مزاحمت برای بانوان واطفال

یکی از اعمال مجرمانه و ناهنجاری هایی که در قوانین کیفری ما پیش بینی شده ، جرم ایجاد مزاحمت برای اطفال و بانوان است. بانوان و اطفال به لحاظ حساسیت های روحی، عاطفی وجسمی، مورد توجه خاص قانونگذاران قرار گرفته اند.
به موجب ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی: هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین کند به حبس از دو تا شش ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد .
جرم مزاحمت و تعرض به بانوان و کودکان در معابر و اماکن عمومی جزء جرایمی است که دارای حیثیت عمومی بوده و با گذشت شاکی ، تعقیب یا اجرای مجازات موقوف نخواهد شد . البته گذشت شاکی می تواند به عنوان یکی از علل تخفیف مجازات یا تبدیل آن به نوع دیگری که مناسب تر به حال متهم باشد مورد استناد دادگاه قرار می گیرد.
اثبات این جرم از طریق شهادت شهود یا وقوع جرم در منظر نیروهای انتظامی و ضابطین دادگستری و یا از طریق سایر ادله مانند تصاویر و فیلم گرفته شده و … انجام می گیرد .
سوال
آیا می شود اموالم را به نام ورثه ام بزنم اما آنها تا زمانی که من زنده ام نتوانند آن را منتقل کنند؟
بله امکان پذیر است.
پاسخ
چنانچه شرط شود ملکی که واگذار می کنید تا زمان حیاط واگذار کننده قابل فروش و انتقال نباشد می توانید با اشخاصی که مال را به آن ها انتقال می دهید قرارداد صلح عمری منعقد نمایید .در این صورت ملک برای آن ها است و منافع اموال تا زمانی که در قید حیات هستید از آن خودتان است
آیا مسئولیت عبورعابر پیاده در موارد غیر قانونی را می دانید؟
در مواردی که عبور عابر پیاده ممنوع است، اگر عبور نماید و راننده ای که با سرعت مجاز و مطمئنه در حرکت بوده و وسیله نقلیه نیز نقص فنی نداشته است و در عین حال قادر به کنترل نباشد و با عابر برخورد نموده، منجر به فوت یا مصدوم شدن وی گردد، راننده ضامن دیه و خسارت وارده نیست .
سوال
اگر شخص ۳۵ سال ملکی را متصرف باشد و هیچ مدرکی هم نداشته باشدولی شخص دیگری با سند مدعی مالکیت شود تکلیف چیست؟
پاسخ
مدت تصرف بدون داشتن سند مالکیت و معامله ای که ناقل مالکیت باشد هیچ نوع حقی برای متصرف ایجاد نخواهد کرد . بنابراین هر کس دارای سند رسمی ملک باشد می تواند خلع ید متصرف را از مرجع قضائی درخواست نماید.

حسام الدین نعیمی بافقی
وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی