رمزگشایی از خیانت در خانواده

سید عباس حسینی باقرآبادی
خیانت آنگونه که در منابع لغت آمده به معنای نقصان عهد و پیمان و عدم پایبندی به تعهدی است که با طرف مقابل بسته شده است. (معجم مقاییس اللغه ج۲ص۲۳۱) از امام صادق علیه السلام پرسیدند آیا مومن بخیل می شود؟ فرمود: بله پرسیدند آیا ترسو می شود فرود آری باز پرسیدند آیا دروغگو می شود فرمود خیر، فرد مومن، نه دروغ می گوید و نه خیانت می کند‏. (اختصاص ص۳۷۸) بنابراین، خیانت از نشانه های ضعف ایمان شمرده شده و هرآنکس که اهل خیانت باشد دچار ضعف ایمان شده است البته خیانت را اقسامی است که مهمترین آنها خیانت در امانت و خیانت به همسر است و هر کدام از آنها در زبان دین و دانشمندان جامعه شناسی و روانشناسی مورد مذمت واقع شده است لکن به جهت جلوگیری از بالا رفتن آمار خیانت، لازم است در وهله اول به آسیب شناسی زندگی همسران پرداخته شده و علت ها و ریشه های بروز خیانت ها را مورد بررسی قرار دهیم اما بهتر است بدانیم خیانت نیز بر چند قسم است؛

۱.خیانت فکری
خیانت فکری به این معناست که هر کدام از زن و شوهر در فکر و ذهن خود به فرد دیگری غیر از همسر خود فکر کند که در این صورت نیز هرچند به ظاهر، خیانتی صورت نگرفته است اما در حقیقت، همین فکر و اندیشیدن به گزینه ای غیر از همسر، روح و روان زندگی را آلوده کرده و محبت ها و ابراز علاقه ها را نسبت به همسر می کاهد.

۲.خیانت چشمی
خیانت چشمی نیز نوعی دیگر از خیانت است که زن یا مرد را به نگریستن به فرد یا تصویر فردی غیر از همسر خود گرفتار می کند که شاید در طول روز، چندین نوبت به آن فرد سوم یا تصویری از او بنگرد صرفاً به این دلیل که او را بهتر از همسر خود می داند و وی را به ظاهرش قضاوت کرده و رفتار و اخلاق درون خانه اش را ندیده است. در این نوع از خیانت نیز چون نگاه کننده، فرد سوم را بهتر از همسر خود می پندارد همان آسیبی را به خانواده خود می زند که در خیانت فکری رخ می دهد
.
۳٫خیانت کلامی
در دو نوع گذشته از خیانت، همسر فرد، از این خیانت آگاه نیست و چه بسا آسیب های وارده به کانون زندگی با مرور زمان محسوس می شود اما در خیانت از نوع کلامی، با توجه به مشهود بودن و در مرأی و منظر بودن این مکالمه، احتمال ریزش ستون های خانواده فراوان تر است و هر کدام از همسران که همسر خویش را در حال گفتگوی صمیمانه با فرد سومی ببیند که نامحرم و بیگانه است قطعاً نسبت به ارتباط و محبت با او تجدید نظر کرده و به تدریج، ارتباط او با همسرش به سردی می گراید که آغازی برای متلاشی شدن کانون خانواده محسوب می شود لذا توصیه می شود از گفتگوهای صمیمانه با نامحرم دوری شود.

۴.خیانت عملی یا رفتاری
چهارمین و بدترین نوع از خیانت همان خیانت مرسومی است که در اذهان افراد جامعه وجود دارد و از جمله مهمترین عوامل فروپاشی خانواده ها محسوب می شود

در ادامه به علل و عوامل شکل گیری انواع خیانت ها می پردازیم؛
علل و عوامل خیانت را به این موارد بسنده می کنیم؛
۱٫ازدواج های اجباری
متاسفانه آمار خیانت و طلاق در خانواده هایی که مرد یا زن آن خانه بالاجبار به این زندگی تن داده است بیش از موارد دیگر به چشم می آید. لذا پدران و مادران نباید فرزندان خود را مجبور به پذیرفتن فردی به عنوان همسر خود کنند در حالی که هیچگونه علاقه ای به او ندارد.
نمونه های متعددی وجود دارد که زن یا مردی به فرد دیگری دلبسته و وابسته شده اما او را به عقد فرد دیگری در آورده اند لکن بعد از مدتی، مجدداً ارتباط او با فرد مورد نظر برقرار شده و موجب خیانت گردیده است. (متاسفانه در پرونده های موجود در دادگاه های خانواده، از این قبیل خیانت ها فراوان است)
بنابارین انسان باید با فردی ازدواج کند که خودش به او علاقمند است (کافی، ج۵ص۴۰۱ ح۱) وگرنه زندگی گرم و صمیمی نخواهد داشت.

۲.بی تفاوتی و سردمزاجی همسران
متاسفانه معمولا در خانواده هایی که بالاجبار شکل گرفته است اظهار علاقه و محبت به همسر کمرنگ شده و کم کم سردی و بی محبتی در خانواده حاکم شده و هر کدام از طرفین که قربانی بی محبتی طرف مقابل باشد وسوسه های شیاطین در جان او موثر واقع شده و به انواع خیانت ها دست می زند تا درون خود را آرام کند

۳.زیبا نبودن در برابر همسر
طبیعی است که علاقه میان زن و مرد در آغاز زندگی در حد بالا نبوده و نیست و لازم است در طول مدت زندگی و مخصوصا در ماه های آغازین آن، عوامل جاذبه را در خانه ایجاد کرد تا هر یک از طرفین به علاقه و محبت او نسبت به همسرش افزوده شود که یکی از راه های انتقال محبت به همسر، زیباپوشیدن در برابر اوست.
هر زن و مردی دوست دارد که همسرش لباس های زیبا و جذاب را در خانه و در مقابل او بپوشد در حالی که متاسفانه بسیاری از زنان و مردان به این مهم توجه نکرده و زیبا پوشیدن را در برابر دیگران مهم می دانند و در خانه و در برابر همسر خویش با لباس هایی ساده و چه بسا کهنه و مندرس حضور می یابند که پیامدهای منفی در خانه ایجاد می کند. بنابراین پوشش زیبا از زن و مرد در خانه یکی از عوامل مهم در عفت و پاکدامنی آنان محسوب می شود. (کافی ج۵ص۵۶۷ح۵۰)

۴.غیرت ها و سخت گیری های بی جا
امیرالمومنین علیه السلام در توصیه های خود به فرزندشان می فرمایند: َ إِيَّاكَ وَ التَّغَايُرَ فِي غَيْرِ مَوْضِعِ غَيْرَةٍ فَإِنَّ ذَلِكَ يَدْعُو الصَّحِيحَةَ إِلَى السَّقَمِ وَ الْبَرِيئَةَ إِلَى الرِّيَب (نهج البلاغه،نامه۳۱)
مواظب باش در جایی که نباید غیرت به خرج دهی غیرتی نشوی چرا که غیرت بیجا و بی مورد انسان های سالم را بیمار و بیگناهان را به گناه می کشاند در حالی که با کمال تاسف در برخی خانواده ای مذهبی، غیرت ورزی بیجا و بی مورد به وفور یافت می شود که بدبینی ها و کدورت ها را در خانواده ایجاد کرده و طرف مقابل را به سمت افکار منفی سوق می دهد

۵.عدم ارضاء نیازهای جنسی
این نکته از مهمترین مسائلی است که در خانواده باید مورد توجه قرار گیرد زیرا طبق آمارهای موجود در دادگاه های خانواده، یکی از بیشترین عوامل طلاق در خانواده ها را همین مساله تشکیل می دهد که مرد یا زن از نظر جنسی مورد ارضاء قرار نگرفته و برای نجات از این مساله، بهانه های دیگری را مطرح کرده و تقاضای جدا شدن از همسر را دارد و در صورت موفق نشدن به جدایی، به انواع خیانت ها رو می آورد تا از این غریضه ارضاء و اشباع شود.
آنقدر این مساله مهم است که هر زمانی که زن یا مرد احساس نیاز به این امر داشته باشد طرف مقابل لازم است بدون هرنوع سخت گیری، با او همراهی کند که در غیر اینصورت مورد لعنت خداوند و فرشتگان قرار می گیرد. (کنزالعمال،ج۱۶ح۴۴۷۹۲و ۴۵۰۲۱)
توجه به یک نکته مهم خیلی ضروری است؛
یکی از نکته های مهمی که لازم است قبل از ازدواج مورد بررسی قرار گیرد بررسی طبع سرد یا طبع گرم در زن و مرد است.
قطعا زن و مردی که از نظر طبع و مزاج با هم سازگار نباشند زندگی سردی را خواهند داشت بنابراین حتما باید سردمزاج ها با سردمزاج ها و گرم مزاج ها با گرم مزاج ها ازدواج کنند تا از نظر غریزه جنسی با مشکل مواجه نشوند.

۶٫خودشیفتگی
هر کدام از زن و شوهر در خانه و خانواده، یکی از ارکان مهم محسوب می شوند که رونق گرفتن و تعالی خانواده به توجه کردن هر کدام از آنها به دیگری است. به عبارت دیگر، زن و شوهر به عنوان همسران در خانه باید امورات منزل را با همفکری و مشورت همدیگر سامان ببخشند و دیدگاه ها و نظرات هر کدام از آنها باید مورد توجه قرار گیرد لذا زمانی که هر یک از زن یا مرد خانه دارای ویژگی خودشیفتگی باشد تنها به دیدگاه ها و نظرات خود اهمیت داده و طرف مقابل خود را در مسائل مربوط به خانه، شریک نمی داند و همه کارها را به صورت مستبدانه و دیکتاتوری پیش می برد که در این صورت، طرف مقابل احساس کمبود و کاستی کرده و خود را در این خانه، پوچ و بی ارزش تلقی می کند و به تدریج، علاقه و محبت او نسبت به همسر و خانواده کاسته شده و بستر را برای فریب ها و دام های شیطان فراهم می کند.

۷٫دستور دادن به همسر
خانه را مکانی امن برای اهل آن معرفی می کنند و زن در خانه کانون محبت است که باید با ترفندها و حیله های مختلف، اهل خانه اعم از همسر و فرزندان را به محبت و عشق نسبت به این خانه سوق دهد لکن در برخی خانه ها این مسئولیت در بوته فراموشی قرار گرفته و نه تنها زن در آن خانه کانون محبت نیست بلکه با روحیه خشن و خشک و زمختی که از خود نشان می دهد اهل خانه را فراری داده و همسر و فرزندان او چنان میلی به حضور در آن خانه ندارند مخصوصاً مردان که سرپرستی خانه به آنها واگذار شده در صورت شکسته شدن غرور مردانگی آنها، رغبت شان نسبت به این خانم و این خانه کمرنگ شده و چه بسا به سمت خیانت و عدم تعهد به خانواده کشیده شوند.
البته طرف مقابل نیز همینگونه است و زمانی که مردی دائماً به همسر خود دستور داده و مکرر او را امر و نهی کند شخصیت آن زن نیز زیر سوال رفته و خدشته دار می شود و رفاقت و صمیمیت او با همسرش از بین خواهد رفت و احساس می کند در خانه این مرد به عنوان کلفت و کنیز به حساب می آید که در این صورت او نیز نسبت به وظایف و تعهد خود در خانواده دچار تردید شده و به تدریج از آنها دست بر می دارد.

۸.مقایسه همسر با دیگران
از جمله عوامل مهم در خیانت همسران مقایسه همسر خود با دیگران است.
طبیعی است که هیچ گاه انسان نمی تواند همسر ایده آل خود را انتخاب کند بلکه غالباً ۷۰ یا ۸۰ درصد ملاک ها و معیارهای مد نظر خود را در همسر منتخب خود مشاهده کرده و او را برگزیده و با او پیوند ازدواج برقرار می کند.
بر اساس آموزه های دینی و از نظر دیدگاه های روانشناسی، آدمی بعد از انتخاب همسر باید چشم خود را از نگریستن به دیگران ببندد تا از آسیب های بعدی در خانواده خود جلوگیری کند زیرا چه بسا بعد از انتخاب همسر، افراد دیگری را مشاهده کرده که برخی دیگر از معیار های او را داشته باشند که در این صورت دیگر نمی تواند کاری انجام دهد جز اینکه فکر و ذهن او را به خود درگیر کرده و تمام هوش و حواس او به سمت گزینه سوم معطوف می شود در حالی که همسرش را برگزیده و ازدواج نیز صورت گرفته است و این نگاه های منفی، جز حسرت و خیانت های فکری و ذهنی و یا چشمی، ثمره دیگری ندارد.
بدین سبب یکی از علل توصیه های دین مبین اسلام بر چشم پوشی از نامحرمان همین است تا از فروپاشی یا خیانت همسران جلوگیری کند.
عوامل دیگر انواع خیانت ها در خانواده
هرچند موارد متعددی را می توان در این زمینه ذکر کرد لکن آنچه ذکر شد به عنوان مهمترین ها بود اما موارد دیگری نیز می تواند در فروپاشی کانون خانه و سوق دادن همسر به خیانت موثر باشد که برخی از آنها عبارتند از؛
۱٫اعتیاد هرکدام از زن و شوهر
۲٫بداخلاقی همسر در خانه اعم از بداخلاقی زن یا مرد
۳٫بدزبانی و زخم زبان های زن و شوهر
۴٫تحقیر مکرر هر کدام از زن یا مرد توسط همسر
۵٫شکسته شدن غرور مرد توسط همسر
۶٫ شکسته شدن دل زن توسط همسر
۷٫توقعات بیش از توان از همسر
و …

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در