نابسامانی نرخ های متفاوت تاکسی تلفنی ها در بافق

 به گزارش خبرنگار افق کویر، تاکسی تلفنی یکی از وسایل حمل و نقل عمومی است که شهروندان توقع دارند در هرساعت از روز، با امنیت خاطر از آن استفاده کنند؛ اما اخیرا گزارشات مردمی مبنی بر تخلفات این آژانس ها بر سر قیمت های گوناگون عنوان شده است که برخی از آن ها نشان دهنده بی توجهی و نبود نظارت دقیق بر عملکرد این نوع تاکسی ها است. همانگونه که داشتن کارت سلامت، صلاحیت اخلاقی، عدم سو پیشینه و کارت تردد را از شرایط مورد نیاز راننده برای کار در آژانس تلفنی می دانند؛ باید نظارتی هم از سوی مسئولین مربوطه بر تخلف مدیران و رانندگان آژانس تلفنی زنان و مردان جدی تر وجود داشته باشد.

دریافت ۲۲ هزارتومان از مسافربرای مسافتی کوتاه

بانوی جوانی در تماس با خبرنگار افق کویر بیان داشت: راننده آژانسی مرا درب منزلم سوار و درب منزل دیگری که چند متری فاصله دارد؛ جهت بردن فرزندم توقف نمود و بلافاصله مرا به مکان دیگری؛ که کل مسافت حدود ۵کیلومتر بود؛ مبلغ ۲۲هزارتومان از بنده کرایه گرفت.
مسافری دیگر که وی هم تمایل به معرفی خود نداشت در تماس تلفنی گفت: من در این شهر غریبه هستم و ساکن شهرک آهنشهر می‌باشم؛ هرزمان سوار بر خودرو تاکسی تلفنی می شوم از من و خانواده ام ۱۵هزارتومان کرایه می گیرند.
وی افزود: وقتی معترض می‌ شوم پاسخ می دهند: آهنشهر سکونت دارید؛ گویا این شهرک خارج از شهر است!
فردی در سامانه پیامکی هفته نامه افق کویربه شماره( ۱۰۰۰۲۸۵۳) آورده بود از محل مسافربری عامربافق تا خیابان مسجدجامع مبلغ ۱۲ هزارتومان از من می گیرند، جهت جویا شدن از این موقعیت افق کویر به نزدیک ترمینال بافق واقع در بلوار شهید بهشتی رفت و با چند تنی به صحبت پرداخت که در پاسخ به پرسش از آژانس استفاده می کنید یاخیر؟ بانویی گفت: اصلا؛ زیرا این طرف شهر کرایه زیاد می گیرند و حتی دانشگاه پیام نور را خارج شهر می دانند.
شخص میانسالی در ادامه اعلام داشت: صبح اول وقت برای کار به یزد می روم و هر از گاهی هنگام آمدن به ترمینال از تاکسی تلفنی استفاده می کنم و همیشه از بلوار وحشی بافقی تا ترمینال ۱۰ الی ۱۵ هزار تومان باید بپردازم.
شهرک آهنشهر و مبارکه
با افزایش نرخ

در ادامه با “مرتضی انغوزه ای” یکی از رانندگان با ۱۵ سال سابقه کار در یکی از تاکسی تلفنی های سطح شهر به گفتگو پراختم؛ وی گفت: اجازه نداریم در خیابان مسافر سوار کنیم، رانندگان تاکسی معترض می‌شوند؛ آنها سهمیه بنزین دارند و سهمیه بنزین آژانس ها حذف شده است؛ با توجه به اینکه ما باید مبلغی را برای دفترچه به شهرداری بدهیم.
وی افزود: ماهیانه صد تومان بابت اجاره و قبوض خدماتی متعلق به مدیر آژانس است که می پردازیم.
انغوزه ای سوخت را مشکل اساسی دانست و گفت: در گذشته پول بنزین به رانندگان تعلق می گرفت؛ اکنون کاملاً حذف شده است و به همین علت نرخ سرویس تاکسی تلفنی افزایش دارد.
وی با اعلام اینکه گاز به علت خشک بودن به خودرو آسیب وارد می کند؛ اذعان داشت: خودرو با وجود گاز زودتر خراب می شود و زیاد متقاضی برای استفاده ندارد ونیاز به سهمیه بنزین برای کار داریم.
انغوزه ای گفت: برخی از رانندگان نرخ دریافتی از مبارکه و آهنشهر را مبلغی بیشتر از نرخ شهرداری دریافت می کنند.
بانویی راننده آژانس که تمایل به درج نام خویش نداشت، اعلام کرد: با تعطیلی مدارس در وضعیت کرونا سرویس مدارس نداریم؛ کار کردن در سطح شهر کمتر از ۱۰ هزارتومان؛ اصلا به صرفه نیست.
وی ادامه داد: سرویس های معادن را تاکسی تلفنی مردها قبول دار می شوند و برای آنها سود دارد.
سپس “حمید فتوحی” مدیر آژانس آزادی که حدود ۸ راننده دارد؛ خاطر نشان کرد: مکان آژانس استیجاری و ماهیانه ششصد و پنجاه هزار تومان تومان اجاره می دهیم. رانندگان ماهیانه نفری ۱۲۵ هزار تومان به تاکسی تلفنی اختصاص می دهند.
دولت سوخت نمی دهد

مدیر تاکسی تلفنی آزادی با سابقه ۱۶ساله توضیح داد: دولت سوخت نمی دهد؛ یک سرویس با این هزینه ها بدون سوخت کار شبانه روزی سخت است. در گذشته ۷۰ لیتر بنزین داشتیم که حذف شده است.
۴۰۰ الی ۵۰۰ لیتر بنزین به تاکسی ها

وی در خصوص تاکسی های سطح شهر گفت: به آنها ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر بنزین اختصاص داده شده و کمترین خدمت رسانی را داشته و خودروهایشان بیشترمواقع پارک است.
فتوحی در زمینه نرخ تعیین شده برای رانندگان تاکسی تلفنی شرح داد: نرخ شهر تا پنج کیلومتر ۸ هزارتومان است؛ که به جز استهلاک ۶ هزارتومان آن هزینه بنزین است.
وی تصریح کرد: در کل سودی ندارد؛ ما فقط هزینه رانندگان، اجاره و قبوض خدماتی را از مبلغ ماهیانه کسب می نماییم.

هیچ حمایتی برای تاکسی تلفنی ها نیست

مدیرآژانس آزادی پیرامون اقدام خودسرانه برخی از رانندگان یادآور شد: هیچ حمایتی برای تاکسی تلفنی ها نیست؛ برخی از رانندگان بدون اطلاع سرویس های شرکت ها را متقبل شده؛ که غیرقانونی است و باید مدیر تاکسی تلفنی در جریان باشد. قانون این است که شرکت با مدیر تاکسی تلفنی قرارداد منعقد؛ سپس راننده سرویس را انجام بدهد؛ ولی الان بیشتر به گونه ایی شده که بیشتر مسافرین تمایل دارند خودشان به رانندگان زنگ بزنند و با دفتر آژانس تماس نمی گیرند.

نرخ سازمان بایدرعایت شود

در ادامه با “علی میرابی مدیرآژانس فاطمیه که در حال حاضر مسئول انجمن تاکسی تلفنی های سطح شهربافق است به گفتگو پرداختیم که وی اعلام داشت: سازمان حمل و نقل شهرداری نرخی به آژانس ها به مدت یک سال ارائه می دهد و با توجه به گرانی و عدم سهمیه بنزین، راننده حق دارد تا شاکی شود؛ اما نرخی که سازمان تعیین می‌کند را باید رعایت کنند.
وی ادامه داد: با توجه به وجود شرکت گندله و معدن، اکثرافراد با درآمد خوب تمایل به فعالیت در تاکسی تلفنی ندارند و استقبال نمی شود.افراد بازنشسته و مسن با توجه به احترامی که به آنها داریم؛ اغلب برای سرگرم بودن در آژانس کار می کنند.

صدور بخشنامه و حل مشکلات

میرابی از پیگیری ها صحبت نمود و افزود: با رئیس سازمان صحبت کردیم؛ وی با تماس‌ با تهران و یزد پاسخ شنیده؛ به همین نحو ادامه دهید؛ تا بخشنامه‌ای صادر شود و مشکلات حل گردد. متاسفانه مدیر آژانس ها ضرر می‌کنند با اجاره ها و کمبود راننده مشکل به وجود آمده است.

رانندگان خاطی تذکر
و جریمه می شوند

وی در مورد راننده های خاطی تصریح کرد: مرحله ای است؛ که توسط سازمان از شورای شهر، شهرداری، مسئول آژانس های بافق، پلیس راهور، فرمانداری تشکیل و طبق دستورالعمل اقدام می شود. در نوبت اول خلافی، از تذکر تا جریمه نقدی شروع می شود.

در گذشته مبلغی بابت بنزین وجود داشت

سرگروه تاکسی تلفنی های بافق خاطرنشان کرد: ابتدا باید یک مقداری خدمات به راننده آژانس ها اعطا بشود؛ سپس بخواهیم از آنها کار و قانون را رعایت کنند؛ در گذشته مبلغی بابت بنزین وجود داشت؛ که اکنون حذف شده است.

نیاز است امتیازاتی  به راننده ارائه گردد

وی به مواردی که برای رانندگان لازم است اشاره داشت و افزود: راننده درسیستم ثبت نام و طبق آن مبلغی را به وی اختصاص دهند؛ راننده‌ امتیازخاصی ندارند و نیاز است امتیازاتی به راننده داده شود تا تشویق و کار کند و تمایل به ماندن در آژانس داشته باشد. به هر حال طبیعی است؛ که راننده با این تورم و گرانی تخلف کند.

مشتری معترض حاضر نیست مکتوب نماید

سپس ” علی تفکری ” که از سال ۸۰ وارد آژانس و در سال ۸۴ تاکسی تاسیس می کند به صحبت پرداختیم که وی گفت: وقتی راننده نرخ بالاتری را از مسافر می گیرد؛ مشتری اعتراضی نمی کند و اگر معترض شود حاضر نیست مکتوب نماید و در جواب پاسخ می‌دهد؛ شکایت برای این مقدارهزینه زشت است.

راننده مبلغ اندکی
جریمه می شود

وی پیرامون شکایات و میزان جریمه بیان داشت: پس از اخطار به کمیسیون ارسال و راننده مبلغ اندکی جریمه می شود. شخصی که طی سال بیشتر از مسافر مبلغی را می گیرد؛ این مبلغ اندک جریمه بر حال وی تاثیر ندارد.
تفکری با اشاره به اینکه در ابتدا ۱۸۰ هزارتومان پول برای بنزین به راننده تعلق می گرفت و با مرور زمان به ۷۰ هزار تومان کاهش یافت و چندماهی می باشد که کامل حذف شده است؛ گفت: در بافق وضع مالی مردم خوب است و کسی به عنوان شغل اصلی به راننده آژانس نگاه نمی کند و همه به عنوان شغل دوم کار می‌کنند و راننده تمایل به هزینه‌ای برای گازسوزی خودرو خویش ندارد.

بنزین باقی نمی‌ماند که
برای شهر استفاده کنند

مدیرآژانس سینا اعلام کرد: راننده‌ها سرویس‌های سه چاهون، چاه گز و.. انجام می دهند؛ زیرا به صرفه است و استهلاک کمتری نسبت به شهر دارد؛ در این صورت بنزین باقی نمی‌ماند که برای شهر استفاده کنند.

راننده ها درآمد بهتری از مدیرتاکسی تلفنی دارند

وی با اشاره به اینکه راننده باید ۱۵ درصد درآمد را به آژانس بدهد؛ در صورتی که مبلغ اندکی پرداخت می‌کند؛ هم اکنون باوجود وضعیت کرونا که سرویس دهی کمتر شده؛ مدیر و مشتری متضرر است؛ تصریح کرد: نرخ ها با این قیمت ها همخوانی ندارد؛ راننده ها درآمد بهتری از مدیر تاکسی تلفنی دارند و فقط ماهیانه ۱۲۰ هزارتومان به آژانس می پردازند. مدیر آژانس درآمدی ندارد و پول اجاره بیشتر از درآمد می باشد.
علی تفکری با بیان اینکه راننده هایی که اضافه می گیرند کار غیرقانونی انجام میدهند؛ اظهار کرد: باید جلسه ای باشد تا رانندگان توجیه شوند. نرخ ثابتی به ما اعلام نشده و باید کیلومتر زده شود که کسی در بافق و یا حتی شهرهای بزرگتر کیلومتر نمی زند.

راننده اگر از آژانس و تاکسی رانی گله‌مند باشد؛ واقعاً بی‌انصافی است

وی افزود: راننده اگر از آژانس و تاکسی رانی گله‌مند باشد؛ واقعاً بی‌انصافی است چون نرخ بالا دریافت می‌کنند و حتی مسافر در خیابان سوار می کند.
مدیرآژانس سینا تاکید داشت: آژانس ها باید درصد یکسانی از راننده‌ها بگیرند تا ضربه به هم وارد نکند؛ تنها راه حل مشکل آژانس ها جابجا نشدن راننده است.
برای بیشتر روشن شدن موضوع با مسئول تاکسیرانی شهرداری بافق تماس گرفتیم که تاکنون موفق به اخذ جواب از وی نشدیم؛ در صورت دریافت پاسخ در شماره آتی حتما درج می گردد.

الهام نصیرزاده|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی