جدال بر سر تأمین خوراک و آب

 به گزارش هفته نامه افق کویر، پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ” نشست خبری “رضا فلاح مبارکه “مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی با جمعی از اصحاب رسانه شهرستان بافق در محل سالن اجتماعات(سمعی بصری) آهنشهر برگزار گردید.
مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی در ابتدا با بیان اینکه شرکت سنگ آهن در سالی که گذشت توانست به اهداف خود در زمینه تولید برسد، گفت: در سال گذشته تولید نسبت به سال های قبل متفاوت بود؛ سالهای قبل از بدو تأسیس شرکت سنگ آهن مرکزی تا سال ۹۷ برنامه مجموعه برداشت سنگ از معادن “چغارت” و “سه چاهون” بود که تا سال ۸۰ دانه بندی و به اصفهان صادرمی شد.
وی درحالیکه راه اندازی کارخانه فرآوری را یک گام به سمت جلو دانست؛ چرا که سنگ آهن را تبدیل به کنسانتره می کرد، افزود: مقرر گردید در کنار این واحد کارخانه کوره بلند نیز تأسیس شود که از مدار تولید خارج شد؛ متأسفانه بخش دوم اجرا نگردید و به لحاظ تولید و فروش آگلومره با مشکل مواجه شدیم.
رضا فلاح تصریح کرد: در سال ۹۱ کلنگ احداث کارخانه گندله سازی با کنسرسیوم چینی به زمین زده شد که تا سال ۹۴ ادامه داشت و بنا به دلایلی با گشایشی که در بحث سیاست خارجی رویداد تکنولوژی کارخانه گندله سازی توسط مسوولین وقت تغییر یافت و خوشبختانه در سال ۹۹ با دستور ریاست جمهوری افتتاح گردید.
وی با بیان اینکه زمان تحویل مسوولیت به بنده سه طرح بزرگ گندله سازی سه چاهون، فاضلاب شهری و پُست برق ۱۵۰ مگاوات از طرح‌های نیمه تمام شرکت سنگ آهن مرکزی بود که باید به سرانجام می رسید، گفت: مهمترین طرح کارخانه گندله سازی بود که امروز ارزش اسمی آن بیش از ۹ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود؛ الحمدا…با دستور ریاست جمهور در سال گذشته افتتاح گردید.
وی افزود: طرح فاضلاب شهری با هدف جمع آوری فاضلاب، تصفیه و استفاده از آب تصفیه شده کلنگ زنی شد. این طرح سال ۹۲ طراحی و فرسایشی شده بود؛ طی دو سال گذشته تلاش نمودیم تمرکز ویژه ای برروی آن داشته باشیم. امروز در ناحیه “ب” روزانه ۲۰ انشعاب وصل می شود که به تصفیه خانه رسیده است و در دستور کار وزیر نیرو قرار گرفته تا در نیمه اول سال افتتاح گردد و مشکل آبی شرکت را برطرف نماید.
اتمام طرح پُست برق ۱۵۰ مگاوات در شش ماه آینده

عضو هیئت مدیره سنگ آهن در خصوص طرح پُست برق ۱۵۰ مگاوات با اشاره به اختلافات حقوقی، ایرادات و مشکلاتی که شرکت با آن مواجه شده است تصریح کرد: این طرح نیز در دستور کار قرار گرفت و اخیراً طی توافقی با پیمانکار مقرر گردید طی شش ماه آینده این طرح به سرانجام برسد.
وی در ادامه اظهار داشت: امیدوارم این طرح ها در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد تا کمکی برای تأمین زیرساخت های کارخانجات جوار معدنی باشد.
وی طرح پرعیارسازی را یکی دیگر از طرح های شرکت عنوان کرد و گفت: یک دستگاه “اچ پی جی آر” خریداری و از سال ۹۵- ۹۶ آغاز به کار کرد؛ خوشبختانه در مرحله انعقاد قرارداد بهره‌برداری است و با راه اندازی این طرح تعدادی نیرو جدید جذب بازار کارخواهند شد و از سویی دیگر بخشی از تأمین خوراک را نیز خواهیم داشت.
سال گذشته ۶۰ میلیارتومان عوارض به شهر پرداخت گردید

مدیرعامل شرکت سنگ آهن با اشاره به پرداخت منظم عوارض شهر طی دو سال گذشته گفت: در طول دو سالی که سکاندار این مجموعه شدم شرکت سنگ آهن برای تحقق مسئولیت های اجتماعی خود سعی نمود در پرداخت عوارض به شهر نظر داشته باشد تا مسئولان شهر بتوانند حساب ویژه‌ای برای آن باز نمایند.
وی ادامه داد: شرکت سنگ آهن مرکزی در سال ۹۶ مبلغ ۹ میلیارد تومان، سال ۹۷ مبلغ ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، سال ۹۸ مبلغ ۳۲ میلیارد تومان و سال گذشته مبلغ ۶۰ میلیارد تومان به عنوان ۲ درصد از عوارض فروش در راستای توسعه، عمران شهر و روستاهای مجاور شهرستان پرداخت نموده است.
بدهی ۴۰ میلیارد تومانی سنگ آهن مرکزی به شهر

وی در پاسخ به این پرسش که”از محل فروش چه مقدار از عوارض ۲ درصد از فروش به شهر پرداخت نشده است؟ گفت: اگر صادرات را درنظر نگیریم از محل فروش داخلی حدود ۴۰ میلیارد تومان به صورت میانگین به شهر بدهی داریم.
وی با اشاره به برقراری اتحاد، همدلی، همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌ها و ادارات، فرمانداری و نهاد امام جمعه برای رسیدن به اهداف شرکت گفت: خوشبختانه شرکت سنگ آهن به اهداف خود در سال گذشته رسید و برای سال ۱۴۰۰ نیز اهدافی را تعریف نموده و برای آن برنامه ریزی کرده و در تلاش برای دستیابی به آن مهم هستیم.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن با اشاره به اینکه این شرکت با کسب رتبه ۸۶ توانست بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران به لحاظ سودآوری نقش داشته باشد؛ ابراز امیدواری کرد با تکمیل زنجیره فولاد این سودآوری افزایش یابد.
وی افزود: در مباحث رفاهی نیز اقدامات مؤثری انجام گرفته است که بازتاب آن را در میان پرسنل و بازنشستگان مشاهده می کنیم.
فلاح تصریح کرد: خدمت در شرکت سنگ آهن مرکزی مانند هر جای دیگر مثل دو امدادی می باشد طرح هایی که توسط مدیر عامل گذشته کلنگ آن به زمین زده شده یکی پس از دیگری به بهره برداری می رسد و وظیفه ما عمل به وظایف است.
وی با بیان اینکه مسیر سازندگی ادامه دارد، عنوان کرد: چشم اندازی که برای شهرستان بافق وجود دارد توسعه آن است که هر روز بهتر از روز قبل بوده و چرخه زنجیره فولاد رو به تکمیل رفته و با سرمایه‌گذاری های جدیدی که با شرکای خود انجام می دهیم برنامه ریزی ما برای سال آینده بهره‌برداری از آن می باشد.
فلاح در پاسخ به این پرسش که “گفته می شود برخی از ارکان شرکت سنگ آهن از گذشته تاکنون از طریق رانت به مقاصد خود دست پیدا می کردند جنابعالی به عنوان مدیر عامل مجموعه چه برنامه ای برای برخورد با این مسایل دارید؟ گفت: اگر مستندی وجود دارد ارایه دهید و مطمئن باشید دستور رسیدگی صادر می شود.
وی با اشاره به راه اندازی کمیته شفاف سازی و اتاق شیشه ای در مدت مسوولیت خود تصریح کرد: معتقدم باید اطلاعات قابل دسترس برای همگان باشد.
مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران_ بافق با بیان اینکه یکی از مباحث شفاف سازی، قراردادها، مزایده ها، خریدها و مناقصه ها است خاطر نشان کرد: تمام این موارد بر روی سایت شرکت قرار گرفته تا بتوان به طور دقیق تأمین کنندگان را ارزیابی کرد.
فلاح افزود: باید از انجام کارهای سلیقه ای و اعمال نظر جلوگیری شود؛ البته تا وضعیت مطلوب و عالی فاصله وجود دارد؛ اما مسیر درست را با انتخاب مشاوره هایی که گرفتیم به گونه ای طراحی نمودیم تا روزنه های ورود را مسدود نماییم.
با قیمت کارشناسی زمین را به فرهنگیان می فروشیم

رضا فلاح در پاسخ به این پرسش که ” به نظر شما حل مشکل مسکن فرهنگیان از چه طریق امکان پذیر می باشد؟ تصریح کرد: یک قطعه زمین، تعاونی مسکن فرهنگیان خریداری و بین فرهنگیان توزیع کرده است. این زمین مشکل حقوقی داشته است؛ اخیراً رأی صادر شده به نفع شرکت است؛ دعوای چندین ده ساله بوده که راهکار قانونی دارد و آن این است که ما مجوز های لازم را بگیریم تا با قیمت کارشناسی به مجموعه فرهنگیان فروخته شود و دغدغه آنها نیز برطرف گردد.
وی در خصوص شرکت نوظهور بافق گفت: زمانی که مزایده استخراج فروش سنگ آهن از معدن آنومالی شمالی برگزار گردید شرکت سنگ آهن برنده شد؛ اما با وجود دستگاه قضایی و ایراداتی که گرفته شد آن مزایده باطل گردید و مجدد برگزار شد که شرکت غدیر برنده آن گردید؛ اما ایراد قضایی مجدد در آن مزایده نیز بود که به سمت لغو آن می‌رفت؛ توافقی بین افرادی که در آن مزایده بودند صورت گرفت تا شراکتی انجام گیرد؛ اما یکی از چهار شرکت خارج شد و با تقسیم بندی که با مدیریت ایمیدرو انجام گرفت ۴۰ درصد به شرکت سنگ آهن، ۴۰ درصد به”غدیر” و ۲۰ درصد به “آریا جنوب” رسید که در آن زمان این شرکت با اعلام عدم تمایل به کار شراکت طی توافق با مدیرعامل وقت شرکت سنگ آهن برای صلح این ۲۰ درصد منعقد می‌شود؛ پس از آن پیگیری شد و مذاکره هایی مبنی بر وجود صلح نامه انجام گرفت؛ اما هنوز نتوانستیم به نتیجه برسیم، ولی ما موظف به پیگیری حقوقی هستیم تا شرکت سنگ آهن به حق خود برسد.
کارگران اخراجی گلایمند بودند که چرا نیروی زاهدانی روز مزد جذب نمودید؟

فلاح درخصوص نیروهای اخراج شده ازگندله سه چاهون اظهار داشت: در سال ۹۹ تعدادی نیرو به صورت کوتاه مدت و پاره وقت جذب کارخانه گندله سازی سه چاهون شدند و به عنوان نیروی جزء در شرکت “فکورصنعت” مشغول به کار بودند، حتی در قرار داد آنها نیز ذکر و به افرادی هم که قرارداد نداشتند به صورت شفاهی اطلاع داده شده بود.
وی ادامه داد: کارگران اخراجی گلایمند بودند که چرا نیروی زاهدانی روز مزد جذب نمودید و از ما استفاده نمی کنید؟ که در پاسخ به آنها گفته شد هرکدام از شما که حقوق و مزایای این افراد را قبول می‌کنید و تعهد می‌دهید همان کار را انجام دهید می توانید جایگزین و مشغول به کار شوید؛ اولویت ما نیروهای بومی می باشند.
رضا فلاح در ادامه پیرامون به کارگیری این نیروها گفت: در صورت نیاز به جذب نیرو اولویت با افرادی است که در طرح‌های شرکت کار می‌کردند و این افراد را نیز شامل می گردد.
وی در خصوص دفترچه درمان نیروهای روزمزد دایم اظهار داشت: هر فردی که بیمه می‌شود یک بیمه پایه دارد در شرکت سنگ آهن دو نوع بیمه داریم یک بیمه برای نیروهای رسمی که از قبل در شرکت ملی فولاد حضور داشتند؛ فقط ۱۳۰ نفر باقی ماندند که بیمه و کسورات بازنشستگی را به صندوق بازنشستگی فولاد پرداخت می‌کنند؛ سایر پرسنل بیمه و بازنشستگی خود را به تأمین اجتماعی پرداخت می‌نمایند؛ افرادی که تبدیل وضعیت یا روزمزد دائم شده بودند تقاضا برای استفاده از دفترچه خدمات درمانی فولاد کردند؛ یعنی بیمه و بازنشستگی را به تأمین اجتماعی پرداخت نمایند؛ اما دفترچه از خدمات فولاد داشته باشند. دستورهایی از مقامات بالا برای بررسی و مساعدت گرفته و موضوع در هیئت مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی مطرح شد که با توجه به بار مالی که به شرکت تحمیل می کرد این موضوع با دید مثبت در دستور کار قرار گرفت گروهی در مجموعه شرکت تشکیل داده شد و اقدامات مقدماتی برای صدور دفترچه و پیش از سال جدید انجام گرفت؛ اما فروردین‌ماه نامه ای از صندوق فولاد مبنی بر انجام هیچ اقدامی تا بررسی نهایی ابعاد مالی دریافت نمودیم و احتمالاً این نامه در دستور کار قرار گرفته است، ولی پیگیر این موضوع هستم.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی پیرامون میزان پیشرفت طرح ۲ میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن گفت: پیشرفت کارخانه دو میلیون تنی کنسانتره را برای امسال ۲۰ درصد در نظر گرفته ایم و کار باید همانند گندله سه چاهون در دو مرحله انجام گیرد؛ اما اقدامات در حال انجام است.
اعضای هیئت مدیره امضای دوم را در شرکت سنگ آهن انجام می دهند

فلاح درباره سلب امضاء معاون مالی شرکت سنگ آهن مرکزی و انتقال این واحد به تهران و عدم انجام تعهدات صندوق بازنشستگی فولاد کشور گفت: همه شرکت‌ها باید ۲ امضا داشته باشند در شرکت سنگ آهن همانند شرکت‌های بزرگ امضای اول مدیرعامل و دوم یکی از اعضای هیئت مدیره است؛ با توجه به این که کارهای اداری و مالی شرکت‌های بزرگ زیاد است این افراد دو نفر را جایگزین می‌کنند تا در نبود آنها حق امضا داشته باشند. در شرکت سنگ آهن در صورت نبود مدیرعامل، جانشین وی حق امضا دارد و نفر دوم مهندس شفیع بود که امضای خود را تنفیذ به معاون مالی و بازرگانی شرکت نمود؛ اخیراً آگهی تغییرات در هیئت مدیره داده شد به لحاظ ابعاد و بحث‌های نظارتی و استفاده از حق خود، امضاء به فرد مورد انتخاب از اعضای هیئت مدیره تنفیذ شد دغدغه رئیس شورای شهر برای انتقال واحد مالی یا اسناد و مدارک به تهران بود که اعلام کردیم هیچ سندی به تهران نمی رود و اعضای هیئت مدیره امضای دوم را در شرکت سنگ آهن انجام می دهند.
شرکت سنگ آهن هیچ حساب بانکی در تهران ندارد

وی افزود: وزیر کار در آذرماه سال گذشته نامه‌ای به همه شرکت‌های زیرمجموعه ارسال نمود و مصوبه هیئت دولت را به زیرمجموعه خود ابلاغ می‌کند که کلیه شرکت ها مکلف هستند؛ در صورت داشتن حساب بانکی در تهران آن حساب را به شهرستان محل فعالیت شرکت منتقل کنند؛ شرکت سنگ آهن به صورت کتبی اعلام نمود هیچ حساب بانکی در تهران ندارد و همه در شهرستان بافق است؛ دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشید.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن در خصوص دو نفر از اعضای بومی هیئت مدیره شرکت از خواسته‌های به حق مسئولین شهر است و وزیر وقت کاربر آن صحه گذاشته است گفت: بر این اساس اعلام به استفاده از ۲ نفر نیروی بومی شد و این خواسته به مسئولین تهران انتقال داده شده و در حال پیگیری است.
امیدوارم بتوانیم آنومالی‌ها را برگردانیم

فلاح در پاسخ به این پرسش که” آیا راه حل حقوقی برای بازگشت آنومالی های جدا شده از شرکت سنگ آهن به آن وجود دارد؟” عنوان کرد: برخی مباحث حقوقی است و به ما ارث رسیده و به عنوان مسئول باید پیگیری کنیم. یکی از آن مباحث ۳۸ آنومالی است که در سال ۸۵ از بدنه مجموعه شرکت سنگ آهن مرکزی جدا شده و پیش از آن که سکاندار شرکت سنگ آهن شوم پیگیری حقوقی توسط شورای اسلامی شهر در این خصوص انجام گرفت و در نهایت دادگاه اعلام کرد به دلیل آنکه ذینفع نبوده و نمی توانید پیگیر این موضوع باشید ما اسناد و مدارک را تا جایی که آنان پیش برده بودند، دریافت کرده و اسناد و مدارکی را نیز اضافه نمودیم؛ یک وکیل خبره در این زمینه اختیار کرده و در دستور کار قرار گرفته است، راهکارهایی وجود دارد؛ امیدوارم بتوانیم آن آنومالی ها را برگردانیم.
رضا فلاح در خصوص سفر استاندار یزد به بافق برای افتتاح و کلنگ زنی چند پروژه و جلسه‌ای که در فرمانداری با حضور نماینده

مجلس در شورای اسلامی و جمعی از مدیران شرکت‌ها و معادن برگزار و ماحصل آن تفاهم نامه

ای بود که بین شرکت سنگ آهن و فولاد غدیر منعقد شد؛ شایعاتی را مبنی بر لغو آن و همراهی نکردن سنگ‌آهن به عنوان یکی از شرکای این تفاهم نامه به دنبال داشت، اظهار کرد: شرکت فولاد غدیر اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری در شهرستان بافق نمود؛ با توجه به اینکه در آنومالی شمالی و میشدوان شریک هستیم ما نیز اعلام آمادگی کردیم.
وی ادامه داد: تخصص مجموعه غدیر در فولادسازی و شرکت سنگ آهن اکتشاف، استخراج، فرآوری و گندله سازی است
و از آنان خواسته شد در تکمیل زنجیره فولاد ما را یاری کنند به همین منظور صورت جلسه ای به امضای طرفین رسید تا مجوزهای لازم را از مجامع خود برای احداث کارخانه آهن اسفنجی ۲ میلیون تن و ۶/۱دهم فولادسازی اخذ کنند. در مجمعی که برگزار خواهد شد این موضوع مطرح تا مجوزهای آن گرفته شود؛ سرمایه‌گذاری بسیاری خوبی است که توسط شرکت سنگ آهن و فولاد غدیر در شهرستان بافق انجام می‌گیرد.
وی پیرامون انتخاب مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی آهن با بیان اینکه باشگاه یک ماهیت حقوقی مستقل دارد گفت: با توجه به اینکه مدیرعامل باشگاه به مقام بازنشستگی نائل شد، در راستای شایسته گزینی؛ هیئت مدیره فراخوانی برای انتخاب مدیرعامل باشگاه برگزار نمود که ۱۲ نفر شرکت کردند و مصاحبه در حال انجام است.
فلاح مبارکه در پاسخ به این پرسش که” فرابورس رفتن شرکت سنگ آهن در نهایت انجام می‌گیرد یا خیر؟ افزود: از سه سال قبل و پیش از آنکه عهده دار این مسوولیت شوم شرکت سنگ آهن مقدمات آن برای رفتن به بورس فراهم شده و در مهرماه سال گذشته در هیئت فرابورس مورد پذیرش قرار گرفته و ۶ ماه فرصت برای فراهم سازی مقدمات آن داده شد که بنا به دلایلی محقق نگردید و تقاضای تمدید آن را کردیم و تا تیرماه سال جاری برای انجام مباحث فرصت داده شده است.
وی تصریح کرد: خواسته‌هایی از سوی شورای اسلامی شهر و فرمانداری به مقامات بالا ارسال گردید و در آخرین جلسه توافق شد کارگروهی به ریاست فرماندار و منتخبین شورا تشکیل و خواسته ها جمع بندی و به صندوق و فرابورس اعلام شود این مرحله در حال پیگیری توسط نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی است که در صورت توافق بحث فرابورس انجام می‌گیرد.
شرکت دالاهو سهامدار عمده شرکت سنگ آهن می باشد

وی پیرامون شرکت دالاهو و ماهیت آن با بیان اینکه عمده سهام شرکت سنگ آهن برای این شرکت است گفت: شرکت ها بر اساس اصل ۴۴ واگذار می‌شوند. شرکتی که سهام شرکت دولتی به آن واگذار شده است مکلف است کمتر از سه سال درصد سهام خود را به زیر ۴۰ درصد برساند.
وی افزود: بیش از ۷۰ درصد از سهام شرکت سنگ آهن را به صندوق بازنشستگی داده بودند و موظف بود پیش از پایان ۳ سال این درصد خود را به زیر ۴۰ درصد برساند. صندوق بازنشستگی پیش از ورود بنده به عنوان مدیرعامل مجموعه قصد واگذاری سهام خود را داشت و آن را به شرکت “بین المللی فولاد دالاهو” واگذار کرد و به نوعی این امر قانونی شد؛ اکنون عمده سهام شرکت سنگ آهن برای این شرکت است و دالاهو نیز برای صندوق بازنشستگی فولاد کشور است.
شرکت سنگ آهن
سنگی برای فروش ندارد

مدیرعامل شرکت سنگ آهن در خصوص شایعاتی که مبنی بر ارسال سنگ از بافق به اشکذر برای پرعیار سازی و انتقال به دیگر نقاط کشور وجود دارد؛ تصریح کرد: در حال حاضر شرکت سنگ آهن سنگی برای فروش ندارد؛ یکی از مشکلات ما تأمین خوراک است. تا قبل از سال ۹۰ این کار انجام می‌گرفت؛ آن زمان برای اینکه نمی توانست مجموعه شرکت بدهی پیمانکار را پرداخت کند به جای بدهی سنگ به آنها می داد؛ پیش از این دو شرکت از بیرون کار پر عیار سازی را انجام می‌داند و اکنون این امر را دو شرکت معدنچیان که برای بازنشستگان و پرسنل مجموعه و گوهران چغارت که سهام آنها ۱۰۰ درصد برای سنگ آهن است، انجام می‌دهند.
تمام فرزندان شهدا بدون اولویت با هر سابقه‌ای تبدیل وضعیت شدند

وی پیرامون تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگر و جانباز بیان کرد: تمام فرزندان شهدا بدون اولویت با هر سابقه‌ای تبدیل وضعیت شدند و در خصوص فرزندان آزاده و جانباز درصدی برای آنان قرار گرفته که بر اساس اولویت تبدیل وضعیت خواهند شد.
وی درخصوص هدف از تشکیل کمیته بانوان در شرکت سنگ آهن گفت: باتوجه به اینکه حدود ۲۷۰ نفر خانم در شرکت سنگ آهن مرکزی مشغول به کار هستند برای اینکه خواسته بانوان پیگیری گردد این کمیته تشکیل شد تا از این طریق بتوانند خواسته های خود را پیگیری نمایند.
کارگاه دوخت لباس در زمینه کاهش هزینه ها موفق نبوده است

مهندس فلاح پیرامون کارگاه دوخت لباس که زیر مجموعه تعاونی مصرف شرکت سنگ آهن مرکزی است افزود: این کارگاه با هدف توانمندی بانوان سرپرست خانوار یا بدسرپرست راه اندازی شده است. مجموعه شرکت سنگ آهن با هدف خیرخواهانه تمام امکانات را در اختیار آنها قرار داده است.
وی تصریح کرد: با رویکرد مثبت اعلام کردیم لباس کاری که شما می دوزید را نسبت به قیمت دیگر مراکز درصدی بیشتر از شما خریداری می کنیم؛ متأسفانه در زمینه کاهش هزینه ها موفق نبوده است؛ فعالیت اقتصادی باید درآمدزا و سودمند باشد و با دیگر بازارها بتواند رقابت کند.
وی ادامه داد: چندین سال است این کارگاه فعالیت دارد، باید تا به حال لباس کار معادن و کارخانجات سطح شهر را در دست گرفته باشد شهرستان بافق بازار کار خوبی دارد.

با شورای کارگری تعامل داریم؛ شاید اختلاف نظری وجود داشته باشد

وی با بیان این که مقدمات انتخابات شورای کارگری در دست انجام است اظهار داشت: با شورای کارگری تعامل داریم؛ شاید اختلاف نظری وجود داشته که این طبیعی است.
وی در خصوص احداث پارک آبی گفت: بودجه ای برای آن تصویب شده است و محل احداث این پارک در حال بررسی می‌باشد؛ ان شاا… بعد از انتخاب پیمانکار کار آغاز خواهدشد.
معدن دی ۱۹
یا معدن سنگ آهن آریز

رضا فلاح در خصوص معدن دی ۱۹(معدن سنگ آهن آریز) گفت: در حال حاضر شرکتی تأسیس شده به نام “کویر یوز دره انجیر” که ۵۰ به ۵۰ هست و عواید آن هم با معدن چادرملو به صورت نصف است؛ خوشبختانه در ۲۰ بهمن ماه سال گذشته؛ کارگروه اقتصاد مقاومتی با حضور مسئولین نظارتی استان در بافق برگزار شد، مجوز باطله برداری را گرفته و در حال طی مراحل برگزاری انتخاب پیمانکار مناقصه برای باطله برداری به میزان ۴۰ میلیون تن هستیم. این موضوع یک خبر خوب جهت ایجاد اشتغال برای جوانان بافقی در این منطقه خواهد بود.
آموزش و پرورش
آینده ما را تضمین می کند

وی در پاسخ به این پرسش که “در زمان مدیریت جنابعالی در حوزه کمک به مدارس و میزان پیشرفت آنها چه اقداماتی انجام داده است؟” افزود: آموزش و پرورش آینده ما را تضمین می کند نگاه ما کمک به آن در تمام ابعاد بوده است. یکی از این موارد کمک به تجهیز و نوسازی مدارس بوده است.
وی افزود: در حال حاضر سه باب مدرسه را شروع و سه باب هم توسط پیمانکاران در حال ساخت است که در شهرستان بی سابقه است، ولی تا به حال به جایگاه مطلوب دست نیافته و در صدد این هستیم که در سال جاری جشنی تحت عنوان بافق شهری بدون مدرسه تخریبی برگزار کنیم.

کمک خواهیم کرد تا نسل مدارس قدیمی منقرض شود

مهندس فلاح تصریح کرد: در هر بخشی که خیری باشد کمک خواهیم کرد تا نسل مدارس قدیمی منقرض شود. کمک به برگزاری کنکور، رنگ آمیزی و تجهیز مدارس از جمله مواردی بوده که به آموزش وپرورش مساعدت شده است.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی در خصوص مدارس قراردادی “بوستان فضیلت” و “آوای علم” نیز بیان داشت: قرارداد یک ساله با آوای علم و بوستان فضیلت داشتیم؛ با توجه به تغییری که در مجموعه شرکت سنگ ایجاد و اصلاح هندسی که در پیت معدن صورت گرفت ۴ الی ۵ ساختمان بزرگ شرکت را از دست دادیم؛ به دلیل کمبود مکان، قرارداد این اماکن تمدید نخواهد شد.
عمده نیروهای گندله
زیر ۵ سال سابقه دارند

فلاح در پاسخ به این پرسش که “در زمینه تبدیل وضعیت نیروها آیا شامل پرسنل گندله سازی سه چاهون که سابقه ۵ سال دارند هم می شود یا خیر؟ خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه گندله تحویل گروه راهور داده شده این امکان وجود ندارد و یک سالی در اختیار “آپکو” هست؛ بعد از این اگر به این نتیجه رسیدیم که می توانیم این کار را انجام دهیم از آپکو تحویل و افراد باسابقه ۵ سال را تبدیل وضعیت می کنیم، ولی عمده نیروهای گندله زیر ۵ سال سابقه دارند.
چاه گزتحت تملک ایمیدرو
و دولتی است

این مقام مسئول در خصوص وضعیت معادن ناریگان و چاه گز تصریح کرد: در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که گذشته در شهرستان برگزار شد مدارک و مستندات در خصوص معدن ناریگان را ارائه و اعلام شد که در سال ۷۹ به اجاره سازمان انرژی اتمی درآمده و طبق دستوردادستان کارهایی انجام که خوشبختانه مجوز آنومالی۶A را گرفتیم و آنومالی۶B هم در شورای معادن استان در حال تصمیم گیری است؛ امیدوارم این قسمت هم در اختیار شرکت سنگ آهن مرکزی قرار بگیرد.
وی در رابطه با معدن چاه گز گفت: این معدن جزء آنومالی های اکتشافی شرکت سنگ آهن مرکزی است؛ همانند ۳۵ آنومالی که قبلاً بوده و خوشبختانه هنوز تحت تملک ایمیدرو و دولتی است.
فلاح افزود: ایمیدرو طبق مصوبه ای که هیئت دولت به آنها ابلاغ کرده سالیانه مقداری سنگ دانه بندی در اختیار ذوب آهن اصفهان قرار می دهد، پیگیری هایی توسط مسئولین شهرستان و استان برای واگذاری این آنومالی به شرکت سنگ آهن ادامه دارد و از طرفی هم مسئولین صندوق بازنشستگی با توجه به اینکه از دولت طلب دارد در حال پیگیری هستند.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی اظهار داشت: متأسفانه در سال ۹۹ چاه گز در فهرست واگذاری ها نبود؛ اگر بخواهند مکانی را تهاتر کنند، باید در فهرست واگذاری ها باشد که در سال ۱۴۰۰ جزء فهرست واگذاری ها درج شده و پیگیری هایی از سوی صندوق در حال انجام است که به ازای طلبی که از دولت دارد چاه گز را تهاتر کنیم که در این صورت می توانیم یک میلیون کاهش ظرفیتی که داریم را جبران نماییم.
فلاح در خصوص وضعیت جذب نیروی جدید در شرکت سنگ آهن مرکزی تأکید کرد: جذب هرگونه نیرو باتوجه به تدوین و تصویب شیوه نامه انجام خواهد شد.
۸ کیلومتر از جاده
بافق-بهاباد آماده انجام آسفالت و تأسیسات است

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی درخصوص جاده بافق- بهاباد گفت: در انتهای سال ۹۷ حدود ۱۹ کیلومتر از باند دوم جاده بافق- بهاباد را با حضور استاندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی کلنگ زنی کردیم؛ قرار بر این شد که عملیات خاکی توسط شرکت سنگ آهن، تأسیسات و آسفالت آن نیز بر عهده فرمانداری و وزارت راه و شهرسازی باشد.
وی افزود: در حال حاضر ۸ کیلومتر از این جاده آماده آسفالت و مابقی نیز در حال انجام است؛ اگر بحث معدن ناریگان حل شود از دوراهی سه چاهون تامعدن ناریگان را نیز حاضر هستیم عملیات خاکی آن را انجام دهیم؛ چراکه برای حمل سنگ باید از آن استفاده کنیم.
پرسنل شرکت آسمانه
دو برابر تولید و نصف حقوق دریافت می کنند

فلاح در ادامه در پاسخ به این پرسش که شرکت “آسمانه” پیمانکار دسته دوم عمران کلوت در معدن آنومالی سه چاهون حدود یکصد نیرو جذب و همگی نیز غیربومی هستند؛ چرا به پیمانکار بافقی داده نشده و با وجود نیروی متخصص بومی، پیمانکار نیروی بافقی جذب نمی کند؟ عنوان کرد: شرکت عمران کلوت در معدن آنومالی شمالی سه چاهون، کاوشگران نصر بافق و شهداب در حال فعالیت هستند که شهداب طبق برنامه در حال فعالیت و عمرات کلوت و جهاد نصر از برنامه خود عقب هستند. سال گذشته اعلام شد عمران کلوت ۶۰ درصد نسبت به برنامه عقب است و با این راندمان کاری نمی توانند عقب ماندگی را جبران کنند؛ لذا پیشنهاد دادند که می توانیم یک شرکتی را بیاوریم و با توجه به اینکه این آنومالی پراکنده است بخشی از کار را به شرکت دیگر واگذار کنیم. پرسنل شرکت آسمانه دو برابر تولید و نصف حقوق دریافت می کنند.
وی در خصوص وضعیت فولاد کسری اظهار داشت: شرکت سنگ آهن مرکزی در سال های قبل به این نتیجه رسید تا یک فولاد سازی را احداث کند و این را تا سال ۹۷ پیگیری کردند در سال ۹۷ شرکت به این نتیجه رسید با توجه به اینکه نقدینگی ندارد شریک بپذیرد و این شریک هم شرکت شهداب انتخاب شد؛ ۵۱ درصد شهداب و ۴۹ درصد شرکت سنگ آهن مرکزی، این کار ادامه داشت تا اینکه اعلام شد مجوز کوره بلند را نمی دهند تا اینکه شرکا تصمیم به فروش گرفتند و شرکت “سازهای صنعتی آذران” خرید آن را متقبل و قیمت گذاری و مجوز این کارخانه فروحته شده است.

تأمین خوراک و آب
دو مشکل بزرگ در شرکت سنگ آهن مرکزی است

فلاح در پایان خوش خبری در خصوص تأمین آب برای شرکت سنگ آهن داد و بیان داشت: مشکل خوراک و تأمین آب دو مشکل بزرگ در شرکت سنگ آهن مرکزی است که برای اولین بار در تاریخ ۴۷ ساله شرکت، سنگ خریداری می کنیم. در حوزه آب یک سرمایه گذاری بزرگ در حال انجام هست و آن هم بحث فاضلاب شهری شهر یزد است که در این مناقصه برنده شده و در این خصوص سرمایه گذاری می کنیم.
وی در این خصوص تصریح کرد: انتقال آب از یزد اقدام بزرگی برای تأمین آب صنعت شهرستان است. طبق برنامه ریزی ها قرار است که درسال ۱۴۰۴ این طرح به بهره برداری برسد و بهره برداری از آن به مدت ۲۵ سال در اختیار شرکت سنگ آهن مرکزی خواهد بود.

اکرم عباسی|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی