چگونه اسهال و استفراغ کودکان را درمان کنیم

به گزارش هفته نامه افق کویر: هر ساله با شروع فصل گرما، بیماری اسهال و استفراغ افزایش می یابد و بخش عمده ای از علل مراجعه کودکان و خانواده ها به بیمارستان می باشد. خبرنگار هفته نامه افق کویر به همین منظور با دکتر فرحناز کاردان متخصص کودکان و نوزدان به گفتگو پرداخت.
وی در این باره گفت: بیماری اسهال و استفراغ می تواند عامل باکتریایی، ویروسی یا انگلی داشته باشد که اغلب از راه مدفوعی، دهانی یا بلع غذاها و آب آلوده منتقل شود. علائم بیماری ممکن است در عرض ۶ ساعت تا حتی ۵ روز بعد از بلع ماده ی آلوده شامل تب، درد شکم، اسهال، تهوع و استفراغ بروز کند.

کودکان در خطر بیشتر کم آبی بدن هستند
به علت اینکه کودکان و بخصوص شیرخواران به ازای هر کیلو گرم وزنشان نیاز بیشتری به مایعات دارند و هم چنین برای رفع نیازهای خود وابسته به فرد بزرگسال هستند در خطر بیشتر کم آبی بدن هستند. پس مهمترین مسئله در درمان کودکان مبتلا به اسهال و استفراغ جایگزین مایعات بدن می باشد که در کودکی که به علت استفراغ مکرر قادر به خوردن نیست نیاز به سرم درمانی می باشد و در اکثر موارد مایع درمانی خوراکی کفایت می کند.
باید توجه داشت سن زیر ۶ ماه ، سابقه تولد زودرس، داشتن بیماری های زمینه ای، تب بالای ۳۸ درجه، اسهال خونی، سوء تغذیه و عدم تغذیه انحصاری با شیر مادر و هم چنین کمبود ویتامین ها بخصوص ویتامین A و کمبود روی با افزایش احتمال اسهال و کم آبی شدید همراه است و به این علت توصیه می شود مکمل های حاوی ویتامین A به صورت قطره ( A + D) حتماً تا شش ماهگی شیر خوار استفاده شود.

یکی از بهترین درمانهای خانگی استفاده از محلول ORS می باشد

یکی از بهترین درمانهای خانگی استفاده از محلول ORS می باشد که یک محلول استاندارد جهانی است و از مایعات خانگی مثل آب میوه ها و چای بهتر است. در صورتی که کودک یا شیرخوار استفراغ مکرر داشته باشد، بهتر است به آرامی به او مایعات داده شود و برای این منظور می توان از سرنگ، قاشق چای خوری یا قطره چکان و با حجم کم به میزان ۲ الی ۴ قاشق مرباخوری آب، دوغ، ماست، ORS یا شیر در هر نوبت استفاده کرد و به تدریج این حجم را افزایش داد. در این وضعیت ممکن است تغذیه با سینه مادر یا شیشه باعث تحریک استفراغ گردد.

رژیم غذایی در درمان بیماری حاوی کربوهیدرات است

رژیم غذایی در بیماری اسهال و استفراغ بهتر است حاوی کربوهیدرات پیچیده مثل برنج، گندم، نان، سیب زمینی،گوشت بدون چربی، ماست، خوراکی حاوی نمک مثل سوپ باشد. برنج، عدس و موز سبز نیز در درمان اسهال مفید است. اماباید از غذاهای چرب یا حاوی مقدار زیادی قند ساده(آب میوه های تجاری و نوشیدنی‌های کافئین دار)اجتناب کرد.
استفاده از مکمل‌های حاوی روی و استفاده از باکتریهای غیر بیماری‌زا(پروبیوتیک‌ها) در درمان اسهال موثر بوده و موجب کاهش مدت و شدت اسهال می شود
برای موارد خاص استفاده محدود از آنتی بیوتیک می تواند مدت و شدت اسهال را کم کند. اما متاسفانه مصرف بی رویه و گسترده می تواند باعث مقاومت بدن به آنتی بیوتیک شود.
خوشبختانه امروزه با بهبود مراقبت‌های بهداشتی و تغذیه در شیرخواران و کودکان شاهد کاهش مرگ و میر و اسهال شدید هستیم.
اسهال و استفراغ بر کودکان مبتلا به کم خونی و سو تغذیه ، اثر سو دارد دارد
اما به علت اینکه اسهال شدید در کودکان دوران رشد، به خصوص اگر کودک مبتلا به کم خونی یا سوء تغذیه باشد، ممکن است بر رشد قدی و عملکرد شناختی کودک اثر داشته باشد، بهتر است برای درمان به موقع اقدام شود.
و در صورت مشاهده ی نشانه های زیر بایستی سریعا به مراکز درمانی مراجعه شود.”بی‌حالی و خواب آلودگی”، “کاهش حجم ادرار”، “وجود خون در مدفوع”، گکم شدن اشک و بزاق”، “تب مداوم” ،”عدم تمایل به آب” و”استفراغ های مکرر”

معصومه غلامرضاپور

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در