تجهیزات و علم آتش نشانی دو بال آتش نشان

 به گزارش خبرنگار افق کویر،”عباس جندقی”استاد و مدرس تکنیک‌های بومی شده ى نجات و بقا در طبیعت و متخصص شناسایی و استفـاده ازگیاهان دارویی است. او تکنیک های برخورد با حیوانات وحشی و گزندگان در هنگام ورود به قلمرو زندگىِ شما را بدون آنكه به آنها آسيبى برسد؛ آموزش مى دهد. جندقی همچنین يك آتش نشان و دغدغه اش نجات است؛ اما نه فقط در مقام يك آتش نشان بلكه نجات انسان ها از طريق آگاهى دادن به آنها و نجات حيوانات از طريقِ تكنيك هايى كه از طبيعت آموخته است. در حالِ حاضر مدرس هزمت (مواد خطرناك) و نجات کوهستان در دانشگاه بین المللی آتش نشانی ست. اینک با و ی که چند روزی مهمان بافق می باشد به گفتگو پرداختم.
عباس جندقی هستم. متولد ۵۷ در تهران که در زمینه طب سنتی فعالیت دارم و به خاطر علاقه بسیار همیشه در بیابان و کوه سفر کردم و با توجه به این سفرها به حیوانات وحشی و مقوله بقا در طبیعت ورود پیدا کردم
و با پیگیری در زمینه مواد خطرناک شیمیایی به عنوان مرحله سوم تولید محتوا و بومی‌سازی کردم.
وی با توجه به خطر منطقه بافق از وجود مار گفت: زمانی که در ایران چادر برپا می شود؛ باید گلوله نمک در کنار آن قرار دهیم تا جوجه تیغی بیاید و دیگر مار به آن سمت نخواهد آمد.
وی افزود: در آمریکا از کاکتوس آب می گیرند؛ ولی در ایران راه کاکتوس نیست و باید از گیاهان بیابانی آب گرفت.
جندقی با اشاره به سلامت در طب سنتی در حوزه‌های مختلف که شاید در ۲۰ سال اخیر فردی به آن نپرداخته باشد؛ اذعان داشت: در حوزه های مختلف طب سنتی در انواع اتاق ها از جمله: نمک درمانی، ریگ درمانی و … فعالیت کردم.
وی با بیان آتش نشانی یعنی بازی با آتش خاطرنشان کرد: اوایل به عنوان هیجان و ماجراجویی وارد این شغل شدم؛ البته کمک به همنوع است و باید با اطلاعات و تجهیزات آموزش وارد شد.
جندقی به بزرگترین مرکز آموزش آتش نشانی خاورمیانه، در تهران که در آنجا به تدریس می پردازد؛ اشاره داشت: اطلاعات خوبی در خصوص تجهیزات و خطراتی که باعث مرگ آتش‌نشان می شود؛ اموزش داده می شود و دو هفته اخیر فرماندهان استان یزد بهمدت سه هفته جهت آموزش حضور یافتند.
وی با اعلام اینکه آتش‌نشان ها در تهران جهت ارتقا مقطع بالا؛ حتماً باید دوره ها را سپری نمایند؛ یادآور شد: شرکت نفت و شرکت های دیگر آتش نشان تخصصی آموزش دیده و آتش نشان های شهری با همکاری وزارت کشور و فرماندهان و رییس ایستگاه می‌توانند آموزش ببیند و مدرک بین المللی اخذ نمایند.
عباس جندقی در خصوص بانوان آتش‌نشان گفت: کار به صورت ۲۴شیفت و ۴۸ ساعت استراحت و در این زمینه برای بانوان مقبولیتی واقع نشده است. در چند سال اخیر دوره ای برگزار و استقبال نشد؛ البته ایستگاهی در کرج احداث شده که تمام تیم بانوان هستند. در تهران نیز این اقدام صورت خواهد گرفت.
وی مرز آتش نشانی را اینگونه شرح داد: وقتی انفجاری رخ می دهد بعضی لباس ها فقط ۵ ثانیه انفجار را تحمل می کند و یک آتش نشان با تجهیزات و آموزش آتش‌نشان است؛ که این تجهیزات و علم آتش نشانی دو بال آتش نشان است.
جندقی به میزان علاقه به شغل اتش نشانی پرداخت و گفت: آتش نشانی عشق است؛ همیشه ماجراجو و کمک به دیگران را دوست داشتم؛ حتماً باید توان و علاقه وجود داشته باشد و صرفا برای کار دوامی ندارند.
وی تصریح کرد: ترس، مرگ، خطر، صحنه های فوق العاده وحشتناک و افسردگی خصوصیات در این شغل است.
مدرس دانشگاه آتش نشانی با تاکید به آموزش‌ و تجهیزات خوب اعلام کرد: متاسفانه؛ خیلی از آتش نشانهای استان‌های کشور ابزار مناسبی ندارند و این باعث خطر برای آتش‌نشان است؛ از مسئولان می‌خواهم آموزش و تجهیزات بهتری به آتش نشان ها بدهند تا خودشان آسیب نبینند و بتوانند به دیگران کمک کند.
وی ادامه داد: خطرات آتش‌نشانی غیر قابل پیش بینی و یک شغل است؛ که هرچقدر آموزش و تجهیزات باشد باز هم غیرقابل پیش‌بینی و این عوامل باعث ایجاد خطرات می‌شود.
وی به میزان حقوق کارمندی آتش نشان ها اشاره کرد: سختی کار به تازگی اعمال شده و ۲۰ سال بازنشستگی در نظر گرفته شده است.
عباس جندقی با بیان ایمنی بیشتر در برابر آسیب کمتر، از تلخ ترین حادثه سخن گفت: فون همکاران تلخ ترین خاطره است؛ حادثه پلاسکو شاگردان من بودند. مرگ و میر مردم نیز از خاطرات تلخ حوادث است .
وی در ادامه باتوجه به علم طبیعت و بازدید از مناطق بافق توضیح داد: شهر بافق قابلیت های زیادی دارد؛ که از نظر گردشگری می‌تواند وارد این حوزه و درآمد داشته باشند. یا بودجه‌ای از معادن صرف درآمدزایی عمومی شود.
وی بهترین نوع گردشگری را بوم گردی دانست و گفت: در بافق مراکز تحصیلی و درمانی برای خانواده ها احداث و قشر ضعیف حمایت شوند. صنایع دستی بافق بسیارعالی و می‌تواند توسعه و ایده پردازی شود. این عوامل باعث رشد صنایع دستی و رونق گردشگری و ضعیف ترین قشر در آن منطقه رشد خواهند کرد.

الهام نصیرزاده|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی