سنگ آهن برای تأمین خوراک تلاش کند

به گزارش هفته نامه افق کویر، “مهندس خلیل راستار” در سال ۱۳۴۳ از دانشگاه کلاستهال آلمان در رشته مهندسی معدن فارغ التحصیل شد. وی اوایل بهمن سال ۱۳۴۵ وارد بافق و در سمت های رییس اکتشافات، رییس بهره برداری از معدن چغارت، معاون فنی حوزه و اول فروردین ۱۳۵۱ رییس حوزه بافق و با تغییرات و تبدیل حوزه بافق به شرکت سنگ آهن مرکزی ایران از شهریور ۱۳۵۳ به سمت اولین مدیرعامل منصوب شد. در ادامه گفتگوی تلفنی خبرنگار افق کویر با وی را می خوانید.
“مهندس راستار” از آغاز به کار خویش در ایران به صحبت پرداخت و اظهار داشت: شادروان “مهندس سیروس به آیین” رئیس حوزه بافق و مسئول طرح های عمرانی سازمان ذوب آهن ازهم دانشکده ا ی من در دانشگاه کلاستهال آلمان بود. هنگام ورود من به دانشگاه؛ وی فارغ التحصیل رشته مهندسی معدن و دکترای زمین شناسی شد و پس از گذشت ۶ الی ۷ سال به ایران بازگشت. سال ۱۳۴۵ وی را به طور تصادفی در تهران ملاقات و با بنده به صحبت پرداخت.
وی افزود: در همان دیدار “مهندس سیروس به آیین” به قرارداد منعقد شده بین دولت ایران و شوروی برای ایجاد ذوب‌ آهن و توسعه و راه اندازی معادن با بنده صحبت نمود. کاربسیار بزرگ با حوزه ای سنگین؛ نیاز به نیروهایی قوی داشت که وی به من پیشنهاد داد تا به آنها بپیوندم.
خلیل راستار با اعلام اینکه آن زمان در شرکتی خصوصی معدن کرومیت فاریاب واقع در بخش رودان شهرستان میناب ” به عنوان مهندس معدن و سپس بسمت رییس معادن کرومیت اسفندقه واقع در استان کرمان مشغول به کار بوده؛ اشاره داشت و گفت: پروژه بافق بسیار عظیم و در سطح ممکلتی و برای بنده تعجب برانگیز بود. بلافاصله موافقت و مدارک را به سازمان ذوب آ هن تحویل دادم. سپس پذیرفته و به به بافق آمدم.
مدیرعامل اسبق شرکت سنگ آهن؛ با اشاره به وجود چند مغازه نامناسب، خیابان‌های خاکی که با عبور و مرورگرد و خاک و ترافیک بسیار بدی بین مسیر بافق و یزد ایجاد می شد؛ اعلام کرد: طی همان سال ها از سوی قسمت‌های معدن اقدام به ساماندهی صورت گرفت و وضعیت بافق به تدریج بهتر شد.

شرکت تعاونی در محل معدن تأسیس شد

وی ادامه داد: به علت نبود امکانات؛ برای خرید به بافق مراجعه نداشتیم و شرکت تعاونی در محل معدن تاسیس شده بود. البته خریدها به صورت عمده توسط شرکت تعاونی معدن از یزد صورت می گرفت.
مهندس راستار در پاسخ به این پرسش که در مقوله اکتشافات معادن، چرا در طول ۳۰ الی ۴۰ سال اخیر توجه خاصی نشده؛ توضیح داد: این پروژه بسیار مشخص شده و در یک محدوده معینی حدود ۵۰ هزار مترمربع بود. با توجه به پدیده های زمین شناسی که در منطقه دیده بودیم؛ انتظار وجود معادن بیشتری می رفت. طبق قرارداد با شوروی پروازهای هوایی و اکتشافات هوایی متعاقب آن زمینی و حفاری و… انجام و منطقه را مورد بررسی قراردادیم. بنابراین پروژه تعریف شده انجام و محدوده شناسایی و توده های معدنی در این ناحیه کشف و مشخص شد.
وی تصریح کرد: بعد از انقلاب پروژه خاصی در مورد اکتشافات پیش گرفته نشد. اگر ‌می‌خواست اکتشافات جدیدی شروع شود باید پروژه تعریف شده باشد و یک منطقه مشخصی را در نظر بگیرند و همان سیستم قبلی را اجرا کنند.
تمامی این معادن کوچک
توسط سنگ آهن کشف شده است
مهندس راستار در مورد خرید معادن کوچک همجوار از سوی شرکت سنگ آهن اذعان داشت: برای من بسیار تعجب آور است. به این علت که تمام این معادن کوچک توسط سنگ آهن کشف شده و دلیلی ندارد که دوباره خریداری نمایند و متعلق به شرکت سنگ آهن بوده است. نمی‌دانم در اثر چه عواملی این معادن مجددا از سنگ آهن منتقل ‌شده و دوباره باید رایزنی انجام شود.
وی تاکید داشت: البته بسیار باید کوشش شود تا خوراک کارخانه سنگ آهن بافق هر چه زودتر مهیا گردد. تا خدایی نکرده در آینده با کمبود سنگ آهن مواجه نشوند.
خلیل راستار در زمینه حق و حقوق بافق از شرکت سنگ آهن با اعلام اینکه قضاوت در این مورد بسیار سخت می باشد؛ بیان داشت: توقع افراد بافقی بسیار بالا؛ اما امکانات محدود است. سنگ آهن در محدوده ایران است و نمی توان گفت فقط بهره آن به بافق برسد، ولی جزئیات را در جریان نیستم تا حقیقت را بگویم.
وی با بیان اینکه قانون بهره ماهانه، درصد شهرداری را مشخص نموده، بیان داشت: بالاخره درصدی متعلق به بافق بوده و فکر می‌کنم تا حدودی کار انجام شده و یا خواهد شد؛ اما دقیق اطلاعی ندارم و باید طبق قانون رفتار شود؛ البته اگر این اقدام صورت نگرفته؛ قصور شده است. به هرحال وضعیت شهر بافق طی این چندسال بسیار بهتر و آباد گردیده و اهالی بافق بهره زیادی از این معدن برده اند.

الهام نصیرزاده|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در