درصد بالایی از فاکتورهای آمادگی جسمانی ارثی است

 به گزارش هفته نامه افق کویر، در این شماره با ” زینب آزادیان” دکتری آسیب شناسی ورزشی، گرایش حرکات اصلاحی که دارای چندین مقام و ورودی مسابقات آسیایی را کسب کرده است؛ گفتگویی انجام دادیم:
افق کویر: از چند سالگی ورزش را شروع کردید؟
از ۷ سالگی ورزش حرفه ای را شروع و در اولین دوره بازی های دبستانی کل کشور، مقام دوم را کسب و تا ۱۲ سالگی رشته آمادگی جسمانی را ادامه دادم.
افق کویر: از ۱۲ سالگی به بعد چه ورزشی ادامه دادید؟
بسکتبال را شروع کردم و تا ۱۹ سالگی ورزش حرفه ای خود را در این رشته ادامه دادم، اما به خاطر تغییر شرایط زندگی، ساکن شهر یزد شدم و فعالیتم را در رشته دو میدانی به صورت حرفه ای و در ماده هفتگانه فعالیت خود را شروع و انتخاب تیم ملی و ورودی مسابقات آسیایی را کسب کردم .
افق کویر: در حال حاضر چه ورزشی انجام می دهید؟
سال ۱۳۹۵ به صورت حرفه ای ورزش دو میدانی را ادامه دادم و بعد از آن به صورت انفرادی و برای سلامتی خود، ورزش را ادامه می دهم، در حال حاضر ورزش را به صورت دو های استقامتی و به صورت حرفه ای TRX را ادامه می دهم، همچنین مدرس چندین رشته درفدراسیون ورزش های همگانی هستم و همچنین پایه گذار برنامه ریزی حرکات اصلاحی با TRXشروع به کار کردم.
افق کویر:از مقام ها و سوابق رشته ورزشی خود بگویید؟
مقام دوم کشوری در ماده پنج گانه سالنی شرکت کردم و مقام دوم، سوم و دوم کشوری در رشته هفت گانه پیست سرباز، مقام‌های دیگری که به صورت انفرادی در رشته دو میدانی کسب کردم. در رشته های دیگر رکوردار آیتم های آمادگی جسمانی کشوری هستم و یکسری از رکوردهای آمادگی جسمانی هستند که هنوز سالهاست کسی نتوانسته آن را جابه‌جا کند، در بسکتبال مقام های کشوری زیادی در لیگ کسب کردیم، در رشته هفتگانه دو مقام اول کشوری دارم و سه مقام دومی دارم و دو مقام سومی دارم و به صورت انفرادی در پرش طول، مقام اول دوم و مقام سومی را در سال‌های ۹۱- ۹۰ دارم و مقام های دیگری که حضور ذهن ندارم چون برای ورزشی که انجام می دادم و با توجه به هدفی که داشتم، باید از زندگی و مکان خود دور می شدم سعی می‌کردم به بهترین نحو چیزی را که می خواهم به دست بیارم و باید ثمره ای داشته باشد و به خاطر همین بود در هر رفت و آمدی در مسابقات حداقل یک مقام را در سطح کشوری داشتم.
افق کویر:چرا این رشته را انتخاب کردید؟
آمادگی جسمانی، مادر تمام رشته های ورزشی است و زمانی که پایه های اولیه زندگی خود را بر اساس آمادگی جسمانی شروع کردم و بدنم را در تمام فاکتور های آمادگی جسمانی و ورزشی قوی کردم؛ به من اجازه داد که در هر رشته ای با بهترین شرایط فعالیت داشته باشم، نه تنها در رشته آمادگی جسمانی بلکه در استان چهارمحال بختیاری به صورت حرفه ای فوتسال و هندبال و تمام رشته های توپی را به صورت تیمی کار کردم.
افق کویر:چگونه در این رشته ها موفق شدید؟
تنها دلیلی که باعث شد من در این رشته ها موفق باشم این بود که از کودکی آمادگی جسمانی کار کردم و فاکتور های بدنی خودم را چه از لحاظ قدرت، استقامتی، سرعتی و توانی پرورش و آموزش دادم.
افق کویر: آیا آمادگی بدنی، ارثی است؟
خیلی از رشته های آمادگی جسمانی آموزش پذیر هستند و خیلی از فاکتورهای آمادگی جسمانی ارثی هستند؛ مثلاً سرعت عکس‌العمل، رشته هایی هستند که ۲۵ درصد آموزش پذیر هستند و بقیه آن باید حتماً ارثی باشد ولی به صورت توانی و قدرتی و استقامتی حتی تا ۴۵ آموزش پذیر هستند. یعنی علاوه بر اینکه عوامل وراثتی تاثیر دارد، می توانیم با ورزش کردن و تمرینات مرتب آنها را پرورش بدیم و اینها فاکتورهایی هستند که تمام آنها در جزء به جزء رشته دومیدانی موثر است.
افق کویر: چه شد که رشته هفتگانه را شروع کردید؟
زمانی که استقامت کار می‌کردم به راحتی می‌توانستم مدت زمان طولانی را بدوم ، سرعت پا و سرعت انفجاری بالایی داشتم و باعث شد با توجه به نظرات مربی در سطح کشوری به عنوان یک بازیکن، ماده هفتگانه دو و میدانی شروع کنم؛ تا زمانی که تحصیل و درسهای دانشگاهی به صورت فشرده شد و من ورزش حرفه ای را کنار گذاشتم و به سمت تمرینات معلق رفتم و به صورت حرفه ای کار کردم. در حال حاضر ورزش را به هیچ عنوان قطع نکردم ولی نه به صورت حرفه‌ای بلکه در حد سلامتی کامل بدن تمرینات TRX و دوهای استقامت و کوهنوردی را انجام می دهم.
افق کویر: دلیلی که دو میدانی را انتخاب کردید چه بود؟
یکی از دلایلی که دو میدانی را انتخاب کردم این بود که دو میدانی زمان و مکان نمی‌خواهد، من در هر زمان و مکان و در هر شرایطی می توانم دومیدانی کار کنم و رشته تمرینات معلق همینطور، TRX را در هر مکان و در هر جا و در هر زمانی با هر ابعادی می‌توانم تمرین کنم و این باعث شد من این دو رشته را همیشه در کنار خود نگه دارم، چون ورزش باید جزئی از من باشد تا بتوانم سلامت و حس خوبی داشته باشم، این بود که این دو رشته را به صورت حرفه‌ای کار کردم و ادامه می دهم
افق کویر:در این رشته با چه محدودیت و کمبود هایی مواجه هستید؟
به هر حال در ورزش های حرفه ای، همیشه کمبودهایی وجود دارد. از هر شهر و روستا و هرجایی، بهترین شرایط هم که باشد انسانها کمبودها و محدودیت هایی را دارند که باید با توجه به بیماری کرونا، دویدن، کوهنوردی و TRX به دلیل اینکه زمان و مکان خاصی نمی‌خواهد. هیچ وقت ورزش را کنار نگذاشتم و با هر شرایطی که بود آن را انجام دادم.
افق کویر:چه کسانی باعث موفقیت شما شدند؟
خانواده ام، در سالهایی که شروع به ورزش کردن بودم مرا تشویق کرده و بعد از آن همسرم و هم اکنون هم پا به پای هم ورزش و تمرین می کنیم.
افق کویر: رشته دومیدانی چه جایگاهی در استان یزد دارد؟
رشته دومیدانی پتانسیل بالایی دارد ولی متاسفانه به خاطر شرایطی که خانواده‌ها برای افراد به وجود می‌آورند تا یک حدی پیشرفت می‌کنند و بعد از یک سن، این بچه ها دیگر نیستند؛ یا ازدواج کرده‌اند یا به خاطر اینکه درسشان مهمتر از ورزش بوده است کنار گذاشته اند. اما بچه‌هایی بوده اند که به صورت حرفه‌ای و رکورددار کشور بودند، ولی متاسفانه حمایت کننده‌ها و اسپانسرهای خوبی در استان یزد از این بچه ها وجود ندارد.
افق کویر: حرف پایانی:
در حال حاضر در رشته آسیب شناسی ورزشی گرایش حرکات اصلاحی، با توجه به ایده های خود از چند رشته های دیگر بین رشته های نزدیک به رشته آسیب‌شناسی کمک گرفتم و یک کار را شروع کردم که روی دردهای افراد کار می کنم، ایده ما بدون دارو و جراحی است و توانسته‌ام خیلی از افرادی که دچار نقص های حرکتی بوده اند را با توجه به برنامه ریزی های اصلاحی به سمت بهبود ببرم.

سارا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی