حوادث طبیعی افزون بر سه هزار میلیارد تومان به باغداران یزد خسارت زد

یزد -ایرنا – مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: بر اثر حوادث طبیع در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹، سه هزار و ۴۳ میلیارد تومان به باغداران استان خسارت وارد شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از سه برابر افزایش دارد.

اکبر شیخ علیشاهی روز چهار شنبه در حاشیه بازدید جمعی از کارشناسان بخش کشاورزی از خسارت وارده به تعدادی از باغ ها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان خسارت ناشی از وقوع توفان، سرما و گرمای زودرس بهاره اواخر اسفند ماه ۱۳۹۹ و فروردین ماه سال ۱۴۰۰ است.

به گفته وی بر اثر تغییرات جوی به محصولات پسته ، زردآلو ، بادام ، گردو ، انگور ، انار و آلو استان خسارت زیادی وارد شد .

وی با اشاره به برآوردهای اولیه کارشناسان و میزان خسارت از ۳۰ تا ۸۰ درصد محصول باغ های استان اظهارکرد: به گونه ای که به بر خی باغ های پسته ۱۰۰ درصد خسارت وارد شد وحتی تولید محصول در سال ۱۴۰۱ هجری شمسی را تحت تاثیر قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: از ۵۲ هزار هکتار باغ های پسته به ۲۹ هزار و ۸۵۰ هکتار به طور متوسط تا ۵۲ درصد، از هزار و ۸۸۲ هکتار باغ های انگور به ۹۰۰ هکتار تا ۷۰درصد، از پنج هزار و ۹۳۹ هکتار باغ بادام به چهار هزار و ۵۰۰ هکتار ۷۰درصد، از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار باغ های زردآلو به هزار هکتار ۸۰ درصد و از مجموع ۶ هزار هکتار باغ های انار به هزار و ۵۰۰ هکتار تا ۵۰ درصد خسارت وارد شد.

 

بیشترین خسارت باغ های میوه استان مربوط به خاتم است

شیخ علبشاهی بیان کرد: در این مدت بیشترین خسارت باغ های میوه استان به ترتیب مربوط به کشاورزان خاتم با ۲ هزار میلیارد تومان به هزار و ۷۲۰ هکتار ، مهریز با ۵۵۳ میلیارد تومان به ۶ هزار و ۴۱۰ هکتار ، تفت با ۱۷۰ میلیارد تومان به سه هزار و ۵۰۰ هکتار ، ابرکوه با ۱۴۰ میلیارد تومان به سه هزار و ۵۰۰ هکتار و شهرستان بهاباد نیز با ۸۰ میلیارد تومان به ۲هزار هکتار است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد با تاکید براینکه از سوی ستاد مدیریت بحران استانداری یزد میزان خسارت وارده نیز به نهادهای ذی ربط منعکس شد ، خاطرنشان کرد: این سازمان خسارت وارده را در بخش های باغبانی نیز برآورد و به وزارت جهاد کشاورزی گزارش کرد .

وی تصریح کرد : برای جبران بخشی از خسارت های وارده به باغداران ، دولت نسبت به امهال وام ها و همچنین پرداخت تسهیلات کم بهره حداقل ۲ ساله کشاورزان خسارت دیده اقدام کند.

از۱۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد، ۳۲ هزار و ۳۵۴ هکتار (معادل ۲۹ درصد) زراعی و  ۷۹ هزار و ۶۴۶هکتار (معادل ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی و گلخانه ای اختصاص دارد و بخش عمده درآمد کشاورزان یزد مربوط به باغبانی و کشت پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی است.

۶۰۶ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۵ هزار تن محصول باغی، ۵۸۵ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن  محصولات دامی در مجموع یک میلیون و صد هزار تن محصول حاصل تلاش ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار تولیدمحصول کشاورزی ، باغی ، گلخانه ای و دامی استان است.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل