شهر بافق در گذر از ۲ هزار روز

الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، با توجه به گذشت ۶ سال از دوران تصدی ” سیدعلی نوروززاده” به سمت شهردار شهر نمونه گردشگری طی مصاحبه ای پاسخ این مسئول اجرایی به پرسش های افق کویر و نیز پیامک های مردمی به شرح ذیل می باشد.
افق کویر: مهمترین اقدام شما در طول تصدی شهرداری تان چیست؟
اقدامات شهرداریها در حوزه های مختلفی است. و البته در طی این سالها به لطف خدا و زحمات همکاران اقدامات گسترده ای انجام شده که در این مقال نمی شود کامل بیان کرد و به عنوان نمونه به برخی از آنها اشاره می شود.
در زمینه عمرانی دهها پروژه عمرانی انجام شده که به صورت نمونه می‌توان به ساخت گردشگاه آبشاربافق ، مجموعه تفریحی، فرهنگی و گردشگری باغ ایرانی و طراحی مجتمع تجاری گردشگری و پارکینگ طبقاتی در حاشیه بلوار وحشی بافقی کرد. همچنین تکمیل بلوار وحشی بافقی، بلوارباقرآباد، دوقطعه از بلوارآیت ا… میرغنی زاده و لاین هایی دومی که به این بلوار اضافه شده؛ تکمیل بلوار پیرمراد، بلوار ملااسدا… بافقی، فاز نهایی بلوار شهدا ، بلوار کشاورز ، و اخیرا خیابان دانایی و بلوارآزادگان که کلنگ آن به زمین زده شده و کاری مهم و راهبردی در‌حال انجام است.
برای اجرای طرحهای عمرانی املاک بسیاری با توافق با مردم خریداری شده و طی این ۶ سال حتی یک ملک به صورت قهری از طریق دادگستری خریداری نشده است و تمام این اقدامات با مشارکت و رضایت مردم تملک شده است.
احداث خانه فرهنگ ۱ و ۲ شهرداری ، ساختمان جدید شورای اسلامي شهر، ایستگاه جدید آتش نشانی و افزایش ایستگاههای آتش نشانی به ۲ ایستگاه ، روکش آسفالت معابر با میانگین متراژ سالانه ۳۵۰ هزار مترمربع ، سنگفرش معابر با میانگین سالانه ۲۰ هزار مترمربع از جمله اتفاقات مهمی در حوزه عمرانی بودند . در بحث توسعه فضای سبزشهری افزایش بیش از ۳ مترمربع به سرانه فضای سبزشهری و افزایش ۴ متر مربع به سرانه فضای سبز حریم شهر ، تکمیل جداسازی آب شرب از آب فضای سبز که تنها شهر در استان بوده که صددرصد جداسازی انجام و بستر توسعه و رشد فضای سبز فراهم شده است.بخشی از اقدامات گسترده ه در این حوزه بوده است .
افق کویر:اقدامات شهرداری در حوزه فرهنگی و اجتماعی چه بوده است؟
درمباحث فرهنگی و اجتماعی و ورزشی تغییر نگرش اساسی اتفاق افتاد . احداث خانه های فرهنگ ، ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست با برگزاری همایشها و تبلیغات محیطی و نیز ترویج فرهنگ استفاده بهینه از منابع آب شرب و نیز حفظ زمین ازگسترش پسماندها با ترویج فرهنگ جداسازی و تفکیک زباله بسیار مهم بوده است . در خصوص پرکردن سالم اوقات فراغت با توسعه فضاهای ورزشی و ساخت ۵ زمین ورزشی و نیز پیست های دوچرخه سواری و موتورسواری کارهای خوبی انجام شده است. با برگزاری هشت جشنواره نوروزی و تابستانه و استفاده از ظرفیت همکاری همه گروههای موثراز جمله هنرمندان ، روحانیون ، کارآفرینان ، ورزشکاران، خبرنگاران ، دانش آموزان و عموم مردم اوقات فراغت آن ها مخصوصاً جوانان را در این ایام عمدتا تعطیل به نحو مطلوبی پر کردیم و نشان داده شد که می‌توان شادی ها را با رعایت کامل هنجارهای اخلاقی و اسلامی داشته باشیم. خوشبختانه برنامه های خوب و نمونه‌ای برگزار و به دفعات زیاد شهرداری به عنوان شروع کننده جشنواره های سالم و معرفی شهربافق به بهترین نحو معرفی شده است.
در مباحث دیگری همچون فرهنگ درختکاری با پویش هر شهید یک نهال همه گروه‌های موثر جامعه به یاد شهدای عزیز درخت کاشتند. در بحث فریضه نماز توسعه نمازخانه ها و همکاری با مساجد و در موضوع زکات کارهایی چون نامگذاری میدان و پلاک کوبی بیش از ۴۰۰۰ درخت خرما و زیتون در قالب شجره طیبه زکات از دیگر اقدامات بود.
افق کویر: یکی از نقدهایی که برشما وارد می باشد؛ این است که بیش از اندازه به تفرجگاه آبشار بها داده اید؛ در حالی که می توان بخشی از بودجه شهرداری را در این موضوع در محلات مصرف کرد! آیا اقدامی در این زمینه صورت گرفته است؟
برخی پروژه ها متعلق به یک محله نیستند و کل شهر را پوشش می دهند از جمله پروژه آبشار بافق . تفرجگاه آبشار یک نقطه قوت برای همه شهر و منطقه است. سهمی که برای تفرجگاه آبشار خرج می شود هیچگاه از سهم و بودجه محلات نبوده و در چند سال گذشته اتفاقاتی در محلات صورت گرفته؛ که در سال های گذشته زیاد انجام نشده بود. برای اولین بار در محلات زمین‌های ورزشی کوثر، امام حسین(ع)، شاهد و پیرمراد ساخته شد. در محلات پارکهای جدید از جمله در محلات مظفریه ، فخریه ، حجت و شهرکهای زیتون و امام حسین با مساحت بیش از پنجاه هزار مترمربع احداث گردیده است. ضمن آنکه در نقاط متعدد دیگری هم یا زمینهایی خریداری شده و یا در حال خرید برای ایجاد پارک های محله ای هستیم . خریداری زمین هایی برای فضای سبز که در گذشته انجام نشده بود و ما به دنبال رشد حداکثری فضای سبز و تفریحی هستیم. در کنار مجموعه آبشار، ساخت مجموعه های ارزشمند دیگری نیز شروع شده است. مجموعه بزرگ باغ ایرانی نیز با داشتن فضاهایی مانند سینما، رستوران، موزه، کتابخانه، حمامهای سنتی و تالار یک اتفاق خاص است.
مجموع این صحبت‌ها آنکه پارک آبشار هیچ خدشه ای به پروژه های شهری وارد نکرده و این اقدامات در آبشار الگویی برای سایر شهروندان جهت ساخت و ساز خصوصا در فضاسازی خانه باغ گردیده است. خوشبختانه تفرجگاه آبشار در استان بلکه در کشور نمونه است.
افق کویر: المان محمدتقی خان بافقی بر چه اساسی در خیابان شهدا برای نصب قرار گرفته؛ در این باره توضیحاتی بفرمایید:
یکی از وظایف شهرداری در کنار کارهای عمرانی و خدماتی توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی و توجه به پیشینه و تاریخ یک شهراست. قاعدتا میادین مکان مناسبی برای نمایش تاریخ و آداب و رسوم و فرهنگ و پیشینه یک شهر برای شهروندان و مسافران می باشد. این موضوع سابقه داشته و در خصوص شخصیت‌های بزرگی چون آیت ا… شیخ محمد تقی بافقی، وحشی بافقی، محمد مفیدی مستوفی، ناجی، شهدای انقلاب و سرداران شهید بافق اقداماتی صورت گرفته و در ادامه این موضوع لازم بود از گذشتگان که در تاریخ این شهر، استان و کشور نقش آفرین بوده، شهرداری نیز به سهم خود قدرشناسی داشته باشد. محمدتقی خان بافقی یکی از چهره های شناخته شده در کشور بوده؛ وی علاوه بر نظامی‌گری و نقش انکارناپذیر در تامین امنیت منطقه، منشاء خدمات ارزنده‌ای در مباحث فرهنگی، عمرانی و اجتماعی از جمله ساخت بازارهای متعدد از جمله بازار خان، باغ دولت آباد، قنات ها و مدارس علمیه بوده است. که در زمینه المان محمدتقی خان بافقی با تصویب شورای اسلامی شهر تصمیم گیری و این میدان که در مسیر مهمی از شهر واقع شده و موازی خیابان وحشی بافقی و در مسیر میدان زکات ، بلوار امام جعفرصادق (ع)، پیرمراد، میدان امام حسین (ع) تا بلوار ولیعصر(عج) قرار گرفت. نخلستان های تاریخی و باغ عمارت که در دوره سلسله خوانین در بافق ایجاد شده در مسیر و نزدیک میدان قرار دارد.
افق کویر: آیا المان هایی دیگری در دست اقدام است؟
بله المانهای دیگر شهری نیز ازجمله المان فاطمیه ، معلم ، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ، قطار ، صنایع دستی و گردشگری نیز در حال طراحی و ساخت هستند که به تدریج نصب می شوند.
افق کویر: بلوارهای در مسیر این میدان چه زمانی به بهره برداری خواهد رسید؟
بلوار ملا اسدا… بافقی تا قبل از پائیز بهره برداری می شود و املاک مسیر قطعه نهایی بلوار از میدان محمدتقی خان تا میدان خبرنگار واقع در خیابان امام رضا(ع) در حال خرید و آزادسازی می باشد که ان شاا… تا پایان سال تکمیل شود و بخش مهمی از بار ترافیکی از بلوار های وحشی‌بافقی و ۱۵ خرداد کاسته می شود.
افق کویر:مشکل روان آب ها در برخی معابر قابل حل شدن نیست؟ چرا موجب می‌شود تا چنین مسائلی در برخی از نقاط شهر روی بدهد؟
برخی از‌شهروندان معترض به آب‌گرفتگی هستند که مقوله ای جدا از روان آبها است. در زمان بارندگی روان آب وجود دارد که در مسیر خروجی شهر نسبت به حجم بارش نمود دارد. یکی از نقاط میدان فاطمیه بوده که در حقیقت ضلع جنوبی و شمالی بلوار کشاورز و تمام کوچه ها دسترسی به این بلوار داشته و خیابان مهدیه، خیابان شیخ محمدتقی، بلوار امام خمینی، مسجد جامع، امام علی، وحشی بافقی تماما آب ها جمع و به سمت خیابان مهدیه و میدان فاطمیه در بلوار کشاورز دفع می شود. خروجی دیگر بلوار باقرآباد، خیابان شهدا، شهید تفکری، خیابان امام رضا، چهارده معصوم و کل شهرک ها که از طریق کانال کنار هتل علمدار و پمپ بنزین لطفی خارج می شود. در خیابان شیخ محمدتقی با وجود اینکه ۱۰ سال مردم با این مشکل دست و پنجه نرم کردند؛ اکنون مشکلی در این زمینه به حداقل رسیده است . خوشبختانه در بارندگی های اخیر هیچ خسارتی نداشتیم .
افق کویر:آیا سرعت کاه های نصب شده خسارتی بر خودروی شما وارد نمی‌کند که شهروندان با این مشکل مواجه هستند و در این زمینه چه صحبتی با معترضین دارید؟
شهرداری مجری تصمیمات شورای ترافیک است و هر سرعتکاه با درخوست پلیس راهنمایی و رانندگی و مصوبه شورای ترافیک نصب و کارشناسی شده است. البته سرعت کاه به معنی کاهش سرعت تا ۲۰ کیلومتر در ساعت است و سرعت بالاتر از این احتمالا آسیب به خودرو وارد می‌کند. امیدواریم با رعایت سرعت مجاز از سوی همه رانندگان شاهد عدم نیاز به این ملزومات ترافیکی باشیم.
افق کویر:برخی از شرکت‌های بزرگ معدنی در بافق برای ساخت دفتر از ساختمان اداری فضا می‌خواهند آیا شهرداری نمی تواند؛ زمین مناسبی را با کاربری مربوطه در اختیار آنها قرار دهد؟
این موضوع برعهده شهرداری نیست و متقاضی باید جهت واگذاری زمین از اداره راه و شهرسازی که زمین دولتی در اختیار دارد؛ درخواست نمایند. و یا زمین های ملکی با کاربری اداری را از اشخاص خریداری کند.
افق کویر:پل قطار در نزدیکی تفرجگاه آبشار نیاز به حصارکشی کامل دارد با توجه به خطراتی که با حضور کودکان در آن محل توسط راننده قطار مشاهده شده؛ در این زمینه چه اقدامی انجام گرفته است؟
حصارکشی توسط شهرداری انجام شده و از لحاظ فنی اگر از سوی راه آهن نیاز تکمیلی اعلام شود؛ اقدام خواهیم نمود.
افق کویر:میدان مقابل ایستگاه راه آهن دارای یک المان لکوموتیو بوده است که از سوی ساکنین شنیده شده شهرداری برای تکمیل اقدام نموده؛ در این باره توضیح دهید؟
قطعه اول از سوی راه‌آهن اهدا و نصب شده است. شهرداری جهت ساخت قطعه دوم، پیمانکار انتخاب نموده و کار در کارگاه با تجهیزات در حال ساخت و کامل شدن است و چند روز دیگر نصب خواهد شد.
افق کویر: اگر درآمد شهرداری غیر از کمک شرکت‌های معدنی منطقه بود چگونه درآمدزایی داشتید؟
کلیه دریافت‌ها و پرداخت‌ها و کلیه درآمدها و هزینه‌ها شهرداری براساس قوانین بوده و شهرداری نمی‌تواند مبلغی را غیر از قوانین دریافت و پرداخت کند. معادن، کارخانجات و صنایع؛ بخشی از درآمدهای تعریف شده شهرداری ها بوده؛ که در کنار آن عوارض وجود دارد. گزارش آن هر ۶ ماه یکبار توسط رسانه‌ها و روزنامه‌های محلی در اختیار عموم قرار می گیرد.
افق کویر: آیا شهرداری برنامه دارد تا با هماهنگی نمایندگی میراث فرهنگی، نسبت به کاوش در تپه‌های قاضی میرجعفر(ع)به عنوان بخشی از تاریخ نهفته بافق کمک کند تا از این راه قسمتی از رسالت فرهنگی خود را در بخش برنامه‌های فرهنگی شهرداری دنبال کند؟
در سال های گذشته شهرداری با اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر تفاهم‌نامه‌های خوبی برای بهسازی، بازسازی و مرمت و احیای بافت های تاریخی انجام داده و اکنون هیچ درخواستی از سوی نمایندگی میراث فرهنگی در این مورد وجود نداشته و در صورت درخواست؛ حتماً بررسی و تا حد امکان مساعدت خواهیم داشت.

افق کویر:آیا این امکان وجود دارد تا از سوی شهرداری برای ساماندهی کارگران میدانی مکانی در نظر گرفته شود؟
با توجه به اینکه واگذاری زمین در اختیار شهرداری نیست؛ از سوی رییس انجمن صنفی کارگران؛ در جلسات این درخواست مطرح شد و رئیس انجمن صنفی مربوطه اعلام کرد که مکانی را مهیا نموده و شهرداری به وی کمک خواهد کرد.
افق کویر: خیابان چهارده معصوم(ع) با وجود مغازه های بسیار زیاد؛ نیاز به پارکینگ دارد. در این زمینه چه تدابیری اندیشیده اید؟
در این خیابان یک پارکینگ در حال ساخت است و تا یک ماه دیگر آسفالت و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. و البته در طرح جدید شهری نیز به این موضوع توجه شده است.
افق کویر: ساکنین شهرک امام علی (ع) برای بلوار بسیج با توجه به تردد خودروها با سرعت بالا؛ درخواست نصب پل هوایی نموده اند؛ در خصوص نصب پل هوایی در نقاط شهر چه برنامه ای دارید؟
درخواست به کمیسیون مربوطه ارجاع و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
افق کویر:ساخت مجتمع تجاری در بلوار وحشی بافقی به کجا رسیده؛ آیا واقعیت دارد که بانک ملت در آن مکان ساخته شده است؟
مطالعات و نقشه های فاز صفر و یک تهیه و تایید استانداری رسیده است. نقشه های فاز ۲ که اجرایی است؛ به دفتر فنی استانداری ارائه شده و پس از تأیید کلنگ زنی و رونمایی خواهد شد. بانک‌ملت بخشی از مجموعه طراحی بوده؛ که واگذار شده و هیچ تداخل و اشکالی در طرح ایجاد نگردیده است.
افق کویر: باغ بزرگ با مساحت بسیار زیاد به حال خود رها شده است؛ آیا برای آبادانی این نقطه از شهر اقداماتی در نظر گرفته شده است؟
یک دسترسی مناسب جنب باغ بزرگ در نظر گرفته شده و باغ در اختیار بخش خصوصی است. نیاز به حمایت های ارگان هایی از جمله جهاد کشاورزی می باشد تا این باغ مثل گذشته تحت زراعت قرار بگیرد. شهرداری اقداماتی ازجمله تملک قسمتی از باغ را انجام داده تا بخشی از این باغ را قابل استفاده برای عموم نماید.
افق کویر: طرح عملیاتی شهرک مناجات، خیابان توحید که آسفالت آن زیر سازی مناسبی نداشته؛ چه زمانی به پایان خواهد رسید؟
مطالعات انجام شده؛ با وجود زیرسازی نامناسب نیاز به جمع شدن تمامی آسفالت ها بوده و کار در حال انجام است. تا یکماه آینده به اتمام خواهد رسید.
افق کویر: برخی از درختان سطح شهر نیاز به هرس دارد؛ نمونه آن درب اورژانس ۱۱۵ و … در این صحبت بفرمایید.
درختان خرما در سطح شهر سالیانه حداقل یک بار نیاز به هرس دارد. معمولاً در فصل بهار خصوصا اگر زمستان سردی داشته باشیم بخشی از شاخه های جانبی خشک می شود و به نوبت این درختان با توجه به تعداد بالا مورد هرس قرار می‌گیرد.
افق کویر: مشارکت های مردمی و محله ای جز طرح های شورا بوده؛ آیا در بافق صورت گرفته است؟
نمونه های متعددی از این موضوع انجام شده که آخرین آن ساکنین محله پارک حضرت رقیه (س) ، سا کنین آن محله خوب اقدام نموده و فضای تعامل و مشارکت بسیار خوبی را در آن مکان‌ امروز شاهد هستیم و مشارکت مردمی وجود داشته و می تواند الگوی خوبی باشد.
افق کویر:آیا جشنواره تابستانه خواهید داشت؟
شهرداری تابع ستاد ملی کرونا می باشد. و بعید است

افق کویر: چه زمانی برخی از نقاط شهر از جمله شهرک آهنشهر، منازل سازمانی ایستگاه راه آهن تحت پوشش خدمات شهری قرار خواهد گرفت؟
این شهرکها اختصاصی می باشد و تحت مدیریت ارگانهای مربوطه می باشد.
افق کویر: چه خبر خوشی برای مردم دارید؟
خدا را شکر پیشرفت مطلوب پروژه های متعدد عمرانی ، خدماتی ، فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر را شاهد هستیم و البته یک خبر خوب برای شهروندان خوب خصوصا” بانوان محترم اینکه با بوستان جدید بانوان با مساحت قریب به ۸۰ هزار متر مربع با امکانات عالی از جمله ، دریاچه مصنوعی، پیست دوچرخه سواری به طول بیش از دوکیلومتر ، سالن ورزشی ، زمین‌های ورزشی ، فروشگاه و غیره که مکانیابی آن انجام و در حال طراحی است و از اول مهرماه عملیات عمرانی آن شروع می شود.
افق کویر: سخن آخر:
مردم عزیز و بزرگوار شهر بافق لایق بهترینها هستند و شهر بافق پتاسیل آن را دارد که با فضل خداوند و مشارکت ستودنی شهروندان در زمره بهترین شهرهای کشور باشد

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی