نمی توان ادعای نبود بیماری را داشت

سعید عسکری.کارشناس مسوول مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان بافق
درخصوص شیوع بیماری حصبه در سطح شهرستان بافق گفت

*نمی توان ادعای نبود بیماری را داشت*

الهام‌نصیرزاده بافقی/ به گزارش خبرنگار افق کویر، طی شبانه روز گذشته نگرانی از شیوع بیماری حصبه در شهرستان بافق باعث شده تا این موضوع از سوی رسانه ها پیگیری شود. یکی از پیامک‌های مردمی بدین شرح است:
“””سلام.امشب با یکی از دکترهای بافق صحبت می کردیم گفت چند روزه تعداد بیماران با تب بالای ۴۰ درجه زیاد شده، همه به آنفولانزا و کرونا مشکوک بودند ولی حالا که جواب آزمایش آنها آمده فهمیدند بیماری حصبه دوباره در بافق و اکثر شهرهای دیگر شیوع پیدا کرده و علت آن آب آلوده هست.گفت تا جایی که مجبور نشدید آب نجوشیده نخورید; حتما آب را جوشانیده و بگذارید سرد شود و مصرف کنید.خیلی خیلی قضیه جدی است. مخصوصاً برای کودکان”””

در ادامه سعید عسکری، کارشناس مسوول مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان بافق در پاسخ به پیامک درج شده اظهار داشت: اگر در مطب های خصوصی و مراکز درمانی خصوصی و دولتی پزشک متوجه افزایش مراجعه بیماران مبتلا به علائم گوارشی شد این مورد به مسئولین بهداشتی شهرستان گزارش شده و علت یابی می شود.

وی افزود: ارتباط دادن بیماری هم به آب آلوده فقط و فقط کار مرکز بهداشت و با آزمایش نمونه های مشکوک انجام می شود.

کارشناس شبکه بهداشت تصریح کرد: در ابتدا باید ثابت کنیم که بیماری وجود دارد؟! سپس بررسی شود که آیا بیماری نسبت به روزها و ماههای قبل تفاوت معنی داری داشته یا خیر؟! و در انتها با کنار هم گذاشتن دلایل، جمع آوری شواهد و با شناخت کامل چرخه انتقال بیماری می توان روی منبع بیماری نظر داد و با آزمایش نمونه های مشکوک به تشخیص قطعی برسیم.

وی با توجه به اینکه حصبه یکی از چندین بیماری واگیری است که می تواند باعث ایجاد علائم گوارشی شود، ادامه داد: بیماری حصبه از طریق آب و غذای آلوده به میکروب “سالمونلا” ایجاد می شود و ضمن ایجاد تب،مشکلات گوارشی را هم بدنبال خواهد داشت.

عسکری اذعان داشت: البته این افزایش موارد بیشتر به علت ورود تعدادی از افراد جامعه به طبیعت و استفاده از منابع آبی و غذایی غیر بهداشتی هست؛ معمولاً افرادی که به مسافرت های دور و نزدیک می روند و از این منابع مصرف می کنند ببشتر در معرض خطر بیماری هستند.

وی تاکید کرد: باید در نظر داشت بیماری حصبه همیشه کم و بیش وجود داشته و از آنجایی که این بیماری با رعایت بهداشت دست و خوراکیها مرتبط هست لذا هر از چندگاهی افزایش افراد مبتلا به این بیماری را داریم.

عسکری با بیان اینکه بیماری حصبه قابل درمان بوده و با دریافت یک دوره درمان مشخص بهبود خواهد یافت، گفت: البته خطر عوارض بیماری و مرگ در کسانی‌که دوره درمانی را دریافت نمی‌کنند تا حدود پایینی وجود دارد.

وی افزود: هر مورد حصبه ثابت شده اصولاً علت یابی شده و سعی می شود منبع آلودگی اصلی آن پیدا شود.
کارشناس بیماری ها در خصوص وجود بیماری در شهرستان بافق تصریح کرد: اینکه کسی ادعای نبود بیماری را داشته باشد ادعای درستی نیست، ولی این گفته که تعداد بیماران در سطح شهر زیاد شده تا لحظه انجام این مصاحبه شواهدی در دست نیست. بهترهست اگر پزشکی در این زمینه اطلاعات کامل و مستندی دارد با ارائه به مرکز بهداشت شهرستان ما را در پیشگیری از بیماری کمک کند.

وی با بیان اینکه فردی بدون مدرک ادعای آلودگی آب را مطرح کند درست نیست و گفت: آب شرب در شبکه توزیع توسط واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت کنترل می شود؛ البته احتمال آلودگی در منابع آبی و غذایی که مورد پایش مستمر نیستند وجود دارد؛ بهتر است این نکته مورد توجه همه مردم قرار گیرد.

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی