سامانه “سپند” و “ تلتا” جهت ساماندهی آژانس ها

 به گزارش خبرنگار افق کویر، تاکسی تلفنی یکی از وسایل حمل و نقل عمومی است که شهروندان توقع دارند در هر ساعت از روز، با امنیت خاطر از آن استفاده کنند؛ اما اخیرا گزارشات مردمی مبنی بر تخلفات این آژانس ها بر سرقیمت های گوناگون عنوان شده است. هفته گذشته در شماره ۹۹۸ نشریه افق کویر به تاریخ ۲۸ شهریورماه گزارشی در این زمینه به چاپ رسید؛ در این شماره “مهدی صالحی بافقی ” رییس سازمان حمل و نقل شهرداری بافق به پرسش های افق کویر پاسخ داد.

نمی توان به صورت خودکار سرویس دهی مدارس انجام داد

صالحی با توجه به بازگشایی مدارس با اشاره به سامانه سپند یا همان سامانه پایش ناوگان مدارس برای فعالیت رانندگان به عنوان سرویس مدارس اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری مانند سال گذشته رانندگان نمی توانند به صورت خودکار سرویس دهی انجام دهند. یک سامانه به نام “سپند” طراحی شده تا افرادی که می‌خواهند در سرویس مدارس شرکت کنند؛ حتماً باید یک شرکت را ثبت داده و یک شخصیت حقوقی باشد. تا مجوز شرکت را سازمان حمل و نقل صادر و مشخص نماید و زیر نظر سازمان قرارگیرد و نام آنها در سامانه ثبت گردد.
وی افزود: سرویس مدارس که دایر شد؛ اولویت با کسانی می باشد؛ که زودتر ثبت نام نموده و طبق دستورالعمل باید تمام فرآیند سرویس مدارس زیر نظر این سامانه انجام شود. (“سامانه سپند” با بهره گیری از تکنولوژی های مبتنی بر اینترنت، فرآیند حمل و نقل دانش‌آموزان را تسهیل می کند و استفاده از این سامانه برای ثبت نام در سال های اخیر بنوعی اجباری بوده است. اما این اجبار راه را برای اولیایی که در حال تکمیل ثبت نام فرزندان خود در مدارس مورد نظرشان هستند هموار می کند و باعث سهولت در ثبت نام سرویس مدارس دانش آموزان شده است.)

خودروهای سال ۹۵ به بعد
وارد آژانس می شوند

رییس سازمان حمل و نقل در خصوص کمبود رانندگان آژانس در سطح شهر گفت: خودروهایی می توانند در آژانس ها مشغول به کار شوند؛ که نهایتاً پنج سال از تولید خودرو گذشته باشد. با وجود این که مدیران آژانس با کمبود نیرو روبرو هستند؛ این افراد با خودرو جدید و مدل بالا تمایل به کار در آژانس ندارند. البته حضور خودروهایی که از گذشته مشغول به فعالیت شده اند؛ ایرادی ندارد و آنها می‌توانند به کار خود ادامه دهند.
تعلق سوخت آژانس ها براساس پیمایشی که دارند

وی پیرامون سهمیه سوخت بیان داشت: بخشنامه کشوری صادر شده؛ که باید سوخت آژانس ها براساس پیمایشی که دارند به آنها تعلق بگیرد یعنی به میزان رفت و آمد در شهر به راننده اختصاص می یابد.

“سامانه تلتا” نرم‌افزاری که پیمایش آژانس را ثبت می کند

صالحی با اشاره به سامانه جامع مدیریت حمل و نقل و مانیتورینگ آنلاین “تلتا”ویژه آژانس های تاکسی تلفنی اظهار کرد: “سامانه تلتا” نرم‌افزاری که پیمایش آژانس را ثبت میکند و ما از طریق سیستم به صورت دقیق مسیر سرویس دهی را کنترل و راننده و اطلاعات وی تحت نظر است.
وی تصریح کرد: نزدیک به دو الی سه ماه است که جلسات مربوط به این نرم‌افزار برگزار شده و آموزش های لازم را داده‌ایم؛ اما متاسفانه خود مدیران آژانس ها در این زمینه با ما همکاری نداشتند و برای نصب نرم افزار و راه اندازی آن اقدام نکرده اند.

اگر راننده سرویس انجام دهد
به نفع او خواهد بود
رییس سازمان حمل و نقل با اشاره به این که مدیران آژانس به خاطر سوخت پیگیر راه اندازی نرم افزار شده اند؛ اعلام کرد: جدیدا اگر راننده سوختی نداشته باشد برای وی واریزی از سوی سازمان صورت نمی گیرد و اگر راننده سرویس انجام دهد به نفع او خواهد بود.

راه اندازی شیفت شبانه

مهدی صالحی به راه اندازی شیفت شب اشاره داشت و گفت: اگر در هنگام سرویس شبانه، مسافری شاکی شود؛ کاملاً مشخص است که کدام راننده شیفت بوده و باید مدیر آژانس حتما با گزارش دهی، تخلف راننده را به ما انتقال دهد.

بین ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش نرخ داریم

صالحی پیرامون افزایش نرخ آژانس ها گفت: سالیانه درصدی به نرخ سال قبل افزوده می‌شود و باید این نرخ به تایید شورای شهر برسد و حتی شهردار کاملاً در جریان نرخ قرار می گیرد؛ اصولاً بین ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش نرخ داریم.

۳۲۴۲۱۳۳۰ شکایت مردمی

وی گفت: برخی از رانندگان کم لطفی می‌کنند و شهروندانی که ابهام دارند و مبلغ بیشتری از آنها گرفته می‌شود با شماره ۳۲۴۲۱۳۳۰ سازمان تماس و شکایت خود را مطرح کنند. همکاران آنها را راهنمایی خواهند کرد.
طی یکسال بالغ بر ۵۰ راننده متخلف در کمیته انضباطی جریمه شدند
صالحی اضافه کرد: اگر نرخ طبق قانون از مسافر دریافت شده باشد؛ شفاف‌سازی و اگر گران تر از مشتری اخذ شده باشد از مسافر می خواهیم به سازمان مراجعه و شکایت تنظیم نماید و راننده خاطی به کمیته انضباطی خواهد آمد و در طی یک سال بالغ بر ۵۰ راننده متخلف در کمیته انضباطی جریمه شدند.

نرخ آهنشهر و مبارکه

وی در خصوص کرایه روستای مبارکه و آن شهر که نرخ جداگانه محاسبه می شود اعلام کرد در نرخ نامه برای یک الی ۵ کیلومتر نرخ جدا داریم و نرخ اولیه مبلغی ثابت را باید بپردازند و اگر بالای پنج کیلومتر مسیر باشد مبلغی اضافه تر خواهد شد.
سازمان حق دخالت ندارد

صالحی در خصوص رانندگانی که با شرکت ها به صورت خصوصی قرارداد دارند؛ تصریح کرد: شاید شرکت تمایل دارد با یک شخص قرارداد منعقد نماید، اگر در ضوابط شرکت، حمل و نقل مطرح باشد. باید قاعدتا با شرکت حمل و نقل مجوزی را سازمان صادر کند و قرارداد منعقد و بستگی ضوابط قرارداد شرکت دارد و سازمان اصلا نمی تواند دخالت کند و حتی حق دخالت ندارد.

آن مبلغ از سوی سازمان ملاک نیست

وی در مورد درصدی که از سوی رانندگان به مدیران آژانس اختصاص می یابد؛ تاکید داشت: سال گذشته مبلغ صدهزارتومان از سوی سازمان حمل ونقل شهرداری بافق پیشنهاد داده شد؛ که در سالجاری همه معترض بودند؛ ما نمی توانیم دخالت کنیم و باید صاحبان آژانس و راننده بها یکدیگر به توافق برسند. تنها ما می توانیم نظر بدهیم ولی آن مبلغ از سوی سازمان ملاک نیست.
وی پیرامون ساماندهی رانندگان آژانس بیان داشت: سالیانه نرخنامه به تمام آژانس‌ها ابلاغ می‌شود؛ این که برخی از رانندگان گران می گیرند باید مردم همکاری با ما داشته باشند و گزارش دهند تا رسیدگی شود.

راننده تا سه دفعه جریمه می‌شود

رییس سازمان حمل و نقل عنوان کرد: طبق دستورالعمل کمیته انضباطی راننده تا سه دفعه جریمه می‌شود؛ که در دفعات دوم و سوم توبیخ با درج در پرونده و دفعه چهارم پرونده اشتغال راننده لغو می‌شود و باید از ابتدا اقدام کند که شاید به وی دیگر پروانه تعلق نگیرد.

سوخت تاکسی ها تحت شرکت نفت است
وی در خصوص سوخت تاکسی ها با توجه به این که زیر نظر سازمان حمل و نقل نیست و تحت شرکت نفت است اشاره داشت و افزود: در این زمینه پیگیری‌های از جانب سازمان حمل و نقل صورت گرفته و با توجه به اینکه در شهر بیش از ۸۰ تاکسی وجود دارد؛ اما ۲۰ الی ۲۵ نفر آنها فعال هستند؛ پیگیر هستیم تا تسلط داشته باشیم؛ که خوشبختانه با نامه نگاری ها تقریباً ده روزی است که نتیجه داده و نامه‌ای از اتحادیه حمل و نقل کشور به دست ما رسیده است.

سهمیه تاکسی های غیرفعال کم و یا قطع خواهد شد

صالحی ادامه داد: تاکسی هایی که همکاری ندارند و غیر فعال در سطح شهر هستند پلاک آنها برای اتحادیه ارسال می شود تا با آنها برخورد گردد. یاسهمیه آنها کم یا قطع خواهد شد که بستگی به اتحادیه دارد.
وی در مورد سوار کردن مسافر توسط رانندگان آژانس در سطح شهر اعلام کرد: قاعدتاً آژانس ها حق ندارند؛ در خیابان‌ها مسافر سوار کنند همانطور که تاکسی اجازه ندارد سرویس‌های خارج از شهر را انجام دهد ما با چنین مواردی برخورد و حتی پلیس راهنمایی و رانندگی نیز با آنها برخوردخواهد داشت.
وی در خصوص رفتار نامناسب رانندگان با مسافرین گفت: با اعضای کمیته که نماینده شورا، رئیس سازمان و… حضور دارند ؛ طبق دستورالعمل انضباطی و در برخوردناپسند راننده با مسافر در لیست کمیته انضباطی اینگونه موارد نیز شامل جریمه می شود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در