۸۳ درصد مصرف آب شهرستان به کشاورزی تعلق دارد

 به گزارش خبرنگار افق کویر؛ خشكسالي ها، كمبود نزولات جوي ، گرمي هوا، استفاده هاي غيرفني و غير اصولي، نياز شديد مناطق به آب «اعم از شرب و بهداشت، كشاورزي، صنعت و …» استحصال بي رويه و نيز مصرف بي رويه از منابع تحت الارضي و در يك كلمه كمبود منابع آبي محرك اصلي براي برخي از اشخاص «اعم از حقيقي و حقوقي» به منظور استفاده غيرمجاز از منابع تحت الارضي شده و به همين خاطر ادارات با معضل حفاري چاههاي غيرمجاز و نيز بهره برداران غيرمجاز از منابع مجاز روبرو بوده و هستند که براي جلوگيري از افت شديد منابع تحت الارضي و حفظ و صيانت از منابع آبي «كه امانتي در دست نسل حاضر برای تحويل به نسل ‌آتي نيز مي باشد» دراین باره گفتگویی با “مهدی برزگری”رییس اداره منابع آب شهرستانهای بافق و بهاباد انجام شده؛ که وی به سوالات افق کویر پاسخ داد.
مدت اعتبار پرونده طبق قانون
یک سال است
رییس آب منطقه ای پیرامون تمدید بهره برداری پروانه آب چاه کشاورزی توسط مالک و مالکان تصریح کرد: هر پروانه مفاد دارد به غیر از میزان آبدهی و ساعات کارکرد مجاز که
مشخص است؛ مدت اعتبار پرونده طبق قانون یک سال است. سپس باید مجددا در صورت عدم تخلف و رعایت قوانین و مقررات تمدیدپروانه مشکلی ندارد.

۸۳ درصد مصرف آب شهرستان
به کشاورزی تعلق دارد

وی با اعلام ۲۰۸ چاه مجاز فعال بیان داشت: میزان تخلیه چاه های فعال نزدیک به ۷۰ میلیون متر مکعب است؛ که نزدیک به ۵۸ میلیون متر مکعب مربوط به کشاورزی می باشد. یعنی ۸۳ درصد مصرف آب شهرستان به کشاورزی تعلق دارد و بخشی از آن غیر مجاز است. آبدهی مجاز نزدیک به ۳۲ میلیون پروانه داراست. و به مرور زمان چاه ها در حال مدیریت قرار گرفته تا به مصرف مجاز برسد.
برزگری گفت: پنج چاه غیرمجاز در منطقه بافق وجود دارد؛ که از این تعداد سه چاه مسدود یا پر و دو حلقه در حال پلمپ می باشد.
رییس آب منطقه ای در خصوص تعداد دستگاه کنتور هوشمند آب و برق نصب شده به روی چاه ها؛ اذعان داشت: در منطقه بافق به روی چاه های کشاورزی تعداد ۱۶۰ کنتور نصب شده است.

گشت روزانه و گزارش دهی

وی در زمینه گروه گشت و بازرسی به منظور پیشگیری از توسعه حفر و بهره برداری از طریق چاه های غیر مجاز در سطح بافق توضیح داد: اکیپ گشت و بازرسی از محدوده‌ های مطالعاتی بازدید دارد و این بازدیدها روزانه از چاه‌های مجاز است. از مکان های مشکوک به حفر چاه‌های غیرمجاز و منابع آبی نیز روزانه بازدید به عمل می آید و آمار چاه‌ها ثبت و اگر تخلفی صورت گرفته باشد گزارش دهی و با دستور قضایی اقدامات لازم صورت می گیرد.

آب فروشی با تانکر

وی پیرامون وضعیت آب فروشی با تانکر در سطح شهرستان بافق بیان کرد: یکسری واحدهایی که از چاه ها آب تامین و با هم اقدام به آب فروشی داشتند؛ به صورت شفاهی و کتبی به این افراد اخطار داده شده و اگر این روند ادامه یابد و مجدداً به آب فروشی از طریق تانک بپردازند؛ آن چاه با دستور قضایی پلمپ خواهد شد.

تماس و ثبت شکایت با سامانه ۳۱۰۷۷

برزگری ادامه داد: خوشبختانه این اخطارها تا حدودی تاثیرگذار بوده و افرادی که شاهد این اقدامات غیرمجاز هستند؛ می‌توانند به سامانه ۳۱۰۷۷ تماس و شکایت را ثبت نمایند. تا با گزارش به کارشناس ارجاع داده شود و طبق بازدید مورد رسیدگی قرار گیرد.

الهام نصیرزاده|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در