دکتر جوهری: دندانپزشکی تلفیقی از علم و هنر است

به گزارش هفته نامه افق کویر، براساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۶۲ روز ۲۳ فروردین روز دندانپزشک و هفته آخر فروردین ماه هفته دندانپزشکی نامگذاری شد.
دندانپزشکان افرادی هستند که علاوه بر تشخیص و درمان بیماری های دهان و دندان، با بررسی و پیشنهاد راه های پیشگیری از بروز ناراحتی‌های مربوط به آنها جلوگیری می‌کنند و می کوشند سطح بهداشت دهان و دندان را در جامعه بالا ببرند.
خبرنگار هفته نامه افق کویر به مناسبت این روز به سراغ یکی از دندان پزشکان حاذق شهرستان رفت و گفتگویی با وی انجام داد که در ادامه می خوانید:
افق کویر:خودتان را معرفی کرده و از سابقه کاریتان بگویید؟
عباس جوهری هستم، متولد سال ۱۳۵۷، فارغ التحصیل دانشگاه اصفهان، از سال ۱۳۸۳ در سازمان تأمین اجتماعی و در مطب شخصی خود واقع در کوچه پشت آزمایشگاه رازی(کوچه امام جمعه) مشغول خدمت به مردم هستم.
افق کویر: چرا هزینه های دندان پزشکی بالا است؟
دلیل گرانی هزینه های دندان پزشکی، مواد دندان پزشکی می باشد که قسمت نادری از آن در ایران تولید می شودو قسمت عمده آن وارداتی می باشد. از سال گذشته تاکنون هزینه خرید دندان پزشکی سه برابر شده است و از آن طرف مجهز کردن و خرید وسایل دندان پزشکی نیز دارای هزینه بالایی است.
افق کویر:حداقل مدرک تحصیلی در این رشته چه مقطعی است؟
حداقل دوره گذراندن در این رشته ۶ سال می باشد و دوره تخصصی آن ۳ تا ۶ ساله است.
افق کویر:محاسن و معایب این شغل چیست؟
کار دندان پزشکی یک کار سخت و طاقت فرساست، یک دندان پزشک؛ اگر مراقب باشد از نظر ورزش، سلامت، نشستن درست و اصولی بر صندلی که دچار عوارض گردن و کمر نشود، می تواند بیست سال کار کند. محاسن و خوبیهای این شغل بیماری بوده که به خاطر وضع نامناسب دندان نمی توانند در جمع حاضر شوند و اعتماد به نفس آنها پایین است؛ وقتی به مراحل کار دندان پزشکی برایشان انجام می شود خودشان باورشان نمی شود که این قدر تغییر کردند و راضی از مطب بیرون می روند.
افق کویر: دندان پزشک چه خدماتی به بیمار ارائه می دهد؟
یک دندان پزشک اولین مسئولیت وی آموزش بهداشت و ارتقای سطح دهان و دندان است، مرحله دوم آموزش پیشگیری که بیمار به گونه ای عمل کند که شرایط دهان وی در شرایطی قرار بگیرد که مجبور نشود خدمات ثانویه دندان پزشکی را انجام دهد. مرحله سوم ترمیم، عصب کشی، جرم گیری، روکش دندان و…می باشد.
افق کویر: خدماتی که یک دندان پزشک برای زیبا سازی دندان انجام می دهد؟
۱- بلیچینگ یا سفید کردن دندان که برای روشن کردن رنگ دندان های تیره، زرد یا قهوه ای می باشد.
۲- روکش دندان: برای بیمارانی که دندان های آنها خراب است، در مرحله اول ترمیم و بعد روکش دندان برای زیبایی انجام می شود.
۳-ایمپلینت دندان که بهترین روش برای جایگزینی دندان می باشد .
افق کویر:چه توصیه ای به علاقه مندان به این رشته دارید؟
باتوجه به اینکه رشته دندانپزشکی تلفیقی از علم و هنر است و همچنین نیازمند قدرت بدنی خوبی است؛ توصیه می کنم علاقمندان به این رشته قبل از ورود به دانشگاه به مطب یک دندانپزشک مراجعه کرده و سختی کار را از نزدیک مشاهده و لمس کنند؛ چرا که عزیزانی بودند که بعد از ورود به دانشگاه به این نتیجه رسیدند که برای کار عملی دچار استرس می شوند، ازخون و جراحی می ترسند،توان و قدرت بدنی خوبی برای کشیدن دندان و کار دندانپزشکی ندارند، این باعث شده که علاقمندان به این رشته دچار یأس و ناامیدی شوند، مجبور شدند بعداز این همه زحمت تغییر رشته دهند یا اگر دوران دانشگاه را هم به پایان رساندند؛ بعداز اتمام درس به عنوان یک دندانپزشک باتوجه به ترسی که از این کار دارند پیشرفت زیادی نکنند؛ پس بهتر است علاقمندان به رشته دندانپزشکی؛ حتما شناخت کلی از نوع و سختی کار یک دندانپزشک داشته باشند تا در این رشته موفق باشند.
افق کویر:چند فرزند دارید و آیا فرزندانتان را تشویق به این رشته می کنید یا خیر؟
یک پسر هفت ساله به نام حسین آقا دارم؛ همیشه به پسرم توصیه می کنم برای وارد شدن به هر کاری علاقه را در نظر بگیرد؛ اگر پسرم در آینده به این رشته و کاردندانپزشکی علاقمند بود؛ حتما به وی انتخاب این رشته را توصیه می کنم؛ چرا که برای کسب موفقیت در هر رشته ای علاقه شرط لازم است.
افق کویر: چه توصیه ای به جوانان دارید؟
جوانان عزیز این را بدانند که برای کسب موفقیت در هرزمینه ای شکست خوردن هایی در راه است؛ نا امید نشوند و به باری تعالی توکل کنند؛ بعد از توکل دعای خیر پدر و مادر را نیز داشته باشند تا ان شاا… با تلاش و توکل به خدا به آنچه که می خواهند، برسند.
افق کویر: سخن پایانی؟
از هفته نامه افق کویر بابت توجهی که به این رشته داشته و به یاد ما بوده تشکر نموده و روز دندان پزشک را به تمام همکاران خود تبریک و تهنیت عرض می کنم؛ ان شاا… در کارهایشان موفق باشند. در پایان از پرسنل درمان به خاطر زحمت هایی که در ایام کرونا متحمل شدند، تقدیر و تشکر می کنم.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی