سایه بی توجهی بر سر روستای گردشگری

به گزارش هفته نامه افق کویر، باقرآباد روستایی در فاصله ده کیلومتری شمال شهرستان بافق که دارای یکی از بزرگترین قلعه های تاریخی در ایران می باشد؛ مستندهای تاریخی نشان می‌دهد این قلعه مربوط به دوره‌ قاجار است و سبب شده باقرآباد به عنوان یک روستای گردشگری معرفی گردد؛ اما این روستا نیاز به توجه بیشتر و ساماندهی از سوی مسئولین دارد. خبرنگار نشریه در گفتگو با ” مرتضی رنجبر” یکی از اهالی ساکن روستا مشکلات را گزارش می دهد.

جهت تکمیل بلوار باقرآباد
کدام ارگان باید پاسخ دهد!؟

وی که در سالیان گذشته دهیار روستای باقرآباد بوده؛ از مشکلات نام برد و اظهار کرد: جاده پرتردد باقرآباد به حال خود رها شده و نیاز به رسیدگی دارد تا از این بلاتکلیفی خارج و بلوار تکمیل شود.
رنجبر افزود: برای تکمیل دوبانده شدن این بلوار؛ ما نمی‌دانیم به کدام ارگان باید مراجعه کنیم.
به میدان گردشگری
رسیدگی نمی شود

ساکن روستای باقرآباد؛ با اشاره به میدان بزرگ گردشگری که در چندکیلومتر مانده به روستا واقع شده؛ اذعان داشت: میدانی که به نام گردشگری تابلو آن نصب گردیده؛ همانند زمینی کویری اطراف آن بلوک گذاری و نیاز به تکمیل و رسیدگی دارد.
وی با اعلام اینکه در زمینه روشنایی میدان، شرکت سنگ آهن مساعدت داشته؛ گفت: میدان گردشگری در راستای بلوار احداث شده توسط شرکت سنگ آهن قرارگرفته؛ و نیاز به روشنایی دائم دارد.
رنجبر تصریح کرد: تکمیل این میدان نابسامان بر عهده هر ارگانی قرار گرفته؛ باید مسئولین مربوطه جهت آبادنی و تکمیل آن اقدام نمایند.
هیچ تابلویی جهت ممنوعیت ریختن نخاله های ساختمانی نصب نیست

وی در خصوص نخاله های ساختمانی که در مسیر این جاده توریستی مانند تپه های خاکی چهره بیابان را بهم ریخته اظهار کرد: نخاله های ساختمانی بیش از حد در طول این مسیر توسط شهروندان تخلیه شده؛ متأسفانه از سوی ارگان مربوطه هیچ تابلویی جهت ممنوعیت ریختن نخاله های ساختمانی و نیز هشدار قانونی نصب نشده است.

هیچکس پاسخگو نیست

مرتضی رنجبر ادامه داد: پیرامون نصب تابلو جهت جلوگیری از تخلیه نخاله های ساختمانی چندین بار پیگیری انجام شده؛ حتی با اداره راه و شهرسازی، محیط زیست و… صحبت نمودم؛ اما هیچکس پاسخگو نیست.

پیچ خطرناک با زاویه ۹۰ درجه

وی با اشاره به جاده شلوغ و خطرناک باقرآباد؛ که دسترسی به مزارع کشاورزی زیادی دارد؛ عنوان داشت: جاده روستای باقرآباد دارای یک گردش و پیچی به نام تراب آباد می باشد؛ که در این ناحیه سفره خانه ای قرار گرفته و بسیار خطرناک و پیچ غیراستانداردی وجود دارد.
رنجبر با اعلام زاویه ۹۰ درجه این پیچ که قابلیت دید برای راننده امکان پذیرنیست؛ بیان کرد: این پیچ تند با عدم دید برای رانندگان؛ توسط پلیس راه جهت اصلاح مسیر و پیچ صورتجلسه ای تنظیم شد؛ که نیاز به اقدام توسط مسئولین و همت آنها را می طلبد.

نبود آنتن مناسب درروستا ی گردشگری

وی در بحث آنتن‌دهی روستا که پاسخگو گردشگران و اهالی نیست؛ توضیح داد: باقرآباد یک روستای گردشگری با قدمت ۳۰۰ سال که هم قدمت باغ دولت آباد یزد می باشد؛ دارای بزرگترین قلعه بومی کل کشور با ۵۴ اتاق که ظرفیت پذیرش گردشگران بسیاری را داراست؛ متاسفانه بدون زیرساخت و آنتن نامناسب مورد توجه واقع نشده است.

دکل بلاتکلیف مانده
رنجبر با بیان اینکه در این روستا استفاده از تلفن همراه و اینترنت معضل است؛ افزود: شرکت خصوصی دکلی برای این روستا نصب کرده؛ که بعد از گذشت سه سال هنوز این دکل بلاتکلیف مانده و هیچ نقشی ندارد.

قرض دکل از روستای صادق آباد

وی افزود: یک دکل از روستای صادق آباد که بعد از باقرآباد قرار دارد به عنوان قرض با اینترنت ۲g و ۳g نصب شده و باقرآباد از هیچ امکاناتی در این زمینه برخوردار نیست.
وی با اشاره به نزدیک بودن روستا به شهر و سکونت ۵۰۰ نفری مردم در باقرآباد تصریح کرد: با توجه به این جمعیت زیاد؛ آنتن ضعیف ۳g وصل شده که مردم از قابلیت پایینی برخوردار هستند. حتی اعلام شده؛ که مربوط به سایت سیار مخابرات و به صورت موقت در اختیار این روستا قرار دارد.
رنجبر در خصوص میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روستا گفت: تقاضا داریم نمایندگی میراث جهت باسازی نمای کل روستا مساعدت کند تا منازل قدیمی زیادی که در باقرآباد به طویله تبدیل شده از این حال خارج شود.
وی با بیان اینکه منزال قدیمی باید مورد استفاده ساکنین و برای گردشگری مهیا شود؛ ادامه داد: در تلاش احداث یک پهنه دامی در نزدیکی روستا هستیم تا اهالی باقرآباد احشام را از خانه های قدیمی به آن مکان انتقال دهند و دیگر شاهد استفاده خانه های زیبای قدیمی به عنوان محل نگهداری حیوانات نباشیم.

در حریم گردشگری هزینه نمی شود

دهیار اسبق باقرآباد با بیان اینکه در این روستای گردشگری هزینه نمی‌شود؛ گفت: باید تغییرات و باسازی اساسی در حریم گردشگری باقرآباد صورت بگیرد و این جز وظایف گردشگری است.
ثبت جمعیت در سامانه سیب

وی افزود: با توجه به اینکه در بخشداری در سامانه سیب جمعیت این روستا کم تعریف شده؛ متاسفانه بودجه قابل توجه ای به روستا تعلق نمی‌گیرد.
رنجبر در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز روستای باقرآباد گفت: با همت شورا و دهیاری، نخلستان این روستا بکر نگهداری و اجازه داده نشده؛ هیچگونه ساخت و سازی صورت بگیرد.
وی با اشاره به آغاز ساخت و سازهای غیرمجاز تاکید کرد: کم‌کم ساخت و ساز آغاز و اداره جهاد کشاورزی پیگیر بوده است؛ اما باید بیشتر پیگیری و مانع ساخت و سازهای غیرمجاز شد.
قنات باقرآباد از تفرجگاه آبشار

مرتضی رنجبر به قنات باقرآباد که عامل پدید آمدن روستا شده؛ عنوان داشت: جهت زنده نگه داشتن قنات به یاری مسئولین نیاز است. در این زمینه از شورای شهر و شهردار خواستاریم؛ تا به این قنات که از قسمت تفرجگاه آبشار شروع می شود به عنوان جاذبه گردشگری نگاه کنند.

ایجاد مشاغل گردشگری

وی گفت: در این روستا برای احداث مشاغل گردشگری جای کار بسیار است؛ از طریق این جاذبه ها می توان دهیاری با مساعدت شهرداری جهت کسب درآمد؛ مشاغل گردشگری زیبایی ایجاد نمایند تا مردم خود به خود جذب شوند.
رنجبر در پایان اعلام داشت: مشکلات بایدحل شود و نیاز به پیگیری دارد.
با توجه به گزارش فوق؛ نکته قابل توجه این است؛ که چرا روستای صادق آباد زودتر از باقرآباد دارای دکل گردیده و اکنون این روستا با ۵۰۰ نفرجمعیت باید دارای دکلی بلاتکلیف و قرضی آن هم با اینترنت ضعیف باشد، تا آنجا که مدتی پیش اینترنت ضعیف روستا باقرآباد از طریق یک گردشگر از طریق فضای مجازی جهانی شد. موضوع دیگر بلوار باقرآباد است؛ شهرداری در این خصوص به قول خود عمل نمود و مسیر را سر موعد مقررافتتاح کرد؛ اما مسیر ی که باید توسط بخشداری تکمیل و احداث می گردید به حال خود رها شده ، حتی از طریق این رسانه چندین بار موضوع پیگیری شد، ولی بی نتیجه ماند. از دیگر مشکلات این روستا می توان به پیچ حادثه آفرین تراب آباد، عدم توجه میراث فرهنگی به روستا، کمبود بودجه و … اشاره نمود. به امید آنکه به زودی شاهد رفع مشکلات این روستای گردشگری باشیم.

الهام نصیرزاده|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل