حتی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران_بافق نیز نیروهای فنی و اصلی آن بومی نیستند

به گزارش هفته نامه افق کویر، در حاشیه مراسم سفر وزیر صمت به شهرستان بافق در لابی هتل نیکان  جهت شرکت در جلسه بعد از صرف غذای مسئولین به انتظار به سر می بردیم که “محسن ابویی” مدیرعامل فولاد آهن در حال  پیوستن به حاضرین در جلسه بود، از وی خواستیم به پرسش های افق کویر پاسخ دهد که او گفت: باشد برای بعد؛ با شکم گرسنه  نمی توان پاسخ داد. تا اینکه پس از گذشت لحظاتی آن هم در محوطه خروجی هتل نیکان، ابویی در حال رفتن‌ به سمت خودرو خود بود تا اینکه دوان دوان بسمت وی رفته و  مشکلات کارگرها را برای او مطرح کردیم که اظهار کرد: اینها چیست؟ شما با چشمانتان این مشکلات را مشاهده کرده‌اید؟! بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است؛ اگر‌ با چشمانتان  می بیند درست است.

آدمی که نزد شما اعتراض می‌کند راه اداره کار را بلد نیست؟!

وی در پاسخ به این پرسش که کارگرهای معترض می‌گویند حقوق کم دریافت می‌کنند، بن و سبد کالا به آنها اختصاص نمی یابد، گفت: آیا می شود کار غیرقانونی کرد!  آدمی که نزد شما اعتراض می‌کند راه اداره کار را بلد نیست؟!

ابویی در خصوص اینکه چرا‌ به نیرویی که ۲۴ساعت شیفت می‌ماند؛ حق و حقوق درستی  داده نمی شود، عنوان کرد:  من نمی‌گویم نیروها دروغ می‌گویند من می‌گویم اینگونه نیست!  فقط یکبار  زمان ترکیدگی ایستگاه  گاز از نیرویم درخواست  کردم به روی کوره بایستد تا‌کوره منفجر نشود که آن شخص از نیروی های بسیار خوب ما می باشد  و فقط همین  یک مورد را داشته‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش  که چرا سرشیفت ها،  اکثریت غیربومی هستند اعلام‌کرد:  فکر می‌کنم اطلاعاتی که به شما خبرنگار داده شده درست نیست! کارگر داریم که برای او  پنج سال وقت گذاشتیم، آموزش به او داده ایم و پای آنها صبر کردیم با این وجود که ضایعات می‌دهیم، دستگاه خراب می‌شود تا این کارگر رشد کند.

اگر نیرویی بخواهد رشد کند هیچ دری به روی وی بسته نیست!

وی افزود: متأسفانه مشکلی که ما داریم نیروها نمی‌خواهند رشد کنند.  نیرو دارم که خودش را ارتقا داده است؛ اگر نیرویی بخواهد رشد کند هیچ دری به روی وی بسته نیست.

سرمایه گذار بخش خصوصی گفت:  نیروی غیربومی که از بیرون می‌آوریم هزینه‌های ما افزایش می یابد. بچه‌های بافق کار یاد بگیرند زیرا حُسن آن این‌است که منزل نیروی بافقی در همین شهر و دارای  آرامش و نزد خانواده است و سود آن برای من این است.

حقوقشان را با  شرکت بغل دستی مقایسه می‌کنند

مدیرعامل  مجتمع فولاد ابویی در پاسخ به این پرسش که چرا حقوق نیروی بافقی کم است،  بیان داشت: حقوقشان را با  شرکت بغل دستی مقایسه می‌کنند و ممکن است من ده سال دیگر نیز به پای آن شرکت نرسم و  از لحاظ حقوقی در منطقه از خیلی از شرکت‌های دیگر بالاتر هستم که پایین نیستم؛ مثل این می‌ماند که شما می‌خواهید شهرستان بافق را با اصفهان مقایسه کنید.

وی در رابطه با بن کارگری اعلام کرد: هر چه قانون می‌گوید من عمل می کنم. ‌نمیدانم؛ من منابع انسانی دارم و هر سه ماه یا پنج ماه یکبار سبد غذایی می‌دهم که خارج از قانون است.

آیا اینها  را به شما گفتند؟

وی گفت:  چرا مزایا را نمی گویید و معایب را می‌گویید کارخانه من با ۳۰ درصد ظرفیت تولید دارد کار می‌کند همین آدم هایی که به شما می‌گویند همان هایی هستند که مینی‌بوس دنبال آنها می‌رود  و داخل کارخانه کنار جدول می‌نشیند و با موبایل بازی می‌کنند، ولی با توجه  به اینکه  مواد نداشتند و تولید نکردند بازهم حقوق  و حتی اضافه کار دریافت کردند. پاداش عیدی را در بهمن ماه  داده‌ایم و نیرو را کاهش  و تک شیفت نکردم. آیا اینها  را به شما گفتند؟

فقط۲ الی ۳ درصد از  نیروها  هر روز اداره کار هستند‌

وی خطاب به خبرنگاران افق کویر  گفت: من یک حرفی بزنم خیالتان را راحت کنم ۹۹ درصد از نیروهای من بچه های خوب و کاملاً راضی هستند و ۲ الی ۳ درصد داریم که از این حرف‌هایی که به شما زده‌اند  ۹۰ درصد صحبت هایشان واقعیت ندارد. نمی‌گویم دروغ می‌گویند، ولی آدم توهم و خیالات می‌کند همین ۲ الی ۳ درصد نیرو  هر روز اداره کار هستند‌ یک روز مطبوعات و یک روز دفتر نماینده می‌روند. به نظر من اینها باید یا خودشان را عوض کنند و یا نمی‌توانند با این مجموعه دیگر کار کنند.

یک مصوبه شورای کار وجود دارد

ابویی در پاسخ به این پرسش که حقیقت دارد که شما نامه به شرکت‌ها و معادن دیگر ارسال نموده تا نیروی کاری که در فولاد  کار را رها کرده را دیگر استخدام نکنند؛ اعلام داشت: یک مصوبه شورای کار وجود دارد که در آن قید شده، هر  کسی که خواست استخدام شود باید از اداره کار استعلام بگیرند؛اگر نیروی در حال کار است اولویت با نیروی بیکار است.

این چهار نفر کارگر باید خودشان را اصلاح کنند یا از مجموعه ما خداحافظی کنند

مدیرعامل مجتمع فولادآهن بافق درمورد سختی کار و بیمه تکمیلی عنوان کرد و گفت: بیمه تکمیلی داریم آنها مثلاً برای چشم پزشکی را می‌گویند عینک را هم اضافه کنید و این ها بهانه است و این چهار نفر کارگر باید خودشان را اصلاح کنند یا از مجموعه ما خداحافظی کنندو بروند چون بقیه نیروها از این چهار نفر خسته شده‌اند و جو بدی می دهند.

محسن ابویی در خصوص شورای کارگری که تشکیل نشده؛  اعلام کرد:  شورای کارگری مسائل قانونی خود را دارد و کارهایش باید انجام شود‌.

ابویی گفت: این سه الی چهار نیرو شما خبرنگار را سرکار گذاشته اند.

وی تصریح کرد:  دنبال کار هستم و دنبال بحث مطبوعات و سیاسی نیستم این کارها را انجام نمی‌دهم من کارگاهی هستم و کار کارگاهی انجام می دهم پیش از این هم بلد نیستم.

بافق  همه می‌خواهند انتظامات شوند

وی درخصوص نیروی انتظامات با ۷سال سابقه کاری که سه میلیون و پانصدهزارتومان حقوق دریافت می کند، گفت: بافق  همه می‌خواهند انتظامات شوند؛ اما دنبال این بروید که چرا بچه‌های بافق  نمی‌ خواهند درگیر کار شوند. فولاد کار تخصصی است و آدم باید در آن رشد و به جلو برود.

حتی شرکت سنگ آهن  مرکزی ایران_بافق  نیز نیروهای فنی و اصلی آن بومی نیستند

ابویی ادامه داد: نیروهای بافق می‌خواهند ۷ الی ۸ساعت سرکار بوده  که دو ساعت آن را بخوابند و بعد به خانه بروند. اینگونه رشد نمی‌کنند و لطمه به شهرستان وارد می‌کنند باید نیرویی فنی خوب تربیت شود. شرکت سنگ آهن  مرکزی ایران_بافق  هم نیروهای فنی اصلی آن بومی نیستند.

من چنین درآمدی ندارم

وی در این رابطه که  علت جذب  نیروهایتان بسمت گندله چیست؟ آنجا هم که کار باید انجام  بدهند، بیان‌کرد: حقوق بالا آن جاست من چنین درآمدی ندارم. کارخانه‌ای که با ۴۰ درصد ظرفیت تولید کار می کند حقوقش را به زور در می آورد و  بدون تأخیر هم‌حقوق نیرو را می پردازم.

افزایش حقوق در سال جدید

ابویی در پاسخ به این سوال که برای دلگرمی افراد شاغل در مجموعه اقداماتی مدنظرتان می باشد  اعلام‌کرد: در سال جدید افزایش حقوق را خواهیم داشت.

وی در ابطه با آسیب های محیط کار گفت: ما تجهیزات خوب فراهم نمودیم تا آسیبی برای شنوایی و … کارگر مشکلی پیش نیاید.

سرمایه گذار  مجموعه فولاد آهن تأکید کرد: دنبال اینها نروید؛ اگر فردی در استان  یزد یا کرمان این مطالبی که می خواهید بنویسید  را بخواند، می‌گوید در بافق چه خبر است و برای سرمایه‌گذاری به بافق نمی آید.

بافق عقب‌مانده اندر عقب مانده خواهد ماند

وی افزود: دنبال رفع ابهامات نیایید ُشما دنبال عوض کردن فرهنگ کار بروید؛ اگر عوض نشود بافق عقب‌مانده اندر عقب مانده خواهد ماند.

بهشت را به بها می دهند نه بهانه این را نیروی کار بافق بفهمد

ابویی گفت: نیرو دارم که  پنج سال است نمی خواهد پیشرفت کند. می گویند بهشت را به بها می دهند نه بهانه؛ این را نیروی کار بافق  بفهمد.

وی با اعلام‌اینکه طی این چند سال بچه های بافقی سرپرست شدند و خودشان خواستند تا پیشرفت کنند؛  بیان نمود:  شما خبرنگاران که ۲ ساعت داخل هتل در انتظار من‌نشسته اید تا من پاسخ دهم، این یعنی عشق به کار و تلاش.

نفس من در نیروی کار بافق بریده  است

وی  با بیان اینکه نفس من در نیروی کار بافق بریده است؛ یعنی دیوانه می کنند؛ اذعان داشت: شما خبرنگار بروید فرهنگ دیدگاهی  آنها را عوض کنید.

اگر‌اینگونه حقوق بدهم به گل می نشینم

وی تصریح کرد: من نمی‌توانم بی برنامه پیش بروم و شخصی که تلاش نمی‌کند را مانند شرکت دیگر حقوق بدهم؛ اگر اینگونه اقدام کنم چند سال دیگر به گل می‌نشینم.

حیف است از بیرون شهر نیرو بیاوریم فرهنگ را عوض کنید

محسن ابویی اضافه کرد: کارگر با یکسال سابقه کار و  کارگر با سابقه ای ۵ ساله، حقوق، سختی کار و ….  فرق دارد  و طرح طبقه‌بندی  از آغاز کار در فولاد اجرا شده است. حیف است از بیرون شهر نیرو بیاوریم فرهنگ را عوض کنید.

الهام‌نصیرزاده _اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در