بنیاد مسکن ۳۸ میلیارد تومان برای توسعه روستاهای شهرستان بافق هزینه کرد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، علیرضا طالعی رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بافق در گفتگو با هفته نامه افق کویر خلاصه ای از فعالیتهای انجام شده و در دست اقدام توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بافق در روستاهای بخش مرکزی و محدوده شهر بافق در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰در حوزه های مختلف اعم از پروژههای عمرانی ، تسهیلات مقاوم سازی ، مسکن ملی ، مسکن روستایی ، زمین روستایی ، سند و… را چنین بیان نمود:
اجرای طرح هادی روستایی :
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بافق در راستای انجام وظایف و فعالیتهای خود در سال ۱۴۰۰ نسبت به عملیات اجرایی طرح هادی روستایی بالغ بر ۵/۳ میلیارد تومان درقالب اعتبارات استانی ، ملی ، سفر ریاست محترم جمهوری و اعتبارات ۲ در صد در اختیار فرمانداری محترم شهرستان در (( روستاهای ، گزستان ، هریسک ، کوشک و مبارکه )) در قالب اجرای عملیات زیر سازی ، آسفالت و جدول گذاری هزینه و هم اکنون نیز در حال اجرا می باشد .
*همچنین از محل اعتبارات عواید حاصل از واگذاری زمین روستایی در سال ۱۴۰۰ جهت توسعه شبکه برق رسانی به مبلغ ۲/۱ میلیارد تومان در روستاهای، دولت آباد و شیطور، برکوییه، ندکوه، کوشک، باجگان، صادق آباد، موری آباد، گزستان و بساب اجرا و یا دردست اجرا می باشد .
*همچنین مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان جهت انجام عملیات محوطه سازی و همچنین جدول گذاری در روستاهای دارستان ، گزستان و دولت آباد از محل اعتبارات عواید حاصل از واگذاری زمین روستایی در آینده نزدیک اجرا خواهد گردید .
تهیه ، بازنگری و ابلاغ
طرح هادی روستایی :
تأمین اعتبار لازم جهت نقشه برداری، تهیه و بازنگری طرح هادی روستاهای برکوییه، گزستان، هریسک، موری آباد و بساب در پایان سال ۱۴۰۰ که پس از انجام مراحل فوق تا نیمه سال ۱۴۰۱ تهیه و اجرا خواهد شد.
*همچنین تأمین اعتبار لازم جهت تهیه طرح هادی روستاهای زیر ۲۰ خانوار بخش مرکزی شهرستان بافق جهت روستاهای ((مؤمن آباد ، ندکوه ، دهنو دشت ، بیدان پنج ، دشتی خان )) بر اساس تفاهم نامه تنظیمی با فرماندار محترم شهرستان که ان شاا… در سال جدید تهیه و اجرا خواهد شد.
مسکن شهری و روستایی :
* اتمام و پایان ساخت پروژه ۳۰ واحدی مسکن روستایی که بصورت ویلایی در زمینی به مساحت ۷۰۰۰ متر مربع و با زیر بنای ۴۱۰۰ متر مربع و با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان در شهرک مسکونی بنیاد مسکن در روستای مبارکه که به متقاضیان واجد الشرایط واگذار گردید.
* همچنین در سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی ساخت ۳۴ واحد مسکونی دیگر نیز از محل اعتبارات داخلی بنیاد مسکن با اعتباری بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ۷۵۰۰ متر مربع و با زیر بنای ۴۵۰۰ متر مربع در روستای مبارکه آغاز گردیده است که ان شاا… در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ آماده واگذاری به متقاضیان می باشد .
* و همچنین پروژه ۱۴ واحدی مسکن روستایی جدید دیگر نیز در سال جدید در روستای باقر آباد و بصورت نما و منظر سنتی و همگون با بافت روستای گردشگری باقرآباد با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان و در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ مترمربع و با زیر بنای ۱۴۰۰ متر مربع ساخته خواهد شد .
* در سال ۱۴۰۱ نیز پروژه ۲۰ واحدی مسکن روستایی جدید در روستای صدر آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان با اعتباری بالغ بر۶ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ۴۰۰۰ هزار متر مربع و با زیر بنای ۲۰۰۰ مترمربع ساخته خواهد شد.
طرح اقدام ملی مسکن :
باعنایت به مصوبه دولت محترم مبنی بر ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جهت اقشار کم درآمد در قالب طرح اقدام ملی مسکن و واگذاری مسئولیت پالایش و ثبت نام از متقاضیان در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت بر اساس سهمیه ابلاغی در مرحله اول تعداد ۱۴۵ سهمیه به شهرستان بافق جهت امر فوق در نظر گرفته شد که با پیگیریهای انجام شده و با همکاری اداره راه و شهر سازی زمینی به مساحت ۳ هکتار در قالب ۱۹۰ قطعه تحویل بنیاد مسکن شهرستان گردیده است تا در قالب طرح ویلایی جهت متقاضیان ظرف مدت یکسال ساخته و تحویل گردد؛ مرحله پالایش متقاضیان و تعیین پیمانکاران اجرای طرح انجام و عملیات اجرایی کار توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بافق آغاز و هم اکنون پروژه در مرحله ۶۰ درصد پیشرفت می باشد و ان شاا… تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ به مالکین تحویل خواهد شد.
• همچنین طرح نهضت ملی مسکن جهت ساخت یک میلیون واحد مسکونی درسال نیز همزمان با سراسر کشور مرحله ثبت نام اولیه آن آغاز گردیده است و تا این تاریخ ۱۹۹۱ نفر در طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان بافق ثبت نام نموده اند که پس از تکمیل پرونده متقاضان تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۱ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بافق ، ان شاا… پس از تحویل زمین از سوی اداره راه و شهرسازی عملیات اجرایی ساخت واحدها توسط این بنیاد آغاز خواهد شد.
برق رسانی به
شهرک مسکونی مبارکه :
همچنین در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات داخلی بنیاد مسکن برق رسانی به فاز سوم شهرک مسکونی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستای مبارکه به اتمام رسید و در این طرح بالغ بر ۱۲۰ خانوار متقاضی برق میتوانند از مزایای آن برخوردار گردند. لازم بذکر است در سال ۹۵ و ۹۷ نیز فاز اول و دوم برق رسانی به شهرک فوق با اعتباری بالغ بر ۳۴۰ میلیون تومان از محل اعتبارات داخلی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام گردیده است .
* همچنین مرحله فاز چهارم برق رسانی به شهرک مسکونی مبارکه بافق در سال ۱۴۰۱ با اعتباری بالغ بر ۱ میلیارد تومان در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد..
*لازم به ذکر است از محل اعتبارات عواید حاصل از واگذاری زمین روستایی در سال ۹۷ با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان جهت روستاهای باقر آباد، صادق آباد و سید آباد نسبت به تعیین پیمانکار احداث شبکه برق اقدام و عملیات اجرایی کار در سال ۱۳۹۹به اتمام رسید و تعداد ۱۵۰ خانوار از نعمت برق برخوردار گردیدند.
* همچنین در سال ۱۴۰۰ نیز در روستاهای دولت آباد و شیطور، برکوییه، ندکوه، بساب و صادق آباد نیز از محل اعتبارات عواید زمین نسبت به توسعه شبکه برق اراضی واگذاری اقدام گردید .
* در سال جدید نیز ادامه برق رسانی به روستاهای گزستان، هریسک، موری آباد، حسین آباد ادامه خواهد داشت.
بهسازی مسکن روستایی:
*پرداخت تعداد ۲۰ فقره تسهیلات مقاوم سازی طرح ویژه مسکن روستایی به مبلغ هر کدام ۱۰۰ میلیون تومان به متقاضیان ساخت مسکن مقاوم در سطح روستا ها و همچنین تعداد ۴ فقره تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی قرض الحسنه به اقشار کم درآمد جهت تکمیل و بهسازی واحدهای مسکونی ایشان .
*تعداد ۱ فقره تسهیلات بلاعوض مسکن طرح ایتام کمیته امداد به مبلغ ۲۵ میلیون تومان ، خانوارهای دارای دو عضو معلول. *تعداد ۱ فقره تسهیلات به مبلغ ۶۰ میلیون تومان جهت تکمیل واحدها به متقاضیان.
* پرداخت تسهیلات بلاعوض تکیل واحد به افراد کم در آمد به تعداد ۲۵ فقره هر کدام به مبلغ ۳۰ میلیون تومان .
*در سال ۱۴۰۱ نیز پرداخت تسهیلات کم بهره جهت مقاوم سازی منازل مسکونی روستایی تا سقف تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ادامه دارد.
* لازم به ذکر است تاکنون و از زمان اجرای طرح بهسازی بافت مسکن روستایی از سال ۸۴ تعداد ۱۵۸۵ واحد مسکونی از تسهیلات فوق و با نظارت دقیق ناظران فنی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعتباری بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان مقاوم سازی گردیده است.
تملک زمین:
مقدار تقریبی ۱۵ هکتار زمین در روستاهای کوشک و حسین آباد ، بساب ، هریسک ، صدر آباد و فاضلیه جهت واگذاری به افراد و جوانان روستایی جهت امر مسکن وتشویق وترغیب افراد جهت بازگشت به روستاها و رونق بخشیدن به بخش کشاورزی و دامپروری روستا با ایجاد زمینه های سکونت دائم و موقت در روستا ها از طریق منابع طبیعی درخواست و مراحل تملک آن انجام گردید و برابر ضوابط به متقاضیان واجد الشرایط واگذارخواهد شد.
* همچنین در سال ۱۴۰۰ نیز با هماهنگی انجام شده با اداره محترم منابع طبیعی و آبخیز داری و در حوزه شهری با اداره راه و شهرسازی کار تملک زمین در روستاهای باغدر، کرمانی، علی آباد بساب، دولت آباد و شیطور، باقرآباد، حکیم آباد و روستا های حریم شهر مبارکه و حاجی آباد انجام گردیده است که در در آینده نزدیک آماده تحویل به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بافق می باشد.
*همچنین در حوزه تملک زمین تاکنون در ۲۱ روستا و به مساحت ۱۸۵ هکتار زمین تملک و به متقاضان روستایی واگذار گردیده است .
واگذاری زمین:
تعداد ۱۲۶ قطعه زمین مسکونی در روستاهای سطح شهرستان در سال۱۴۰۰ به متقاضیان واجدالشرایط جهت ساخت مسکن واگذار گردیده است.
همچنین در حوزه واگذاری زمین در سطح روستاها نیز تاکنون بیش از ۹۷۵ قطعه زمین به مساحت تقریبی ۲۶۴۸۲۸ متر مربع واگذار گردیده است.
صدور اسناد مالکیت روستایی:

یکی دیگر از فعالیتهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صدور اسناد مالکیت جهت منازل و اماکن روستایی می باشد و در سال ۱۴۰۰ نیز تعداد ۳۰ فقره سند صادر گردیده است که اسناد آن به مالکین تحویل داده شده است.
در سال ۱۴۰۰ نیز روستاهای گزستان، دولت آباد و شیطور عملیات نقشه برداری ثبتی آن به تعداد ۸۴۶ قطعه با اعتبار ۹۵ میلیون تومان به انجام رسیده و مراحل صدور اسناد مالکیت آن با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک در دست اقدام می باشد.
همچنین در حوزه صدور اسناد مالکیت روستایی از ابتدای اجرای طرح تا کنون تعداد ۲۳۰۰ فقره سند مالکیت با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان صادر گردیده است.
پاسخ به استعلامات و تغییر کاربری:

در سال ۱۴۰۰ این بنیاد در راستای وظایف محوله که یکی از موارد آن کنترل ساخت و ساز ها و تعیین نوع کار بری ها در سطح روستا ها می باشد اقدام به پاسخگویی به بیش از ۴۹۰ مورد از استعلامات و تعداد ۳۵فقره پرونده تغییر کاربری رسیده از ناحیه دهیاری ها وادارات شهرستان نموده است و از مهمترین اهداف آن می توان به حفظ نظام کاربری های اراضی پیش بینی شده در طرح های هادی و همچنین هدایت توسعه بافت روستاها به سمت و سوی مناسب و جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه اشاره کرد.
*لازم بذکر است در سال ۱۴۰۰ فعالیت های انجام شده و در دست اقدام اعتبار هزینه شده و در دست اجرا بالغ بر ۳۸ میلیارد تومان می باشد.

معصومه غلامرضاپور|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

همای سعادت در آبادی معدن آباد

«ممل» گفت: «آقاتقی»! شنیده اید که «همای سعادت»