به اداره میراث مراجعه داشته یا در خانه نشسته و توقع دارد پیگیری و مرمت کند؟!

به گزارش هفته نامه افق کویر، پیرو پیگیری پیامک یکی از شهروندان مبنی براینکه ” اداره میراث فرهنگی چه زمانی برای مرمت بناهای تاریخی اقدام می کند و….” در این باره خبرنگار ما؛ گفتگویی با “ليلا رنجبر” رییس نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بافق انجام داده است.
وی بااشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات، گستردگی و تعدد زیاد آثار تاریخی است، گفت: زمانی که بناهای تاریخی زیاد باشد در یکسال نمی‌توان همه آن بنا هارا مرمت و بازسازی کرد.
رنجبر دامه داد: یک سوالی از آن شخصی که پیام را ارسال کرده است دارم؛ اینکه آیا اینجا مراجعه و پیشنهاد داده است که پذیرفته نشده و یا در خانه نشسته و توقع دارد میراث پیگیری و مرمت کند؟!
رییس نمایندگی میراث تصریح کرد: بودجه محدود است و ما بر اساس اولویت ها کار می کنیم.
وی اضافه کرد: این اداره با کمبود نیرو، بودجه و حتی محدودیت امکانات دولتی روبرو است.

اگر بناها فرو ریزد دیگر نمی توان کاری کرد
وی در خصوص بناهای تاریخی تاکید کرد: بناهای تاریخی گسترده و پراکنده است و در هر روستایی یک بنای تاریخی وجود دارد، نمی توان آنها را رها کرد. مثلاً در روستای معمولی خانه ای وجود دارد که متعلق به دوران صفویه یا قاجاریه است و نمی‌توان آن را رها کرد و اگر بناها فرو ریزد دیگر نمی توان کاری کرد. آنها بسیار ارزشمند هستند.

در سال جاری می‌خواهیم مناقصات ادامه مسیر امامزاده عبدا… (ع)
تا میدان خان را ادامه دهیم
رییس نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بافق درباره اقداماتی که صورت گرفته، گفت: سالجاری که پشت سر گذاشتیم از امامزاده عبدا…(ع) به طرف میدان خان یک قسمت را کف سازی شد، قلعه باقرآباد را محوطه سازی ، مرمت اضطراری بناها، برجی که متعلق عبدالرضا خان بود مرمت شد و همچنین در سال جاری می‌خواهیم مناقصات ادامه مسیر امامزاده عبدا…(ع) تا میدان خان را که میدان فرهنگی برای شهر تعریف می شود را به اتمام برسانیم.

افرادی که بناهای تاریخی در اختیار دارند؛ آنها را به متروکه و یا طویله
و … تبدیل نکنند
وی بیان داشت: انشاا… مردم کمک کنند و هر که بنای تاریخی دارد از آن مراقبت کند زیرا نمی توان به بودجه‌ها و نیروهای دولتی اکتفا کرد.
رنجبر گفت: افرادی هستند که بناهای تاریخی را در اختیار دارند؛ متاسفانه آنها را به متروکه و یا طویله و … تبدیل کرده اند! به خودشان بیایند. توصیه می کنم حداقل در بارندگی‌ها پشت بام‌ها و ناودان ها را پاکسازی کنند که بناهای تاریخی آسیب نبیند و افرادی که در بافت تاریخی منزل دارند، سعی کردیم از خراب شدن این بناها توسط افراد جلوگیری کنیم و بدانند این بافت تاریخی، ارزشمند است همچنین برای بازسازی ، طرح هایی به آنها می دهیم تا آن هارا باز سازی کنند.

سارا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در