آموزش و پرورش پیگیر مطالبات معلمان باشد

به گزارش هفته نامه افق کویر: خبرنگار هفته نامه افق کویر به مناسبت ۱۲ اردیبهشت ماه و نامگذاری این روز به نام روز معلم، به سراغ یکی از مدیران باسابقه شهرستان بافق رفت و با وی گفتگویی انجام داد که در ادامه می خوانید:
افق کویر:لطفاً خودتان را معرفی و از سابقه کاریتان بگویید؟
معصومه زارع دوست هستم، مدیر مدرسه خادمیان، متولد مشهد مقدس، دارای کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی و دانشجوی دکترای رشته برنامه درسی بوده و دارای ۲۸ سال سابقه خدمت و ۲۵ سال سابقه مدیریت در آموزش و پرورش می باشم.
افق کویر: دلیل انتقال شما از شهر مشهد به بافق چه بود و چرا شهرستان بافق را انتخاب کردید؟
به علت شغل همسر و دو پسرم که پیمانکار معدن هستند، خدمت خودم را در سنگر مقدس بافق ادامه و در خدمت فرزندان و دانش آموزان عزیز شهرستان بافق هستم.
افق کویر:در حال حاضر به عنوان مدیر مدرسه با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنید؟
هم اکنون با مشکلات متعددی دست در گریبان هستیم از جمله: تراکم جمعیت بالای منطقه ای که در مدرسه خیری خادمیان واقع شده است، کلاسهای پرجمعیت، کمبود میز و صندلی، علی الخصوص در زمان حضوری شدن کلاس ها و حاضر شدن دانش آموزان در مدارس، نداشتن بودجه کافی با توجه به نبود سرانه در مدارس، کمبود نیروی انسانی که در حال حاضر معاون آموزشی مدرسه همزمان تدریس یک پایه را نیز به عهده دارند و همچنین در سال جاری با کمبود کلاس نیز مواجه هستیم که مجبور به نصب دیوار موقت و چوبی در سالن و اضافه کردن کلاس می باشیم.
افق کویر:چه انتظارات و توقعی از والدین در قبال دانش آموزان و مدرسه دارید؟
والدین، رکن اصلی مدرسه محسوب می شوند و فرآیند مطلوب آموزش، تربیت و اعتلای دانش آموزان عزیزمان جز با همکاری و ارتباط تنگاتنگ با مدرسه و کادر آموزشی امکان پذیر نخواهد بود. در تمام زمینه ها از جمله امور فنی، تعمیرات، هنری و…..می توانند مدرسه را یاری کنند. بحمدا… برخی از والدین عزیز در این زمینه بسیار فعال هستند و شاهد انجام کارهای ارزشمند از سوی این عزیزان در زمینه های مختلف هستیم.
افق کویر:به نظر شما خانواده ها، برای تربیت نسلی بهتر علاوه بر تدریس به چه مسائل دیگری باید رسیدگی کنند؟
با توجه به نسل جدید، پیشرفت ابزارها و درگیری در فضای مجازی خانواده ها باید با فرزندان خود دوست و بسیار صمیمی باشند تا جذب خانواده شوند تا امنیت و آرامش را در کنار اعضای خانواده تجربه کنند. خصوصاً مادر نقش پررنگ تری در ایجاد فضای مناسب، آرام و بدون تنش در خانه دارد، باید مادران با مطالعه و آشنایی با روش های نوین تربیتی اطلاعات خود را در این زمینه به روز کنند؛ به ویژه به دختران خود خیلی نزدیک شوند و نهایت دقت در رفتار خود را داشته باشند؛ زیرا با توجه به تهاجم فرهنگی و دسیسه های دشمنان اسلام و میهن عزیزمان قشر نوجوان و جوان ما بسیار آسیب پذیر هستند.
افق کویر:چند فرزند دارید و فرزندان شما مشغول به چه کاری هستند؟
دارای ۳فرزند پسر و یک فرزند دختر می باشم. ۲ تن از فرزرندانم پیمانکار معدن بوده و دخترم نیز کارشناس هوشبری است و در بیمارستان ولی عصر(عج) مشغول به خدمت می باشد و پسر کوچکترم نیز دانشجوی برق است.
افق کویر:چه مدت هست که ساکن شهرستان بافق هستید و از دید شما به عنوان یک فرهنگی چه مسائل و مشکلاتی در شهرستان هست که باید به آن رسیدگی شود؟
مدت ۵سال هست که ساکن بافق هستم و به عنوان یک فرهنگی از مردم شریف بافق درخواست می کنم همان طور که با دیانت پاک و رئوفشان به امر ساخت اماکن مذهبی همت می ورزند، در امر ساخت و مرمت مدارس شهر نیز همت ورزند، بسیاری از مدارس فرسوده و نیاز به بازسازی دارد و آموزش و پرورش نیاز به همت خیرین دارد که ثواب این کار کمتر از ساخت مساجد، مهدیه و حسینیه نیست. همچنین در بافق فرهنگ مطالعه بسیار پایین آمده؛ فقط به کتابهای درسی محدود شده است، باید در این زمینه تلاش مضاعفی صورت بگیرد و نکته دیگر اینکه اماکن با تفریحات سالم نسل جوان را بیشترجذب خود نمایند .
افق کویر: شهرستان بافق را چگونه ارزیابی کردید؟
شهرستان بافق دارای مردمی بسیار رئوف، شفیق، مهمان دوست و غریب نوازهست و من سعادت داشتم که با این مردم بسیار شریف و عزیز همشهری شدم و از اینکه توفیق خدمت به فرزندان این خطه را پیدا کردم به خود می بالم و از خداوند متعال می خواهم به من توان و نیرو عطا کند تا نهایت تلاشم را در راه خدمت به این مردم عزیز و بی نهایت مهربان و محترم را انجام دهم .
از نقاط مثبت شهرستان این است که شهرداری نسبت به زیبا سازی شهر بسیار خوب عمل می نماید و از نقاط ضعف این شهرتخریب و از بین بردن نخلستان های بسیار زیبا، کمرنگ شدن بافت سنتی و کویری شهر می باشد. معضل دیگر شهرستان اجاره منازل بصورت سرسام آوری بالا رفته است و کارگران و افرادی که غیر بومی هستند برای اجاره ی منزل دچار بحران هستند که باید در این زمینه اقدام اساسی صورت بگیرد.
افق کویر:به نظر شما چه کمبودها و مشکلاتی هست که در حال حاضر باید آموزش و پرورش برای ارتقا معلمان به آن توجه نماید؟
معلمان عزیز کشورمان از نظر حقوق و مزایا و معیشت از تمام کارمندان پایین تر هستند و آموزش و پرورش باید پیگیر مطالبات این عزیزان از جمله اجرای طرح رتبه بندی باشد؛ برای جذب و استخدام جوانان تحصیل کرده که از پتانسیل بسیار بالایی برای خدمت به این مرزو بوم برخوردارهستند، اقدام جدی صورت دهد.
نکته بسیار مهمی که آموزش و پرورش باید به آن بها دهد و متأسفانه در این زمینه خیلی ضعیف عمل کرده است، بالا بردن سطح علمی معلمان و شاغلین در این اداره می باشد که در تمام کشورهای دنیا بسیار مورد توجه قرار دارد؛ ولی به عنوان مثال خود من با مدرک فوق لیسانس در حکم رسمی اعمال نشده به ابن بهانه که شما قبلاً دومدرک ارائه داده اید و دیگر مدرک سوم قابل اعمال در حکم شما نیست؛ متأسفانه عملاً متوقف شدن معلم و عقب ماندن از علم روز دنیا را تفهیم می نمایند، با اینکه بنده پیگیری های زیادی کردم، حتی مکاتبات با معاون وزیر داشتم، ولی هیچ نتیجه ای نگرفته و همین امر باعث شد که با اینکه در دوره دکتری ترم دوم مشغول تحصیل بودم کلاً ترک تحصیل نمایم.
اگر آموزش و پرورش به امر ادامه تحصیل و بروز کردن اطلاعات معلمان خود اهمیت دهد و اعمال مدارج و مدارک بالاتر را امتیاز یک معلم بداند، این جامعه دارای معلمانی پویا، با تجارب و آموخته هایی به روز و با دست پر در سنگر آموزش خواهد بود، نه اینکه مدارک را اعمال نکنند و عملاً انگیزه معلم را در زمینه تحصیل متوقف نمایند. در حال حاضر دانش آموزان ما بسیار پیشرفته و غنی در تکنولوژی هستند و معلمان باید پیوسته از دانش آموز پیشرفته تر باشد و این میسر نمی شود؛ مگر آنکه بستر مناسب برای ارتقاء سطح علمی معلمان فراهم شود.
افق کویر: چه توقعی از مدیر آموزش و پرورش دارید؟
به حمد ا… مدیران آموزش و پرورش بسیار دلسوز و قدردان زحمات معلمان هستند؛ چون از بطن همین قشر می باشند. توقع آن می رود در مسند جدیدشان از احقاق حقوق معلمین دفاع نمایند و در جذب نیروی جوان و تحصیل کرده نهایت تلاش خود را بنمایند.
افق کویر: سخن پایانی:
خداوند متعال را شاکر هستم که به من توفیق خدمت به بهترین مخلوقش را داده است و آرزومندم بتوانم وظایفم را به نحو احسن انجام دهم و در حد توانم در راه اعتلای آموزش و پرورش فرزندان میهن عزیزم تلاش نمایم؛ اگر قصور و کوتاهی صورت گرفته حلالیت می طلبم. در پایان برای تمام اولیایی که در راه اهداف آموزشی همت می نمایند اجر معنوی و اخروی را خواستارم.

معصومه غلامرضا پور

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در