد و برای اولین بار چشمانش را باز و به ما سلام کرد انگار دنیا را به ما بخشیدند چون تلاش هایمان به ثمر نشسته بود.
خاطرات تلخ من بیشتر از دوران کرونا و در رابطه با ازدست دادن بیماران نسبتا جوانی بود که دچار این بیماری شده بودند.
افق کویر: درمناطقی مانند بافق چگونه می توان کمبود پزشک متخصص را جبران کرد؟
اگر به پزشک متولد بافق؛ امکانات تحصیلی مانند سهمیه خاص داده شود تا در تخصص های مورد نیاز شهرستان تحصیل و متعهد به خدمت به مردم شهر خود شوند می توان این کمبودها را جبران کرد.

افق کویر:به نظر جنابعالی که سابقه خدمت در تهران داشته و آشنا با مسایل درمان هستید کشور تا چند سال دیگر مشکل خودکفایی پزشکان متخصص آن حل خواهد شد؟
فکر میکنم در حال حاضر متخصص زیاد وجود دارد. ولی متخصص متعهد کم است و متاسفانه در کشور ما تمام افرادی که رشته های پزشکی و تخصص های مختلف اخذ می کنند فقط به فکر کسب درآمد می‌باشند و خیلی از همکاران پزشک ما با نهایت تاسف اهل مطالعه و به روزرسانی اندوخته های خود نیستند.
افق کویر: اگر شما مسئول تقسیم پزشکان کشور بودید چه دیدگاهی داشتید؟
سعی میکردم بیشتر به مناطق محروم پزشک بفرستم البته پزشک با امکانات و از همه کسانی که مدرک تخصصی پزشکی دارند تعهد می‌گرفتم که چندین سال از خدمت خود را در مناطق نیازمند به تخصصشان کار کنند.
افق کویر: این که بسیاری از پزشکان متخصص دوست دارند در مراکز جمعیت و استان ها باشند به نظر شما کارشایسته ایی است؟
اصلا کار شایسته ای نیست؛ اگر پزشک به قسم نامه پس از اخذ مدرک پایبند باشد باید نیتش هم خدمت باشد .تجمع پزشکان در تخصص های مختلف در مراکز استان ها باعث می شود که همه مردم از دسترسی به آنها محروم باشند.
در پایان صحبت از پدر و مادر و همسر عزیزم که همیشه مشوق بنده در انجام امور خدمتی بودند نهایت تشکر و قدردانی را دارم.

الهام نصیرزاده

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی