یک سال زحمت کشاورزان در کیسه یک روز دلالان

ایسنا/یزد امسال به علت کاهش ۷۰ درصدی تولید محصول نوبرانه گوجه‌سبز در ابرکوه، این محصول قیمتی باور نکردنی داشته است ولی در این میان تنها جیب‌ دلالان از زحمت‌های یک‌ساله کشاورزان ابرکوهی پر می‌کنند.

برداشت میوه‌ی نوبرانه گوجه‌سبز در شهرستان ابرکوه تقریباً از بعد ایام تعطیل نوروز در ابرکوه آغاز شده و قریب ۳۰ روز ادامه خواهد داشت؛ محصولی که در طول ۳۶۵ روز سال با مراقبت‌های کشاورزان خطر نابودی به وسیله آفات، سرمازدگی، گرمازدگی، طوفان و سایر عوامل آسیب‌زا را پشت سر گذاشته و امروز که موعد برداشت و جبران این‌ همه تلاش است، سود زیادی نصیب کشاورزش نمی‌شود.

قیمت این نوبرانه که به گفته‌ی سرپرست جهاد کشاورزی ابرکوه شاهد کاهش ۷۰ درصدی برداشت در سال جاری بوده، از سوی غرفه‌داران میادین میوه و تره‌بار، دلالان و واسطه‌گران بسیار بالا تعیین شده ولی در این میان کشاورز نه در تعیین قیمت و نه در برخورداری از آن هیچ نقشی ندارد و در مقابل مجبور است به خاطر نداشتن محل مناسبی برای نگهداری محصول و جلوگیری از نابودی، آن را به قیمت‌های بخس دلالان، بفروشد.

داستان تلخ حضور واسطه‌گران و دلالان که سال‌های زیادی است یک بی‌عدالتی بزرگ را در حوزه کشاورزی شهرستان ابرکوه به ویژه برای محصولات گوجه‌سبز و زردآلو رقم‌زده است، همچنان ادامه دارد و تاکنون راهکار مناسبی برای کاهش این ضرر بزرگ به کشاورزان منطقه از سوی متولیان ارائه و اجرا نشده است.

«علی‌محمد هوشمند» سرپرست جهادکشاورزی ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از وجود ۵۵۰ هکتار سطح زیر کشت گوجه‌سبز در شهرستان خبر داد و گفت: از این میزان ۴۵۰ هکتار در بخش مرکزی (شامل ۳۰۰ هکتار در دهستان فراغه و ۱۵۰ هکتار در سایر روستاها) و ۱۰۰ هکتار نیز در بخش بهمن واقع شده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری به واسطه خسارت‌های ناشی از سرمازدگی، طوفان و گرمازدگی، پیش‌بینی برداشت ۲  تُن در هر هکتار را داشتیم که در مجموع کاهش ۷۰ درصدی تولید را به همراه داشته و از سوی دیگر موجب افزایش قیمت شده است.

هوشمند خاطرنشان کرد: کاهش محصول در شهرستان بسیار محسوس بوده تا جایی که برخی باغات تا ۱۰۰ درصد خسارت داشته و در مجموع می‌توان کاهش حداقل پنج تن در هر هکتار این محصول در شهرستان را برآورد کرد.

این مسئول در پایان نیز خسارت وارده به کشاورزان و باغداران در حوزه تولید گوجه‌سبز را بالغ‌ بر ۴۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: علاوه بر خسارت‌های حاصل از بلایای طبیعی برخی بیماری‌های قارچی، فیتوپلاسمایی و آفات سوسک رزاسه و کاپنودیس نیز موجب کاهش تولید شده‌اند.

یادآور می‌شود؛ گوجه‌سبز ابرکوه در ارقام کرجی، اصفهانی و شیشه‌ای تولید و به کل کشور به ویژه استان‌های تهران، فارس و اصفهان صادر می‌شود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی