سرلوحه کارم رعایت اصول بهداشتی و انصاف در فروشندگی است

به گزارش هفته نامه افق کویر، حدیث النظافة من الايمان از نشانه‏هاى ايمان پاكيزگى است” از پیامبر اکرم(ص) را در هرگوشه از شهر و دیارمان به وفور مشاهده کردیم، ولی از زمانیکه ویروس منحوس کرونا جهان را درگیر خود کرده است توجه به این گفته پیامبر بیش از پیش سرلوحه کار همه افراد در جامعه قرار گرفته است.
همین موضوع باعث شد تا خبرنگار هفته نامه افق کویر به سراغ مسئول بهداشت محیط شهرستان بافق رفته تا یکی از اصنافی را که تمام شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کند جهت گفتگو معرفی نماید. تا اینکه فروشگاه مواد غذایی الیاس، واقع در خیابان شیخ محمد تقی، روبروی فرعی ۱۱ را به عنوان یکی از بهترین فروشگاه‌های شهرستان بافق از لحاظ رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی معرفی کردند؛ زمانیکه جهت تهیه گزارش به فروشگاه الیاس مراجعه کردیم رعایت اصول بهداشتی و نظم از نوع چیدمان و ظاهر فروشگاه مشهود بود. در ادامه گفتگوی هفته نامه افق کویر با صاحب این فروشگاه را می خوانید:
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید و از سابقه کاریتان بگویید و دلیل علاقه شما به کار فروشندگی مواد غذایی و لبنیاتی چه بود؟
” محمد حسین صباغیان ” دارای۳۶ سال سن و نزدیک به ۱۹ سال سابقه کاری می باشم، از سال ۷۹ تا ۸۱ به عنوان شاگرد در مغازه کار می کردم تا اینکه سال ۸۱ مغازه خود را تأسیس کردم؛ هرچند دیپلم برق صنعتی دارم، ولی همیشه علاقمند بودم تا برای خودم کار کنم تا اینکه صاحب کار داشته باشم، به همین منظور به فروش مواد غذایی رو آوردم و با حمایت و پشتیبانی بنده دو تا برادرانم هم مغازه دار و هم صنف من شدند؛ در حال حاضر ۳ فروشگاه مواد غذایی توسط خانواده ما در بافق دایر می باشد.
افق کویر: به نظر شما رعایت چه نکات بهداشتی باعث شد تا از نظر بهداشت مورد توجه قرار گرفتید؟
از قدیم گفتن آنچه برای خودت می پسندی، برای دیگران نیز بپسند. هدف از تمیز و بهداشتی بودن مغازه این است که مشتری رضایت کامل داشته باشد، خودم نیز هر جا که بخواهم خرید کنم، مغازه ای را انتخاب می کنم که تمیز و بهداشتی باشد. نکات بهداشتی که در مغازه ما رعایت می شود شامل: عرضه نکردن و نفروختن سیگار به مشتری از همان ابتدای شروع مغازه، همچنین این مغازه دارای دو کف شوی و رو شو، خشک کن دست با چشم الکتریکی، دستگاه مایع دستشویی با چشم الکتریکی، جعبه کمک های اولیه، روپوش، جالباسی، کپسول آتشنشایی، داشتن کارت بهداشت،کارت سلامت، کد رهگیری سلامت و… می باشد. از دیگر نکات بهداشتی که رعایت می شود: تعویض سریع کیسه زباله، جارو کردن درب مغازه روزی دو دفعه، پنیر و خیار شور فله ای را شخصاً در اختیار مشتری قرار می دهم و به هیچ عنوان مشتری به آن دست نمی زند. ضد عفونی کردن هر روزکف مغازه با الکل، ضدعفونی کردن دستگیره و شیشه های یخچال، استفاده از خوشبو کننده برای فضای فروشگاه، عرضه نکردن و نفروختن اجناس متفرقه بدون علامت استاندارد، نفروختن اجناس خارجی و…. می باشد همچنین رعایت تمام نکات بهداشتی که از سوی مرکز بهداشت ارائه می گردد.
افق کویر: به چه نکاتی در مورد کرونا رعایت می کنید؟
در اختیار گذاشتن ماسک به صورت رایگان برای کودکان و بزرگسالان، ضد عفونی کردن دست مشتری با الکل و همچنین مشتریانی که به الکل حساسیت دارند ضد عفونی کردن دست آنها با گلاب، گذاشتن دستکش یکبار مصرف برای مشتری.
افق کویر: ماهیانه چقدر برای خرید وسایل بهداشتی هزینه می کنید؟
سیصد الی چهارصد هزار تومان.
افق کویر: عامل موفقیت شما در امر فروشندگی چیست؟
صبح ها درب مغازه از ساعت ۶:۳۰ الی۷ صبح تا ساعت ۳ بعد از ظهر باز است. عصرها از ساعت ۱۶ الی ۲۲ فروشگاه هستم. تمام کارهای مغازه را خودم به تنهایی انجام می دهم و شاگرد ندارم، حتی کلیه برنامه و کارهای فروشگاه را می نویسم. برای مثال تاریخ اجناس که نزدیک به انقضاء رسیده است، خرید های نقدی روزانه، چکی و .. . این نوشتن خیلی خوب است و باعث می شود حساب و کتاب کار مشخص باشد.در اوقات بیکاری نیز در مغازه مشغول خواندن کتاب می شوم و به هیچ عنوان در شبکه های مجازی نیستم؛ حتی کتاب به صورت امانت در اختیار مشتریان قرار می دهم. دو سال پیشتر که اجناس ارزان تر بود، نزدیک به ۲۰۰۰ کتاب کودک به بچه ها هدیه دادم. از دیگر عوامل موفقیت در فروش، صادق بودن با مشتری، تخفیف دادن اجناس و انصاف در فروش می توان نام برد. وقتی کاسب کار با مشتری انصاف داشت باشد. در کار وی برکت ایجاد می شود. عوامل دیگری که موفقیت در فروش نقش دارد عبارتند از: رضایت مندی مشتری، برخورد خوب با وی، احترام گذاشتن و خوش اخلاقی است که سعی کردم تمام موارد در امر فروشندگی رعایت نمایم.
افق کویر:سرمایه اولیه برای تأسیس مغازه چقدر بود؟
سال ۸۱ مغازه را تنها با سرمایه ۳ میلیون تومان تأسیس کردم.
افق کویر: تعداد زیاد لبنیاتی باعث نگردیده که از مشتریان لبنیاتی ها کاسته شود؟
نه به هیچ وجه؛ اولاً که رزق و روزی دست خداوند است. همچنین اخلاق خوب، برخورد خوب بودن با مشتری، انصاف داشتن در فروش و در نظر گرفتن وجدان کاری باعث افزایش تعداد مشتریان می گردد و نکته دیگر که حائز اهمیت است در حال حاضر ۷۰ درصد گرانی اجناس مربوط به مغازه دار است، ۳۰ درصد آن مربوط به تحریم و نبود اجناس و… برمی گردد. مغازه دار باید طبق فاکتور خرید ۲۰ الی ۲۵ درصد به کالا اضافه کرده و محصول خود را به فروش برساند؛ در صورتی که قیمت درج شده روی کالا به مشتری عرضه می گردد که چند برابر خرید خود مغازه دار می باشد؛ اگر انسان وجدان کاری در نظر بگیرد و خیر و برکت و رزق و روزی را از خدا بخواهد، همیشه مشتری خواهد داشت و من سعی کردم وجدان کاری در فروش اجناس را در نظر بگیرم.
افق کویر:آیا در مغازه زغال، سیگار و تنباکو به مشتری عرضه می شود؟
فقط زغال.
افق کویر: اگر فروشنده سیگار و تنباکو بودید، ماهیانه چقدر سود داشتید؟
سود فروش سیگار و تنباکو با تمام اجناس مغازه برابری می کند؛ ولی پول آن برکت ندارد، چون اعتقاد دارم هر آنچه که به ضرر مردم باشد، پول آن حرام است و من آن را برای خودم حرام می دانم.
افق کویر: چه سخنی با مسئولین دارید؟
مسئولین صنعت، معدن و تجارت و بهداشت بیشتر بر کار مغازه داران نظارت داشته باشند. تا مغازه دارن هم نکات بهداشتی وهم انصاف را رعایت کنند. همچنین مسئولین فقط در رسانه ها و سایت خبری تعطیلی و پلمپ مغازه ها را اعلام نکنند، بلکه اگر مغازه ای نیز از نظر بهداشت و قیمت انصاف را رعایت کرد خبر آن را رسانه ای کنند و با اهدای لوح تقدیر از مغازه دار قدر دانی کنند تا مایه دلگرمی مغازه دار گردد.
افق کویر: چه سخنی با مردم دارید؟
مردم توجه به قیمت، تاریخ تولید و انقضاء محصولات داشته باشند. بسیاری از اجناس داخل مغازه قیمت ندارد، مغازه دار هر قیمتی که دوست دارد، حساب مشتری می کند.
افق کویر: چه سخنی با جوانان امروزی که می گویند کار در بافق نیست، دارید؟
جوانان به دنبال پاتوق و دوست و رفیق نباشد که آینده خوبی ندارد. به نظرم اگر جوانان تلاش کنند و دنبال کار مورد علاقه خود باشند و توکل بر خدا داشته باشند حتما در کار خود موفق خواهند شد. تمام موفقیت ها با توکل بر خداوند و صبر وتلاش به دست می آید.

 

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی