اعلام آمادگی مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی جهت مشارکت در طرح انتقال آب دریای عمان به استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق در ابتدای این گفتگو که بصورت زنده پخش می‌شد، ضمن تبریک روز کارگر در پاسخ به این سوال که با توجه به دغدغه رهبری نسبت به تولید در سال های اخیر، وضعیت سنگ آهن مرکزی چگونه است گفت: معدن چغارت در دهه ۵۰ مورد بهره برداری قرار گرفت و در نیم قرن اخیر باوجود تمامی زحمات مدیران سابق آنچنان که باید و شاید توسعه نیافت و شهر بافق نیز به تبع آن این همچنان گرد محرومیت بر چهره دارد. تکیه بر خام فروشی و عدم تکمیل زنجیره فولاد باعث شد تا در دهه اخیر میانگین رشد واقعی سالیانه منفی ۰.۳ درصد شود و از رقبای معدنی خود عقب بماند و این عقب ماندگی در میزان سودآوری، میزان درآمد و میزان تولید هم کاملا مشهود است.
مهندس حمیدیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به چالش‌ها و تهدیدهای موجود پرداخت و ادامه داد: این شرکت با تهدیدات و چالش هایی رو به رو است که میتوان به مواردی از جمله عدم بهره برداری مهندسی و اصولی از ذخایر معدن، فقدان سیستم نظارت هوشمند و کنترل بر عملکرد پیمانکاران و عدم استفاده از روش های نوین و صحیح در حوزه فراوری اشاره کرد.
عدم تکمیل چرخه تولید و ارزش افزوده، فرسودگی زیرساخت‌های تامین انرژی و مشکل جدی در تأمین زیرساخت‌هایی همچون برق، آب و گاز ، عدم تملک معادن جدید و تامین سنگ عیار بالا که باعث مشکل در تأمین خوراک مجموعه گردیده از دیگر مواردی بود که حمیدیان از آن به عنوان چالش و تهدید یاد کرد.
مشاور مدیرعامل صندوق حمایت از بازنشستگان فولاد کشور بر ضرورت وجود یک برنامه استراتژیک و مدون توسعه و سرمایه گذاری برای شرکت تأکید کرد و در ادامه به مرور برخی اقدامات تیم مدیریتی جدید سنگ آهن مرکزی برای برون رفت از این مسائل و مشکلات در ۴ ماه گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: ما با اعتماد دولت آقای رئیسی و وزیر ، کار را با تیمی جوان که اغلب از نسل سوم انقلاب و دهه ۶۰ و ۷۰ هستند در جهت تحقق دولت جوان، مومن و انقلابی شروع کردیم و در این ۴ ماه با نیرو و فکر متخصصان جوان مشکلات بزرگی را از سر راه برداشتیم. در ابتدا با سه مشکل عمده از جمله زیرساخت ها در حوزه آب و برق روبرو بودیم که سریعا ورود کردیم، پست برقی که باید یک سال و نیم پیش به بهره برداری می رسید متاسفانه رها و باعث بروز مشکلات جدی در کارخانه گندله سازی شده بود، چالشی که منجر به کاهش تولید و عدم کیفیت مناسب گندله تولیدی شرکت به عنوان مهمترین محصول شده بود که با ورود تیم جدید و همت کارگران و متخصصین و همکاری شرکت های پیمانکار ظرف ۳ ماه تکمیل و امروز شاهد شکسته شدن آمار پی در پی در تولید گندله هستیم که جا دارد از کارگران عزیز و متخصصان تشکر کنم.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق در بخش دیگری از صحبت هایش به موضوع فاضلاب شهری پرداخت و گفت: اجرای فاضلاب شهری با سرعت بیشتر و اصلاح برخی مشکلات در دستور کار قرار گرفت و آب تصفیه شده به کارخانه رسید. همچنین پیگیری ها برای کسب مجوزهای لازم و جذب سرمایه جهت احداث نیروگاه “ترکیبی” با ظرفیت ۵۵۰ مگاوات و نیروگاه خورشیدی ۲۰ مگاواتی در حال انجام است.
وی مساله آب را به عنوان یکی دیگر از مشکلات زیرساختی جدی در صنایع بزرگ معرفی کرد که دامن گیر شرکت سنگ آهن مرکزی ایران هم هست و بیان داشت: ما آمادگی خود را به استاندار جهت سرمایه گذاری در انتقال آب دریای عمان به استان و رفع نیاز مردم استان و در کنار آن رفع نیازهای شهرستان اعلام کرده و باز از همین جا اعلام می کنیم تمام قد برای اجرای این طرح به میدان پا گذاشته ایم.
حمیدیان درباره تأمین خوراک هم گفت: یکی دیگر از مشکلات جدی بحث تأمین خوراک بود که به صورت کوتاه مدت به سمت احداث خطوط فرآوری سنگ های باطله با ورودی ۷ میلیون تن سنگ در سال رفته ایم که تا ۶ ماه دیگر به بهره برداری می رسد.
او ادامه داد: شروع عملیات اجرایی جهت اصلاح معادن چغارت، آنومالی ۱۰ و ۱۱ جهت حفظ معادن و تولید صیانتی، برنامه ریزی جهت تملک معادن با عیار بالا و تشکیل کمیته بین المللی پیگیری تأمین خوراک از دیگر اقدامات در این حوزه بوده است.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق عدم سرمایه گذاری برای تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد صنایع تکمیلی را به عنوان یکی از دلایل جاماندگی از رقبا و بی توجهی به شهرستان و منطقه دانست و اظهار داشت: به نظر من مشکل اصلی ما سرمایه گذاری و کلید رهایی از وضعیت کنونی تنها سرمایه گذاری است. در این راستا در ۴ ماهه گذشته مجوز کارخانه آهن اسفنجی کسب و آماده کلنگ زنی است. طرح کارخانه فولاد سازی و تولید ورق با مشارکت مجتمع غدیر آغاز زده شده و مراحل کسب مجوز و جذب سرمایه گذار برای کارخانه گندله سازی جدید نیز در حال اتمام است.
در بخش پایانی این گفت و گوی تلویزیونی ، مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه روز کارگر را پشت سر گذاشتیم برنامه‌های شما برای ایجاد عدالت و انگیزه میان کارگران و بهبود فضای رفاهی آن‌ها چیست؟ گفت: امروزه چندین نوع قرارداد با شکل های مختلف به سبب تعدد پیمانکارها و با مبالغ متفاوت در شرکت وجود دارد که در این راستا اقداماتی از جمله اصلاح چارت شرکت، استانداردسازی قراردادها، استانداردسازی و نظارت بر قرارداد با پیمانکاران با سیستم نظارت هوشمند و کنترل بر عملکرد پیمانکاران در حال انجام است.
مهندس حمیدیان از راه اندازی سامانه «باهم» برای ارتباط بیشتر کارگران با مدیریت خبر داد و ابراز امیدواری کرد: برای ارتباط بیشتر کارگران با مدیریت و رفع مشکلات و تأمین خواسته های این قشر سامانه ای تحت عنوان “باهم” طراحی شده که کارگران از این طریق درخواست ها، شکایات و ایده های خود را انتقال داده و برای پیگیری این موارد آیین نامه ای تنظیم شده است که به زودی از این سامانه رونمایی می شود. همچنین در جهت مبارزه با فساد سامانه «سوت زنی» طراحی شده و در حال طراحی سامانه «شفافیت» نیز هستیم.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق در پایان در خصوص برنامه های سنگ آهن در جهت تحقق شعار سال نیز بیان داشت: در همین مدت در جهت بومی‌سازی بسیاری از قطعات با همکاری شرکت های دانش بنیان قدم های مثبتی برداشته شده که از جمله آن می توان به رونمایی از یاتاقان کفشک بابیتی اشاره کرد که توسط جوانان همین منطقه ساخته شده است و در همین ایام با حضور استاندار و جمعی از مدیران ارشد رونمایی شد.
حضور دو مشاور در حوزه های بومی سازی قطعات مورد نیاز و نوآوری از دیگر کارهایی بود که انجام شد. همچنین برنامه ریزی جهت راه اندازی مرکز نوآوری و برگزاری سمینار عناصر راهبردی بلوک بافق از دیگر اقدامات در راستای شعار سال است.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در