عادات غذایی خانواده در سلامت دهان و دندان بسیار مؤثر است

به گزارش هفته نامه افق کویر، دندانپزشکی یکی از شاخه‌های تخصصی علم پزشکی است که به سلامت و بیماری‌های دهان، دندان، لثه و بخش‌های مرتبط می‌پردازد. در ایران براساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۶۲ روز ۲۳ فروردین روز دندانپزشک و هفته آخر فروردین ماه هفته دندانپزشکی نامگذاری گردیده است.
خبرنگار هفته نامه افق کویر به مناسبت این روز به سراغ یکی از دندان پزشکان جوان شهرستان بافق رفته و گفتگویی با وی انجام داده که در ادامه می خوانید:
افق کویر: لطفاً در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟
ملیحه زارع پور هستم، متولد سال ۱۳۷۴ و دارای دکترای دندان پزشکی
افق کویر: دلیل علاقه مندی شما به رشته دندان پزشکی چه بود؟
از کودکی با توجه به اینکه شغل پدرم دندان پزشکی بود، کم کم به این رشته علاقه مند شدم. از آنجایی که این شغل ترکیبی از علم و هنر می باشد، این هنر را در خود احساس کردم و به رشته دندان پزشکی روی آوردم.
افق کویر:آیا خراب شدن دندان ها بر روی سلامت جسمی فرد اثر گذار است؟
با توجه به اینکه علائم اکثر بیماری ها در محیط دهان ظاهر می شود و همچنین وجود دندان در دهان علاوه بر علل اختصاصی آن که آسیاب کردن غذا می باشد در زیبایی فرد نیز مؤثر بوده و دارای اهمیت خاصی ا ست. همچنین علم دندان پزشکی مختص به دندان نیست؛ بلکه به بیماری دهان نیز می پردازد؛ مثلاً در گذشته بیش از صد نوع از علایم بیماری را از روی زبان تشخیص می دادند.
افق کویر:چرا هزینه های دندان پزشکی شهرستان بافق نسبت به استان یزد بیشتر است؟
به نظر من این گونه نیست؛ چون تعرفه های دندان پزشکی از طریق وزارت به مراکز دولتی و مطب ها اعلام می گردد؛ اگر تعرفه ها تفاوت دارد بسته به نوع ماده ای است که آن مرکز به کار می برد؛ برای مثال هزینه دندان های ایمپلنت برندهای کپی شده آن چندین برابر کمتر از ایمپلنت اصل می باشد و همین طور مواد و وسایل دیگر که در دندان پزشکی استفاده می گردد.
افق کویر: جذاب ترین بخش کار شما چیست؟
جذابترین بخش کار دندان پزشکی برای من آموزش بیماران به پیشگیری می باشد و معتقدم که پیشگیری بهتر از درمان است و این روش در کودکان بسیار مؤثر است.
افق کویر:با توجه به اینکه رشته دندان پزشکی دارای شاخه های مختلف می باشد شما تمایل دارید در چه شاخه ای فعالیت نمایید؟
در زمینه کودک و خردسال.
افق کویر: چرا علاقه به پذیرش بیماران خردسال دارید؟
چنانچه آموزش به نگهداری و مراقبت از دندان در کودکان نهادینه شود، در بزرگسالی این افراد کمتر دچار بیماری های دهان و دندان می‌شوند، حتی در کشورهای پیشرفته آموزش و خدمات دندان پزشکی از کودکی تا زیر ۲۰ سال توسط دولت به صورت رایگان ارائه می‌شود.
افق کویر:چه راهکاری برای کودکان در سنین کم سفارش می کنید تا کمتر به دندان پزشکی مراجعه کرده و دندان های سالمی داشته باشند؟
مهمترین راهکار در محافظت از دندان ها انجام مراقبتهای بهداشتی دهان و دندان توسط والدین است تا الگویی صحیح برای فرزند خود باشند؛ برای مثال والدینی که مسواک نمی زنند چگونه انتظار دارند فرزندانشان این کار را انجام دهند؟!
افق کویر: به نظر شما چه عواملی بر سلامت دندان ها مؤثر می باشد؟
عادات غذایی خانواده در سلامت دهان و دندان خود و فرزندان بسیار مؤثر است؛ برای مثال خانواده ای که دوست دارد از مواد شیرین زیاد استفاده نماید بیشتر دچار خرابی دندان می شود تا خانواده هایی که کمتر از مواد قندی استفاده می کنند.
افق کویر: افراد برای سلامت دندان سالیانه چند نوبت باید به دندان پزشکی مراجعه نمایند؟
افراد بعد از درمان کامل دندان پزشکی هر ۴ الی ۶ ماه جهت معاینه باید به دندان پزشکی مراجعه کنند.
افق کویر:چه توصیه ای برای علاقه مندان به این رشته دارید؟
این رشته ترکیبی از علم و هنر می باشد. دندان پزشک، علاوه بر به روز کردن دانش پزشکی خود باید به این رشته علاقمند بوده و از هنر دست نیز برخوردار باشد؛ چراکه ترکیب آن سبب رضایت بیمار و علاقمندی به این شغل می گردد.
افق کویر:سخن پایانی:
از هفته نامه افق کویر بابت توجه ای که به رشته دندان پزشکی داشته تشکر و قدر دانی می کنم.

معصومه غلامرضاپور

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مربیان تئاتر سرود مدارس بافق به آموزش اصولی نیاز دارند

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛” عبدالرضا صباغیان”