فرهنگ دوستان یزدی، کُلون خانه وحشی بافقی را نواختند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل از ایرنا|  کلون (چفت) خانه کمال‌الدین محمد وحشی بافقی شاعر پرآوازه استان یزد به مناسبت سالروز وفات این شاعر در حرکت نمادین و با اجرای شعرخوانی و نقالی زندگینامه این شاعر ، توسط جمعی از فرهنگ دوستان استان نواخته شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق روز دوشنبه درخصوص برگزاری این آیین فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بدون شک وحشی بافقی را باید از شاعران مشهور و طراز اول دوره صفویه به شمار آورد، وی در میان شاعران معاصر خود صاحب سبک خاص بود به همین دلیل قدر و اهمیت ویژه‌ای دارد.

لیلا رنجبر خاطر نشان کرد: قدر شعرهای وحشی بافقی آنگاه مشخص می شود که مقایسه ای بین او و سایر شعرای قرن دهم و حتی سایر قرن‌ها داشته باشیم ،وحشی در قیاس با شاعرانی چون فرخی یزدی، خواجوی کرمانی و بسیاری از شعرای دیگر که صاحب یادواره و جشنواره هستند و بیشتر از او زبانزد می باشند، سرآمد و شاخص است.

فرهنگ دوستان یزدی، کُلون خانه وحشی بافقی را نواختند

وی ادامه داد: این شاعر دلسوخته، همانطور که از اشعار و دوران زندگی اش نیز برمی‌آید، به قول خودش اقبالی نداشته که لااقل در جامعه، موطن و عصر خویش آنچنان که شایسته است  شناخته شده و در اذهان و تاریخ جای گیرد .

رنجبر با بیان اینکه آنچه که فرهنگ یک جامعه و ملت را می‌سازند مجموعه‌ای از اعتقادات ، باورها ، هنرها ، افتخارات ، بزرگان و فرهنگ دوستان آن جامعه است، تصریح کرد: فرهنگ پدیده‌ای نیست که به طور ناگهانی در جامعه نمود پیدا کند بلکه جریانی است دیرینه که ریشه آن نه یک برهه بلکه به زمان ها و تاریخ های گذشته آن جامعه باز می گردد.

این حرکت نمادین به منظور گرامیداشت شاعر شهیر کشورمان با همکاری گروه هنری «تاخت» با شعر خوانی و نقالی زندگی نامه وحشی بافقی در محل موزه و خانه وحشی بافقی در محل میدان خان با حضور معدود علاقه مندان برگزار شد.

۱۸ مهر سالروز وفات کمال‌الدّین یا شمس‌الدّین محمّد وحشی بافقی از شاعران نامدار سدهٔ دهم ایران است که در سال ۹۳۹ هجری قمری در شهر بافق از توابع یزد چشم به جهان گشود.

وی پس از روزگاری اقامت در کاشان و سفر به بندر هرمز و هندوستان، در اواسط عمر به یزد بازگشت و تا پایان عمر (سال ۹۹۱ هجری قمری) در این شهر زندگی کرد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی