حیات وحش بافق:کمر کولی بزرگ

کمر کولی بزرگ؛ پرندگان کوچک، پر سرو صدا و پر جنب و جوش که نر و ماده شبیه هم هستند. زیستگاه آنها مناطق کوهستانی شهرستان بافق می باشد و بیشتر در حال بالا و پایین رفتن از سنگ ها و درختان هستند. این پرندگان مهارت های بالایی در پایین آمدن ازتنه درختان، صخره ها و سنگ ها با پا دارند. لانه این پرندگان به صورت تنور گلی با دهان تنگ و در دل صخره ها با معماری بی نظیر با گل و لای مشاهده می شود. زمان جوجه آوری کمرکولی در بافق از اسفند ماه تا اردیبهشت ماه می باشد.
کمرکولی بزرگ، بیشتر از دانه های درختان و گیاهان تغذیه می کند و دانه های دارای پوست را در درون حفره درختان و شکاف سنگ ها می‌گذارند و با نوک محکم و گردن قدرتمندی که دارد، روی آن می‌کوبند و مغز آن را می خورند. به غیر از دانه ها این پرندگان از حشرات ریز بخصوص در هنگام بزرگ کردن جوجه‌ها تغذیه می کنند و نقش آنها در طبیعت پراکنش بذر گیاهان و درختان در منطقه و کنترل حشرات می‌باشد.
نامگذاری علمی این پرندگان بی علت نبوده و نام علمی آن برگرفته از طراحی لانه این پرنده و نام ایرانی به علت زندگی در مناطق کوهستانی و پرسرو صدا بودن این پرنده بوده است.کولی به معنای پرسروصدا بودن این پرنده است.
این پرندگان دارای تنوع صدای بی نظیر و در هنگام مشاهده انسان یا خطر شروع به سرو صدا در طبیعت می کنند.
سید جلال موسوی – رئیس اداره محیط زیست بافق

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

همای سعادت در آبادی معدن آباد

«ممل» گفت: «آقاتقی»! شنیده اید که «همای سعادت»