ملاک در قیمت‌گذاری فاکتور خرید است نه قیمت درج شده روی اجناس

 به گزارش خبرنگار افق کویر، در این شماره از نشریه گفتگویی با رییس جدید اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بافق انجام شده است که در ادامه می خوانید.
افق کویر: لطفاً برای خوانندگان افق کویر معرفی از خود داشته باشید:
حمید میرعبدالهی بافقی متولد ۱۲ تیر ۱۳۵۶ در تهران هستم. در ابتدا بازرس و سپس کارشناس بازرگانی داخل و کارشناس بازرسی با ۱۷ سال سابقه کاری با مدرک کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی می باشم. از شهریورماه سالجاری با تغییراتی که در ترکیب اداره حاصل شد به عنوان سرپرست اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان بافق معرفی شده‌ام.
افق کویر: سرمایه گذاری در بافق را در چه زمینه‌ای پیشنهاد می دهید:
سرمایه گذاری صنعتی در حوزه های جوارمعدنی و جوار ریلی، کشاورزی و دامپروری ازعمده فعالیت های متناسب با اقلیم شهرستان که در دوبخش کشاورزی و دامپروری پتانسیل قوی وجود دارد.
افق کویر: تیم بازرسی متشکل از چه افرادیست و بازرسی به چه نحو صورت می‌گیرد:
بازرسی اداره صمت، از واحدهای صنعتی و تولیدی و معادن صورت می گیرد. در کنار آن با توجه به گستردگی بازار از واحدهای صنفی به صورت مستمر بازدید به عمل می آید و گشت های مشترک با تعزیرات حکومتی، شبکه بهداشت و درمان، پلیس اماکن، پلیس آگاهی در حوزه های مختلف واحدهای صنفی را رصد می نماییم و اگر موارد خاصی مشاهده شود آن واحد صنفی متخلف به مراجع ذیصلاح معرفی می شود. بازرسی یک مقوله پیچیده و آیتم‌ های زیادی در امر بازرسی دخیل است؛ از جمله شرایط بازار، متصدی واحد و مسائل دیگر که در زمان بازرسی باید مورد توجه بازرس قرار بگیرد.
افق کویر:در زمینه وام هایی که به افراد برای کسب و کار تعلق می گیرد صحبت کنید:
در حال حاضر واحدهای صنعتی دارای جواز تأسیس با پیشرفت ۶۰ درصد می توانند با مراجعه به سامانه “بهین یاب ” قسمت تسهیلات روند تولید و برنامه تولید و اشتغال ۱۴۰۰ درخواست بدهند و این موضوع توسط سازمان در مرکز استان پیگیری و رصد خواهدشد. و در صورت داشتن شرایط لازم به متقاضی وام پرداخت می شود.
سامانه‌کارا در بحث حمایت از مشاغل متضرر در دوره کرونا می باشد که البته سامانه مربوط به اداره کار است و نهایتا یک تاییدیه در سامانه کارا به متقاضی می دهیم تا مراحل دریافت وام را طی کنند.
افق کویر: در خصوص تیم بازرسی از بازار میوه و … توضیحی داشته باشید:
سود خرده فروشی میوه و سبزیجات از۳۰% و۲۰درصد برای برخی اقلام خاص در نظر گرفته شده است و ۵ درصد به عنوان کرایه حمل می باشد که نهایتاً به مجموع ۳۵ و ۲۵ درصد می رسد.
نسبت به قیمت فاکتور خریداری شده از میدان تره بار یزد اتفاقی که می افتد این است که در زمان بازرسی فاکتورهای اخذ شده از متصدیان واحد صنفی با ضریب سود قانونی محاسبه می شود و اگر اختلاف قیمت وجود داشته باشد به گزارش بازرسی به تعزیرات حکومتی ارسال می شود. البته گاهی فاکتورهای ارائه شده توسط واحدهای صنفی مورد تایید غرفه دار میدان تره بار نبوده و این موضوع به کرات از مرکز استان استعلام شده و فاکتورهایی که مورد تایید نباشد مورد ملاک عمل قرار نمی گیرد و به تعزیرات حکومتی گزارش بازرسی ارسال می شود.
نکته دیگر اینکه بخش عمده ای از گزارشات ارسالی به تعزیرات مربوط به واحدهای میوه فروشی می باشد، نحوه رسیدگی و برخورد قانونی با متخلفان در حوزه صلاحیت اداره تعزیرات حکومتی است که قوانین بالادستی دارند و طبق قوانین به آن عمل می‌کنند. در حوزه نظارت که عمده وظیفه اداره صنعت معدن تجارت و واحد بازرسی اتاق اصناف است بازرسی مستمر از واحدهای میوه فروش انجام می شود و کنترل فاکتورهای خرید و بررسی اصالت فاکتورها نیز انجام می شود.
شهروندان عزیزدر صورت مشاهده تخلف می توانند به واحد بازرسی اتاق اصناف اداره صنعت معدن تجارت و یا تلفن پیام گیر ۱۲۴ گزارش بدهند. قطعاً موضوع رسیدگی می شود و در صورت نیاز نتیجه بازرسی و پیگیری به اطلاع شهروند خواهد رسید.
افق کویر: سخن پایانی:
همشهریان عزیز و همچنین متصدیان واحدهای صنفی توجه کنند ملاک عمل در قیمت‌گذاری فاکتور خرید است و نه قیمت درج شده روی اجناس، البته یک استثنائاتی وجود دارد برای اقلامی مثل روغن خوراکی، لبنیات و برخی مواد شوینده؛ اما نحوه قیمت گذاری عمده مواد غذایی به صورت فاکتور خرید و درصد سود قانونی می باشد و اینکه برخی متصدیان واحدهای صنفی عنوان می کنند قیمت کالا همان قیمت درج شده روی اجناس می باشد بر خلاف مقررات بوده و می بایست براساس فاکتور خرید و سود قانونی قیمت واقعی مشخص و برچسب قیمت نیز به صورت خوانا در معرض دید مشتری نصب شود.

الهام نصیرزاده |

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی