برخورد بازرسان با تخلفات نانوایی‌ها/ گرانفروشی حتی به قاضی تعزیرات

تهران – ایرنا – قاضی و گروهی از کارشناسان تعزیرات و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت به صورت سرزده از چند نانوایی پایتخت بازدید کردند و تخلفات بهداشتی، گرانفروشی و کم فروشی محرز، موجب شد تا این واحدهای صنفی علاوه بر تذکر به پرداخت جریمه نیز محکوم شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، افزایش قیمت نان در حالی مطرح شده است که مسئولان اقتصادی دولت صراحتا اعلام کرده اند که قرار نیست قیمت نان سنتی افزایش یابد.

معاون اول رئیس جمهور ۱۷ اردیبهشت گفت: ارز ترجیحی‌ نان و دارو حذف نمی‌شود و دولت مصمم به توزیع عادلانه یارانه‌هاست.

مخبر از مردم خواست مطلقا نگران ذخایر کالاهای اساسی نباشند.

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که قیمت نان افزایش نمی‌یابد و تعدیل قیمت آرد موجب کاهش قاچاق می‌شود.

در این رابطه سید محمدهادی سبحانیان معاون اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: نه‌تنها هیچ‌گونه افزایشی در قیمت نان سنتی اتفاق نخواهد افتاد، بلکه مردم می‌توانند نان را ۱۰ درصد ارزان‌تر از سال ۱۴۰۰ خریداری کنند.

محمدعلی اسفنانی معاون اجتماعی و پیشگیری از تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی هم در گفت و گو با خبرنگار قضایی ایرنا از رسیدگی تعزیرات به تخلفات نانوایی‌ها خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تا امروز یک هزار و  ۹۶۰ فقره پرونده برای تخلفات نانوایی‌ها در کشور تشکیل شده که ارزش ریالی این تخلفات ۲۳ هزار و ۳۷ میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: از مجموع پرونده هایی که برای تخلف گرانفروشی و کم فروشی نانوایی‌ها در تعزیرات حکومتی تشکیل شده، یک هزار و ۳۶۵ پرونده مختومه شده است همچنین برای یک هزار و ۲۷۶ پرونده حکم محکومیت و در ۲۱ پرونده حکم برائت صادر شده است. ۱۷ فقره پرونده نیز حکم عدم صلاحیت رسیدگی تعزیرات حکومتی صادر شده و برای رسیدگی به دستگاه قضایی ارجاع شده است.

اسفنانی ادامه داد: با توجه به تصمیم دولت برای تغییر قیمت در نرخ آرد و نان، طبیعی است که شاهد تفاوت قیمت در نرخ نان و محصولات دیگر باشیم. مبنای سازمان تعزیرات حکومتی قیمتی است که از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام می شود البته در مورد نان سنتی اعلام شده است که تغییر قیمت نخواهیم داشت و ملاک، قیمت‌های قبلی است.

تذکر و تشکر تعزیرات
در گشت تعزیرات از یک واحد تولیدی نان صنعتی و چند نانوایی سنتی بازدید و تخلفات بهداشتی و صنفی متعددی محرز شد.

گرانفروشی، کم فروشی، فروش اجباری نان کنجدی به جای نان‌ ساده، تداخل صنفی و فروش کالاها و محصولات غیر مرتبط در نانوایی‌ها، عدم رعایت موازین بهداشتی و نداشتن کارت بهداشت کارگران از جمله تخلفاتی بود که در گشت مشترک تعزیرات مشاهده شد.

در بازدید گشت تعزیرات از یک واحد تولید نان صنعتی که بیش از ۱۷۰ قلم نان و شیرینی تهیه می شود، مدیر این واحد صنفی اعلام کرد با وجود تغییر نرخنامه و افزایش قیمت ها به دلیل اینکه آرد موجود در انبارهای این واحد از قبل تهیه شده تا زمان اتمام آردها و خرید مجدد با نرخ جدید، قیمت هارا افزایش نداده است.

برخورد بازرسان با تخلفات نانوایی‌ها/ گرانفروشی حتی به قاضی تعزیرات

در بازدید از آشپزخانه این واحد تولیدی که دارای دستگاه‌های پیشرفته صنعتی بود، همه کارگران دارای کارت بهداشت بودند اما برخی از آنها در حین کار از دستکش استفاده نکرده بودند که از سوی بازرس و قاضی تعزیرات تذکر گرفتند.

در بخشی از این واحد تولیدی، کارگران در حال آموزش بودند تا مهارت‌های حرفه‌ای کسب کنند و پس از بازدید از این بخش قاضی تعزیرات از مدیر واحد تشکر کرد و گفت: تعزیرات علاوه بر هشدار و تذکر، واحدهای صنفی که قوانین را به خوبی رعایت می‌کنند و به حقوق مشتریان احترام می گذارند تشویق می‌کند.

عزیرات علاوه بر هشدار و تذکر، واحدهای صنفی که قوانین را به خوبی رعایت می‌کنند و به حقوق مشتریان احترام می گذارند تشویق می‌کند

پس از بررسی نرخنامه‌های این واحد تولیدی، بازرس سازمان صمت اعلام کرد که شیرینی های تر بالاتر از نرخ مصوب است.

به گفته یعقوب پاز بازرس سازمان صنعت معدن تجارت، طبق نرخنامه هر کیلو شیرینی تر باید ۷۸ هزار تومان فروخته شود اما قیمت شیرین‌های تر این واحد ۹۹ هزار تومان و بیشتر بود که مدیر این واحد صنفی علت این افزایش قیمت را کیفیت بالاتر تولیدات اعلام کرد هرچند برای بازرس این دلیل قابل پذیرش نبود.

نان دلخواه مشتری به قیمت آشفتگی بازار
در بازدید گشت تعزیرات از یک نانوایی سنگکی که در این واحد صنفی، نان کنجدی به دلخواه و سفارش مشتری طبخ می شد، حداقل قیمت هر نان سنگک ۱۵ هزار تومان بود و نانوا طبق نظر مشتریان نان ۲۰ هزار تومانی و ۳۰ هزار تومانی تحویل می دادند.

در این واحد صنفی که هیچ ملاک و معیار معینی برای تهیه نان وجود نداشت، مشتریان محلی به قاضی تعزیرات گلایه کردند و گفتند که نان‌های این نانوایی با بالا رفتن قیمت فقط قد می کشند تا جایی که حتی نازک می شوند و از سوراخ‌های نان می توان طرف دیگر را به راحتی دید.

مشتریان محلی به قاضی تعزیرات گلایه کردند و گفتند که نان‌های این نانوایی با بالا رفتن قیمت فقط قد می کشند تا جایی که حتی نازک می شوند و از سوراخ‌های نان می توان طرف دیگر را به راحتی دید

قاضی تعزیرات با تاکید به برخورد بدون اغماض با این واحد صنفی اعلام کرد که نان فقط طبق نرخنامه باید به دست مشتری داده شود زیرا قیمت گذاری مطابق قانون و برعهده دولت است و اینکه هر واحد صنفی به دلخواه خود یا مشتری نرخ تعیین کند باعث هرج و مرج و آشفتگی در بازار می شود.

با توجه به محرز بودن تخلفات متعدد این نانوایی، پرونده‌ تخلفات برای رسیدگی بیشتر به تعزیرات ارجاع شد.

برخورد بازرسان با تخلفات نانوایی‌ها/ گرانفروشی حتی به قاضی تعزیرات

دست نانوا ترازوست!
در نانوایی نان سنتی مشهد که کارگران ماسک نزده بودند و کارت بهداشت نداشتند، علت این موضوع را فرایند طولانی صدور کارت اعلام کردند که از نظر بازرس سازمان صمت و قاضی تعزیرات قابل پذیرش نبود.

کارگر این نانوایی علت عدم نصب نرخنامه اتحادیه در محل قابل رویت مشتری را بنایی و جابه جایی مغازه اعلام کرد اما مشتریان محلی به خبرنگار ایرنا گفتند که این نانوایی سال هاست که در این محله فعالیت دارد و اخیرا هم تغییراتی نداشته است ضمن اینکه ظاهر نامرتب و آشفته نانوایی گویای بهانه کارگر این واحد صنفی بود.

این نانوایی علاوه بر عدم رعایت موازین بهداشتی، کم فروشی و گرانفروشی هم داشت. ترازوی این نانوایی که گوشه مغازه روی زمین قرار داشت به نظر می رسید مدتهاست که استفاده نشده این در حالیست که اتحادیه اعلام کرده است هر یک از چانه های نان باید وزن شود و بعد از اینکه قاضی تعزیرات علت وزن نشدن چانه های نان را از نانوا سوال کرد، او در پاسخ با اعتماد به نفس اعلام کرد که دست نانوا ترازوست!

رییس گشت تعزیرات و قاضی شعبه ۵۵  با تاکید بر رعایت حقوق مشتریان خطاب به نانوا گفت: کم فروشی علاوه بر تخلف صنفی، حقی است که بر گردن نانوا محسوب می شود و نباید در این برکت حلال و حرام آمیخته شود.

کم فروشی علاوه بر تخلف صنفی، حقی است که بر گردن نانوا محسوب می شود و نباید در این برکت حلال و حرام آمیخته شود

ناصر سمیناری علاوه بر تذکر جدی به این واحد صنفی، برگه جریمه تخلفات این نانوایی را که از سوی بازرس سازمان صمت تهیه شده بود برای رسیدگی بیشتر در دستور کار قرار داد.

برخورد بازرسان با تخلفات نانوایی‌ها/ گرانفروشی حتی به قاضی تعزیرات

گرانفروشی به قاضی تعزیرات
مقصد بعدی گشت تعزیرات یک نانوایی بربری بود. در نانوایی بربری نیز نان‌هایی که مقدار ناچیزی کنجد داشت با قیمت ۵۰۰۰ تومان فروخته می شد و به گفته بازرس سازمان صمت، نان های کنجدی فقط با درخواست مشتری باید پخت شود ولی اغلب نانوایی با تولید انبوه این نوع نان ها در صدد سودجویی و کسب درآمد بیشتر هستند و باید نان ساده بربری را به قیمت ۱۸۰۰ تومان بفروشند.

ابتدا قاضی تعزیرات شخصا به صورت ناشناس اقدام به خرید نان کرد که با درخواست وی برای نان ساده به او نان کنجدی بربری با قیمت ۵۰۰۰ تومان فروخته شد.

بعد از خرید نان به قیمت بالاتر از نرخ مصوب، قاضی تعزیرات همراه با بازرس وارد نانوایی شد. در این واحد صنفی که موازین بهداشتی رعایت نشده بود، کارگری که نان به دست مشتریان می داد از اینکه نان را  بالاتر از نرخ مصوب به قاضی تعزیرات فروخته از سوی نانوا به شدت سرزنش شد و نانوا گفت که این فرد اشتباه کرده این در حالی بود که در مدت حضور اعضای گشت تعزیرات، مشتریانی که نان خریدند از قیمت پایین نان اظهار تعجب کردند.

رییس گشت تعزیرات و قاضی شعبه ۵۵ با توجه به تخلفات متعدد در این واحد صنفی ضمن اعلام برخورد قاطع تعزیرات با متخلفان اعلام کرد که نحوه عملکرد نادرست یک واحد صنفی کوچک می تواند باعث نارضایتی بسیاری شود و در واقع قانون زیر پا گذاشته می شود.

وی از اتحادیه های صنفی خواست تا نظارت بیشتری بر نحوه فعالیت واحدهای صنفی داشته باشند تا حقوق مردم پایمال نشود.

برای این واحد صنفی به دلیل تخلفات محرز جریمه ۱۷ میلیون تومانی در نظر گرفته شد و پرونده آن برای رسیدگی در دستور کار تعزیرات قرار گرفت.

رییس گشت تعزیرات و قاضی شعبه ۵۵ در پایان این گشت خطاب به مردم گفت: شهروندان می توانند از طریق سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی یا سامانه ١٢٤ سازمان صنعت، معدن و تجارت تخلفات را برای رسیدگی اعلام کنند تا سازمان تعزیرات به همراه نمایندگان دستگاه های نظارتی نسبت به بررسی و برخورد با متخلفان اقدامات لازم را انجام دهند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

همای سعادت در آبادی معدن آباد

«ممل» گفت: «آقاتقی»! شنیده اید که «همای سعادت»