اگر واکسیناسیون همگانی آغاز شده بود موج چهارم کرونا نداشتیم

به گزارش هفته نامه افق کویر، در حاشیه نشست هماهنگی و پیگیری جهت تکمیل بیمارستان ۹۶ تختخوابی در گفتگویی اختصاصی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به پرسش‌های افق کویر پاسخ داد.

“دکتر نوری شادکام” در خصوص اینکه چگونه وضعیت زرد در بافق یکباره به قرمز مبدل شد! اظهار کرد: این یک موضوع کشوری است بسیاری از شهرها حدود ۲۰ الی ۱ ماه قبل در کل کشور آبی یا زرد بودند و اکنون در نقشه کشور، اکثریت شهر ها در وضعیت قرمز قرار دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند بیماری کرونا بازی سیاسی می باشد پاسخ شما در این باره چیست؛ بیان داشت: خیر؛ بنده چنین اعتقادی ندارم و این یک بیماری است که در هر حال زوایای پنهان کار که این بیماری چگونه آغاز شد و نوع گسترش آن چگونه بود، شاید بعداً مشخص شود.

دکتر نوری ادامه داد: فعلاً با یک بیماری روبرو شده ایم و اگر افراد مبتنی بر مبانی علمی حرکت نکنند بازنده خواهند شد و برخورد با یک بیماری مبانی علمی می‌خواهد.

وی در خصوص فراگیری موج چهارم کرونا در ایران گفت: همه دنیا در زمان موج اول، دوم و سوم در هر حال اقداماتی را تقریباً مشابه انجام دادند. شاید تنها مشکلی که ما در کشور داشتیم بحث موج چهارم بوده؛ که تصور من این است؛ اگر ما یک واکسیناسیون مناسبی را حداقل برای گروه های در معرض خطر انجام می دادیم و سپس به سمت یک واکسیناسیون همگانی حرکت و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد جمعیت را واکسن تزریق نموده بودیم؛ شاید با موج چهارم مواجه نمی شدیم و یا بسیار کم رنگ بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه از یک طرف واکسیناسیون انجام ندادیم و از طرف دیگر تصمیماتی را گرفتیم که خیلی مبانی کارشناسی نداشت؛ عنوان کرد: زمانی که واکسیناسیون انجام نگرفته و حدود ۷۰ درصد جمعیت ما هنوز ایمنی کافی ندارند نباید اقداماتی را انجام بدهیم تا مردم بتوانند در این ایام به پاساژها و یا مسافرت بروند. حداقل این است که نباید تشویقشان می‌کردیم و خیلی دقت و مراقبت در دورهمی ها نداشتیم.

وی افزود: تصور من این است که ستاد ملی کرونا می‌توانست در این زمینه با دقت و مراقبت بیشتری عمل کند و اگر این اتفاق افتاده بود و واکسن هم نمی‌زدیم شاید با موج چهارم مواجه نبودیم یا به این شکل نبود.

دکتر نوری در پاسخ به این پرسش که وقتی تصمیماتی مصوب می شود ولی اجرا کننده آن مشخص نیست و آیا این عدم کنترل می تواند عامل اصلی ‌افزایش آمار باشد؛ بیان داشت: در بحث واکسیناسیون هنوز عدد آن‌اصلا قابل دفاع نیست و اینکه یک تصمیمی بگیریم و بحث دوم این است که تصمیم گرفته شده اجرا شود و قابلیت ضمانت اجرایی داشته باشد.
وی اضافه کرد: ما در بحث اول تصمیم نگرفتیم در پایان اسفند و تا ۱۵ فروردین اقداماتی را انجام دهیم. اکنون این دو موضوع ضمانت و اجرا شدن منتفی است.

الهام‌نصیرزاده

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی