روضه های خانگی را برپا نگهدارید: هدف دشمن خانواده ها و فرهنگ است

 به گزارش هفته نامه افق کویر، واحد فرهنگی امامزاده عبدا…(ع) شهرستان بافق به مناسبت وفات حضرت فاطمه معصومه (س) مراسم دعای کمیل و ندبه این هفته را با حضور مداح کشوری”حاج رضا نبوی” برگزار نمود.
در ادامه گفتگوی اختصاصی هفته نامه افق کویر با این مداح کشوری را می خوانید.
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید و بگویید چه شد که به مداحی برای اهل بیت (ع) روی آوردید؟
حاج رضا نبوی”متولد سال ۱۳۴۲ از اهواز هستم، مداحی را از سن ۸ سالگی آغاز و در ابتدا روضه های مرحوم “کافی” را تقلید می کردم. از همان دوران کودکی به من”مُلا رضا” می گفتند؛ یادم هست در منزل ما مراسم روضه خوانی برپا می شد؛ زمانیکه مرحوم سید ناصر طباطبایی بالای منبر می رفت، بعد از منبر ایشان، چادر سیاه مادر را به شکل عمامه و عبا درآورده و شروع به روضه خوانی می کردم و از اهالی خانه می خواستم به روضه خوانی من توجه کنند.
۱۲ ساله که شدم در کلاس های قرآن مسجد محله مان شرکت کردم. مسجد، گروه سرودی به نام “حضرت علی اصغر(ع)” داشت، مرحوم “درودی” آن زمان مربی کلاس قرآن، از تک تک دانش آموزان خواست تا شعر مورد نظر را بخوانند، هنگامی که به من رسید، از میان دانش آموزان مرا تأیید کرد و از همان موقع به عنوان مداح نوجوان در میان شهرمان شناخته شدم.
بعدها در راهپیمایی هایی که علیه رژیم پهلوی برگزار می شد، شرکت می کردم تا اینکه انقلاب اسلامی پیروز و بعد از مدتی جنگ شروع شد. با آغاز جنگ تحمیلی آقای “صادق آهنگران” مداحان و افراد دارای صوت را انتخاب می کردند؛ زمانی که به مسجد ما آمدند، از من در خواست کردند برای مداحی به سپاه بروم، در سپاه یک ستاد دعا تشکیل دادیم و این گونه به عنوان یک مداح بسیجی کارم را شروع کردم؛ حتی در دو عملیات “طریق القدس” و “بیت المقدس” به عنوان رزمنده شرکت نمودم؛ بعدها جذب سپاه شدم و به عنوان نیروی فرهنگی در خدمت سپاه بودم.
افق کویر: به نظر شما یک مداح چه وظایفی در قبال جامعه بر عهده دارد؟
مداح کسی است که با زبان شعر، شأن و شئونات اهل بیت، قرآن و اخلاقیات اسلامی را به مردم منتقل می کند، مداح در مرحله اول باید حداقل اگر شعر پندی در رابطه با مال اندوزی می خواند، اول یک تذکر به خود بدهد؛ اگر در رابطه با تقوا است، اول خودش رعایت کند؛ از یک مداح توقعی نیست که در باب احساس و عاطفه کار کند، مداح باید با زبان مدح و ثنا درس هایی که در کربلا هست، روحیه دل کندن از دنیا را با درس هایی که خودش از عاشورا گرفته به مردم منتقل کند.
افق کویر:به نظر شما سبک جدید مداحی باید مطابق با ذائقه جوانان باشد یا خیر؟
ما نمی توانیم بگوییم سبک جدید نباشد؛ ولی سبک جدید به چه قیمتی؟! آیا به این قیمت باشد که همه جوانب ذکر و ذاکری را تحت سوال قرار دهیم؟ سبک جدید نباید حلقه اتصالش از سبک دوران دفاع مقدس قطع شود و یک سبکی بشود که نتوان برای آن عنوان انتخاب کرد، باید سبکی باشد که این سبک را در مجالس گناه ندیده باشیم. سبک های جدیدی که جوانها می خوانند خوب است؛ ولی برای جذب مخاطب نباید هر سبکی را اجرا کنیم و هر سبکی را داخل خیمه امام حسین(ع) نماییم و بگوییم برای جذب مخاطب این کار را انجام می دهیم، برخی از سبک ها ریشه در ترانه های غیرمجاز دارد که مداح می خواند تا مخاطب جذب کند، به نظر شما جذب این مخاطب چه اندازه ارزش دارد؟! مطمئن باشید جذب این مخاطب زودگذر است و مخاطب خود را زود از دست می دهند؛ چون پایه و اساسی ندارد.
مداح باید به گونه ای بخواند که فکر و روان مخاطب پرواز ملکوتی داشته باشد نه سقوط شیطانی، سبک جدید به شرطی خوب است که مستمع را پرواز دهد نه سقوط؛ اگر سبک جدید به جای اینکه ریشه در روضه های قدیمی داشته باشد، ریشه در ترانه های غیرمجاز داشته باشد، مخاطب ترانه می گذارد و با هم گوش می دهند؛ به جای این که ما پرواز داشته باشیم، سقوط کردیم.
افق کویر:آیا برای مداحی صدا مهم تر هست یا شعر و شاعر یا هر دو؟
صدا و شعر باید در کنار هم باشد؛ ولی ما افرادی مانند مرحوم” حاجی فیروز” داریم که صدا نداشت؛ اما با شعر اشک می گرفت؛ آنها افراد با اخلاصی بودند که امام حسین(ع) به آنها عنایت داشته است.
یک مداح به نام مرحوم “حاج خطیب” از بزرگان عالم مداحی بود، زمانی که در تهران روضه برپا می شد، با آن که پیرمرد بود و زمان می برد تا به منبر برود، مردم وی را خیلی دوست داشتند، کار این مداح این بود که روز عاشورا سه بار “یا حسین(ع)” می گفت و مردم را منقلب می کرد. مردم نفس از یک باطن و قلب پاک می خواهند.
افق کویر: چه پیامی به جوانان و مخاطبان خود دارید؟
جوانها برای شهرت در خانه اهل بیت (ع) نیایند، اگر فردی برای خدمت و نوکری بیاید، امام حسین(ع) وی را به همه جا می رساند؛ ولی اگر برای شهرت آمدند، این شهرت خیلی زود باعث نابودی آنها می شود. مداح و جوان عزیز؛ اگر می خواهد روضه بخواند، سعی کند حداقل یک بار با روضه هایی که می خواند اشک بریزد. مداح در خانه سیدالشهدا (ع)به دنبال این نباشد که به امیال دنیوی و پول فکر کند؛ متأسفانه در حال حاضر برخی از مداحان ما رفتار هنرپیشه ها و آرتیست ها را اجرا می کنند، این عمل صحیح نیست.
افق کویر:صحبت پایانی؟
از مردم عزیز خواهشمندم که روضه های خانگی را در منازل برپا دارند، در حال حاضر که بحث ویروس کرونا مطرح هست و مراسم روضه خوانی نیز تعطیل شده؛ بزرگترین آسیب به خانواده ها وارد گردیده و خانواده ها وقت خود را با ماهواره سپری می کنند. روضه خوانی ها خیلی از مشکلاتی که در منازل وجود دارد را برطرف می‌کند؛ حداقل در ایام کرونا مردم به صورت تجمع ۱۰ الی ۱۵ نفره در منازل روضه خوانی داشته باشند. دشمن با یک هجمه شدید و برنامه ریزی مناسب خانواده ها و فرهنگ را مورد هدف قرار داده است؛ دشمن متوجه شده؛ اگر انقلاب اسلامی به پیروزی رسید از زنها و مادرانی بود که پای انقلاب و جنگ ایستادند. دشمن تصمیم گرفته است خانواده ها را مورد هدف قرار بدهد تا مادری نباشد که فرزندی مانند قاسم سلیمانی و شهیده فهمیده تربیت کند به همین منظور روضه خوانی ها ضامن پایداری خانواده و اسلام است.

معصومه غلامرضاپور- الهام نصیرزاده|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در