گفتگو با اولین نویسنده کتاب تاریخ بافق: اهل قلم از هیچ ناحیه ای حتی لفظی حمایت نمی شوند

الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، به تقویم ادبی تابستان نگاه می‌کردم و بزرگداشت‌ها، تولدها و درگذشت شاعران و نویسندگان در ماه‌های تابستان را بررسی می‌کردم که توجه ام به روز چهاردهم تیرماه جلب شد. نوزده سال است که در تقویم‌ها چهاردهم تیرماه به عنوان روز قلم نام‌گذاری شده است. روزی برای اهالی قلم؛ برای نویسندگان، مترجمان، منتقدان، پژوهشگران و …. روزی مخصوص قلم، که البته برای خیلی از مخاطبین اصلی‌اش هم ناشناخته است، چه برسد به مخاطبین دسته‌دوم و دسته‌سومش؛ البته روز قلم و سبب نام‌گذاری آن دو گونه است: “بیان زبان و بیان قلم. بیان زبان با زمان کهنه می‌شود و از بین می‌رود. ولی بیان قلم تا ابد باقی است.”(تفسیر مجمع‌البیان-علامه طبرسی)
به مناسبت گرامیداشت این روز گفتگوی افق کویر را با یکی از پیشکسوتان عرصه قلم می خوانید.
افق کویر: لطفا خودتان را برای خوانندگان افق کویر بیشتر معرفی کنید:
“رضا کارگران” متولد سال ۱۳۳۹ و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش در سال ۸۹ می باشم.
افق کویر: ” کتاب بافق” به عنوان اولین اثرتان در چه سالی منتشر شد و چگونه به نویسندگی روی آوردید؟
دبیر تاریخ بودم؛ تا سال ۸۰ کتابی در مورد شهرستان بافق نوشته نشده بود. دانشجویان و محققان مطالبی در مورد بافق خواستار بودند. آن زمان من نیز مطالبی از منابع مختلف جمع آوری و در اختیار آنها قرار می‌دادم. سرانجام منجر به این شد؛ که به سفارش برخی از دوستان این مطالب را به کتاب تبدیل کنم و تاریخ بافق به صورت مستند جمع‌آوری شود. سپس در ایام بازنشستگی به زندگی نامه شهدا و سرداران و افرادی که در دوران دفاع مقدس فعالیت داشتند؛ پرداختم و کتابی به عنوان “سردار شیاکو” تدوین نمودم.
افق کویر: در خصوص کتاب” سردارشیاکو” و کتب شهدا و سرداران توضیح دهید:
یکی از فرماندهان “حاج محمود اکبریان” بود؛ که محتوای کتاب زندگینامه این شهید عزیز است و بیشتر به جمع آوری خاطرات عزیزانی که در جنگ حضور داشته؛ پرداخته ام. مخصوصاً شهدای اعزامی از یزد مانند “سید خلیل آواره” که دایی “شهید اکرمی” بود. “شهید اکبریان” مسئولیت گروهی از بافقی ها را برعهده داشت؛ که در گردان “شهید آواره” بود؛ سیدخلیل آواره در تصادف جان خود را از دست داد؛ و چون در دفاع از کشور فعالیت داشت؛ ما به وی لقب شهید می‌دهیم.کتاب های دیگری را نیز نوشته و تحویل داده شده؛ که هنوز چاپ نشده است.
افق کویر: کتاب ها را به کجا تحویل داده اید؟ لطفا نام کتاب‌ها را ذکر بفرمایید:
به دلیل حفظ آثار سپاه الغدیر یزد با آنها همکاری می‌کردم؛ آن ها مشغول برگزاری جشنواره و کنگره ۴۶۰۰ شهید بودند و کتاب هایی که در اختیارشان هست را هنوز چاپ نکرده اند. کتاب هایی جداگانه از زندگینامه شهیدان “محمد تفکری” “نجاتعلی طالعی” “اکبرشاهپورزاده” و دیگر عزیزان کار نمودم و آماده چاپ است. همچنین از اعزاماتی که از بافق صورت می‌گرفت؛ مطالبی مهیا کرده و کتاب‌های دیگری در مورد دفاع مقدس دارم که هنوز چاپ و تایید نشده است. بنده بودجه ای برای چاپ آنها ندارم تا هرچه زودتر اقدام نمایم.
افق کویر: حمایت مالی از نویسندگان به چه میزان است؟
اهل قلم از هیچ ناحیه ای حتی لفظی حمایت نمی شوند. افراد اهل مطالعه می دانند که کتاب ها خریداری نمی شود. نزدیک ۲۵۰ جلد کتاب از تاریخ بافق دارم که هنوز فروش نرفته و در منزل بنده است. در این خصوص حتی نامه ای به بزرگان شهر نوشتم که مورد توجه واقع نشد. در دوره آقای شریعتی حمایتی از کتاب‌های من صورت گرفت. در مورد کتاب سردار شیاکو نیز از سوی دکتر طالبی استاندار، سپاه یزد و بافق از بنده تجلیل شد. هزینه کتاب “سردار شیاکو” را “خانم اسلامی” همسر شهید اکبریان متقبل شد و مقداری از هزینه چاپ را برادران با فقی در حفظ آثار یزدپرداخت کردند .
افق کویر: به چه انگیزه به نویسندگی روی آوردید و به نوشتن کتاب ادامه دادید؟
رشته علوم سیاسی خوانده بودم؛ در سپاه قسمت حوزه نمایندگی ولی فقیه مشغول به فعالیت بودم و نیز در دوران دفاع مقدس کارهای عقیدتی سیاسی زیادی انجام می دادم که به من ماموریتی داده شد تا هرشخص در شهرستان خود کار کند. من نیز از طرف سپاه یزد حدودا در سال ۶۸ شروع بکار کردم. شناسنامه ای برای هر شهرستان می خواستند که من چند صفحه ای نوشتم و بعد به خاطر اینکه جنگ تمام شده بود به آموزش و پرورش وارد شدم و آن زمان نیاز آموزش و پرورش برای دبیری زیاد بود به گونه ای که در هفته ۵۲ ساعت کلاس تاریخ داشتم؛ که اینگونه برحسب نیازی که بود به کار نوشتن پرداختم.
افق کویر: به نظر شما یک نویسنده خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
نویسنده خوب باید در زمینه های مختلف اهل مطالعه باشد مطالبی را که می نویسد مطابق با واقعیت جامعه باشد مخصوصاً در زمینه تاریخ، نویسنده خوب باید از نثر روان استفاده کند تا تمامی اقشار بتوانند استفاده ببرند باید در جمله بندی و انشا دقت کنند و مطالبی استفاده شود که برای جامعه مفید است.
افق کویر: همانطور که می‌دانید هر چیزی ممکن است دچار ضعف و آفت شود. به نظرتان آفت نویسندگی در چیست؟
نویسندگان الان به خاطر شبکه‌های مجازی که گاهاً این فضای مجازی هم مطالبی خوبی دارد و می توان استفاده مفیدی به عنوان پیش مقدمه داشت. قاعدتاً نویسندگان ما که تعداد کمی هم نیستند می توانند مطالب خوبی بنویسند در آن زمان که من شروع کردم هیچکس جرأت آن را نداشت که وارد نویسندگی شود ” مرحوم آیت‌اللهی” که دبیر ادبیات بنده بودند از ایشان خواستیم مطالب خود را در اختیار نسل جوان قرار دهند؛ که وی پذیرفت وکتابی در رابطه با نقش وزارت در ایران که خیلی جالب و مفید بود را نوشتند. عزیزان دیگری من جمله “محمدعلی طالعی” که فرهنگ عامیانه را نوشته و سایر عزیزانی که بعدا وارد عرصه شدند؛ توانستند مطالب خوب و مفیدی را در اختیار مردم شهر قرار دهند.
افق کویر: واژه «قلم» از دید شما چه تعریفی دارد؟
من اولین باری که بعد از انقلاب می خواستم وارد صحنه بشوم به هر کسی صاحب نظر بودند مراجعه می‌کردم این عزیزان واهمه داشتند که این مطالب را چگونه چاپ کنیم ؟مردم چه برخوردی خواهند داشت؟ و ….این مسائل دلهره خیلی عزیزان بود که الحمدا… این بحث ها تمام شد و سایر علاقمندان وارد این عرصه شدند. خداوند در قرآن کریم به قلم قسم یاد می کند پیامبران و ائمه اطهار سفارش زیادی در مورد قلم داشتند. “مداد العلما افضل من دما شهدا” یعنی علمی که در دست نویسنده‌ی متفکر است حتی از خون رزمنده در جبهه بالاتر است” و مطالبی از این قبیل که روایات زیادی عنوان شده است. خوشبختانه نویسندگان اهل مطالعه زیادی داریم که می‌توانند تراوش فکری خود را به صورت نوشته در اختیار مخاطبین قرار دهند.
افق کویر: تصور بفرمایید یک «قلم طلایی» در اختیارتان هست. اگر قرار باشد آن را به یکی از نویسندگان مورد علاقه‌تان اهداء کنید به چه کسی می‌دهید؟
معمولاً نویسندگان خوبی وجود دارند؛ بنده بیشتر کتاب های شهید مطهری را از ابتدای انقلاب می خواندم محمدرضا حکیمی که داستان تاریخی اسلام را نوشته و کتاب های دکتر شریعتی قبل از انقلاب، کتاب تفسیر نمونه از مکارم شیرازی که خیلی مطالب خوبی دارد. همچنین آقای آیت‌اللهی در شهرستان بافق که خیلی خوب کار کردند و کتاب خوبی به عرصه رساند.
افق کویر: با توجه به اینکه مطالعه بالایی دارید سطح سواد را در این زمینه در چه سطحی می دانید و به نظر شما نویسندگان بافق خوب می نویسند در صورت تمایل نام ببرید؟
مطالب ” سیدحامد سلیمانی” دبیر تاریخ را اخیراً خواندم مطالب خوبی در مورد عنایت سلطان بافق نوشته بود که مطالب خوب و جالبی از نظر بنده است. دیگر عزیزان هم مطالبشان را دنبال می‌کنم که مطالب خوبی را می‌نویسند.
افق کویر: راز ماندگاری بعضی از کتابها، مقاله ها و شعرها چه می‌تواند باشد؟
نویسنده‌ای که با اخلاص و برای خدا کار می‌کند ماندگار خواهد بود . قصد بدست آوردن شهرت و دیگر مسائل مادی نداشته باشند اوایلی که کتاب بنده منتشر شده بود خیلی افراد مطالعه و اظهار نظر می کردند که این برای من جای تحسین داشت؛ از همان زمان مشخص بود؛ که مردم شهرستان اهل فکر و اندیشه هستند .
افق کویر: صحبت پایانی :
برای شما و هفته نامه افق کویر آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی