سال ۱۴۰۱ شاهد توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار در بهاباد

به گزارش هفته نامه افق کویر، در گفتگویی ویژه “محمدمهدی خانی زاده” فرماندار شهرستان بهاباد، به پرسش های افق کویر پاسخ داد.
تردد کامیون هایی که مواد معدنی این معادن را حمل می کنند باعث ناایمن‌شدن و تخریب جاده می شوند
افق کویر: برخی معتقدند احداث جاده بافق به بهاباد به کمک معادن بستگی دارد و معادن نیز تمایل زیادی ندارند، چه اهرم فشاری دارید؟
با توجه به کمبود منابع اعتباری دولتی و زیاد بودن پروژه های نیمه تمام، قطعا نمی توان بدون کمک معادن به پیشرفت احداث باند دوم جاده بهاباد به بافق، امیدی داشت. تردد کامیون هایی که مواد معدنی این معادن را حمل می کنند باعث ناایمن‌شدن و تخریب جاده می شوند و معادن در این خصوص، مسئولیت دارند و معادن در تعاملاتی که در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی با فرمانداری ها دارند، می توانند مکلف به این کار شوند. البته باید ذکر شود که برخی از معادن به خوبی مسئولیت های اجتماعی خود را انجام می دهند که می توانم به شرکت صنعتی معدنی چادرملو اشاره کنم که ۲۰ کیلومتر از باند دوم جاده بهاباد به بافق ( از بهاباد تا روستای بویی آباد) با مشارکت این معدن، زیرسازی و آسفالت و به بهره برداری رسیده شده است.
همچنان ادامه ‌مسیر بلاتکلیف هست
افق کویر: آیا جاده بافق به بهاباد به همان تراژدی جاده بافق –یزد دچار خواهد شد که بیش از ۱۰ سال طول کشید؟
به نظر احداث باند دوم جاده بهاباد به بافق، بیشتر نیازمند همدلی و یکصدایی مردم و مسئولین بهاباد و بافق با یکدیگر و انعکاس صدایی واحد به مسئولین استانی و کشوری می باشد. تا زمانی که این همگرایی و هم افزایی‌ اتفاق نیفتد، وقوع تراژدی جاده یزد به بافق، دور از ذهن نیست. حداقل می توان برای تکمیل باند دوم جاده از بافق تا سه راهی سه چاهون که مسیر پرحادثه خیز و پرتردد می باشد، یکصدا و همدل بود تا این ۲۰ کیلومتر که ‌با مشارکت سنگ آهن مرکزی بافق، زیرسازی اکثر آن انجام شده، سریعتر آسفالت و به بهره برداری برسد. هم اکنون ادامه مسیر جاده از سه راهی سه چاهون تا روستای پرک‌تعیین تکلیف نشده و مشخص نیست که ادامه جاده از طریق سه چاهون ادامه پیدا می کند یا کوشک، و مشاوری‌هم که مطالعات را انجام داده از مطالعات خود دفاع نکرده و از جانب شهرستان بهاباد، بارها درخواست شده تا جلسه ای برگزار و مشاور، مطالعات خود را بیان و دفاع نموده و مسیر تعیین تکلیف گردد که تاکنون این اتفاق نیفتاده و همچنان ادامه ‌مسیر بلاتکلیف هست.
تهیه برنامه جامع تأمین آب شرب بهداشتی
و پایدار برای روستاها
افق کویر:برخی روستاهای منطقه بهاباد آب شرب لازم را ندارند چه برنامه ای برای تامین آنها دارید؟
در ابتدای تصدی مسئولیت فرمانداری در بهمن ماه سال ۹۶، تهیه برنامه جامع تأمین آب شرب بهداشتی و پایدار برای روستاهای شهرستان بهاباد به عنوان یکی از اولویت ها‌ در دستور کار قرار گرفت و برای آن برنامه ریزی شد که الان در بخش مرکزی تمامی روستاهایی که دارای شورا و دهیاری هستند از نعمت آب برخوردار هستند (روستای فضل آباد با اجرای شبکه برق که در حال انجام توسط پیمانکار هست در یک هفته آینده از نعمت آب شرب بهداشتی برخوردارخواهدشد) و برای بخش آسفیچ هم، مجتمع آب رسانی امام علی(ع) با مشارکت بنیاد علوی و آبفای‌ استان جهت آب رسانی به ۵۸ روستای بخش آسفیچ تعریف شد که هم اکنون در حال انجام می باشد. تجهیزات این پروژه به مبلغ ۷۵‌ میلیارد ریال توسط بنیاد علوی خریداری و تحویل آبفا گردیده و اجرا توسط آبفا انجام می گیرد. در سال گذشته نیز روستاهای ده جمال و کمکوییه ‌بخش آسفیچ از نعمت آب بهداشتی و قابل شرب برخوردار شدند.
افق کویر:آیا با ساخت خانه باغ و ویلا در روستاهای منطقه خود مخالفید؟
هر گونه فعالیتی در روستا می بایست در چهارچوب قوانین و مقررات و حفظ اراضی باغی و رعایت قوانین مرتبط با تغییر کاربری و مطابق طرح هادی صورت گیرد.
افق کویر:در خصوص عملیات اجرایی بهسازی محور بهاباد به چادرملو چه اقداماتی صورت گرفته است:
چون مسیر بهاباد به معدن چادرملو از داخل روستاهای دهستان جلگه می گذرد و تردد زیاد ماشین های سنگین و خودروهای عبوری به معدن چادرملو در این مسیر وجود دارد و شاهد تصادفات تلخ و ناگواری در این مسیر بودیم، احداث کمربندی روستاها که از روستای درب هنز‌شروع و تا بعد از کارخانه کیمیاداران ادامه پیدا می کند و همچنین بهسازی مسیر تا معدن چادرملو در دستور کار قرار گرفت و با اعتباری ۳۵۰ میلیارد ریالی که تامین اعتبار آن توسط شرکت صنعتی معدنی چادرملو انجام شد که جای تقدیر و تشکر از این بابت از مدیرعامل چادرملو جناب آقای مهندس تقی زاده وجود دارد، در سفر استاندار محترم به بهاباد، عملیات اجرایی آن آغازگردیده است.
افق کویر: در خصوص احداث پاسگاه انتظامی در دهستان جلگه توضیح دهید:
دهستان جلگه پاسگاه انتظامی وجود نداشت و با توجه به وسعت و جمعیت زیاد این دهستان، وجود پاسگاه در تامین امنیت منطقه و کاهش زمان حضور مامورین، از اولویت های امنیتی شهرستان بود که عملیات اجرایی ساخت پاسگاه انتظامی جلگه در روستای احمدآباد با حضور استاندار یزد آغازگردید.
افق کویر:در زمینه احداث گندله سازی ۴ میلیون تنی بهاباد صحبت بفرمایید:
یکی از پروژه های زیرساختی مهم در شهرستان بهاباد جهت ایجاد اشتغال پایدار و رفع مشکل بیکاری، احداث گندله سازی ۴ میلیون تنی بهاباد می باشد که بعد از انتصاب دکتر طالبی به عنوان استاندار یزد و تدبیر ایشان، مشکل بزرگ تامین آب این پروژه حل شد و در بازدید سال گذشته ایشان و تاکیدی که بر اتمام و بهره برداری هرچه سریعتر پروژه داشتند و رفع سایر موانعی که در اجرای این پروژه وجود داشت، اجرای پروژه سرعت خوبی گرفت و هم اکنون ۵۵ درصد پیشرفت دارد و در این سفر همچنین عملیات اجرایی اتصال خط ریلی گندله سازی بهاباد به راه آهن و کارخانه کنسانتره آهن شرکت‌ عصرنوین بهاباد ( با سرمایه گذاری ۶۵ درصدی چادرملو و ۳۵ درصدی فولاد غدیرایرانیان) آغاز شد. با بهره برداری این پروژه ها در نیمه اول سال ۱۴۰۱ ، شاهد توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار در شهرستان بهاباد خواهیم بود.

الهام نصیرزاده

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل